شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ناجی

حوزه/ کارشناس مذهبی انتهای مسیر عاشورا را انتظار عنوان کرد و گفت: اگر با عاشورا به انتظار نرسیم و اگر با آمدن به روضه در مسیر حجت بن الحسن(عج) قرار نگیریم، آدرس را غلط رفته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام علیرضا ناجی شب گذشته در جمع عزاداران حسینی مجموعه فرهنگی مسجد الزهرا(س) با اشاره به اهمیت موضوع مهدویت و جایگاه امام زمان(عج) در زمینه قیام حسینی، اظهار داشت: زمانی که زیارت عاشورا می‌خوانیم به عنوان رزق از خداوند قرار گرفتن در کنار امام پیروز و خونخواهی امام حسین(ع) را طلب می‌کنیم.

این کارشناس مذهبی با بیان برخی از فرازهای دعای ندبه، به طلب خون سیدالشهدا(ع) در این دعا اشاره کرد و گفت: در زیارت مخصوصی که در آن از خدا طلب ظهور امام زمان(عج) می‌نماییم، نام امام حسین(ع) و حرف از انتقام خون امام را می‌آوریم و در روز نیمه شعبان، یکی از اصلی‌ترین و پرفضیلت‌ترین اعمالی که سفارش شده، زیارت اباعبدالله الحسین(ع) است و حتی در روز عاشورا نیز برای فرج باید دعا کنیم.

وی افزود: امام زمان(ع) نیز در زمان ظهور در حالی که تکیه به خانه کعبه زده‌اند در جمله اول، خود را این گونه معرفی می‌کنند " أَلا یَا أَهلَ الْعَالَم انا بقیه الله" و در جمله دوم حسب و نسب خود را می‌فرمایند که " اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین ".

حجت الاسلام ناجی، انتهای مسیر عاشورا را انتظار عنوان کرد و یادآور شد: اگر با عاشورا به انتظار نرسیم و اگر با آمدن به روضه در مسیر حجت بن الحسن(عج) قرار نگیریم آدرس را غلط رفته‌ایم، لذا مجلس امام حسینی که انسان را وظیفه شناس در برابر امام حی نکند، کاربردی نیست.

وی اضافه کرد: باید صفات و خصوصیات اصحاب امام را در وجود خود ایجاد کنیم و اگر این مقدار ارتباط و اتصال بین ساحت مقدس امام زمان(عج) و اباعبدالله الحسین(ع) با ادبیات مختلف در کلام نورانی معصومین به ما رسیده است، در واقع می‌خواهد بگوید انسان وظیفه خود را در آخرالزمان نسبت به امام حی بداند.

این کارشناس مذهبی، با تأکید بر وظیفه شناسی یاران سیدالشهدا(ع) نسبت به آن حضرت، تصریح کرد: اگر انسان نداند چه کاری باید انجام دهد، هرز می‌رود، بنابراین باید مشخص کند که در کدام بخش در این دوره به ساحت مقدس حجت بن الحسن(عج) خدمت کند و در کجای این پازل قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اباعبدالله(ع) فرمودند "فَإنِّی لَا أَعْلَمُ أَصْحَابًا أَوْفَی "، لذا باید دید خصوصیات یاران امام چه بود.

وی یکی از مهم‌ترین خصوصیات یاران امام را ثبات قدم عنوان کرد و گفت: اگر فردی "مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ" را فهمید یعنی "مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا مهدی مَوْلَاهُ " را نیز می‌فهمد.

حجت الاسلام ناجی، با اشاره به خصوصیات و برجستگی‌های یاران امام حسین(ع) در صحنه کربلا، اولویت بخشی به امام زمان(عج) در زندگی را مهم دانست و اظهار کرد: انسان اگر فردی را دوست دارد روی آن تعصب و غیرت دارد و به آن شک نمی‌کند، لذا مشکل ما شبهه نیست، بلکه مشکل ما کمبود محبت است، چرا که محبت درستی به امام زمان(عج) نداریم و از این جهت وظیفه ما در قبال امام زمان(عج) سنگین است.

وی با بیان وقایع جنگ احد و ایثار و فداکاری های جان برکفانه امیرمومنان(ع) در این جنگ برای خدمت به رسول اکرم(ص)، این جانبازی و محبت را الگویی برای شیعیان امام زمان(عج) عنوان کرد و گفت: محبت قاعده و ضابطه دارد، در کلام امام زمان(عج) است که فرمودند: "ما در مجالس تان پا می‌گذاریم و در بازارهایتان حضور داریم"، با این حال امام زمان(عج) در بین ما مظلوم می‌باشند و زمانی که انسان فردی را دوست دارد اجازه نمی‌دهد حرف آن فرد روی زمین بماند.

این کارشناس مذهبی با انتقاد از حضور ناهنجار برخی افراد در جامعه و نگاه‌های گناه آلود برخی به این وضع، یادآور شد: فردی که امام زمان(عج) را دوست دارد با هر وضعی بیرون نمی‌آید و نیاز ندارد این کار را توجیه کنید و در عین حال در روایت است که "زنان و دختران شیعه، ناموس امیرمومنان هستند".

وی جریان حُر در کربلا و الطفات سیدالشهدا(ع) به این شخصیت پس از توبه و بازگشت را نمونه‌ای از محبت اهل بیت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در کربلا آن مقدار که دلواپس حُر بودند دلواپس حبیب نبودند، چرا که حبیب شهید زنده بود و باید حُر را به گونه‌ای جذب می‌کردند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha