دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امامی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: گناه اجازه نمی‌دهد نگاه انسان به زندگی، هستی و خدای متعال درست و صحیح باشد و لذا قبل از دیگران در خود صاحب آن اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام منصور امامی مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی، امروز در نشست جمعی از فعالین فرهنگی که در مسجد حاجی خان ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: رویداد اربعین را در پیش داریم و با توان مضاعف باید در این رویداد نقش آفرینی کنیم.

وی افزود: قرآن کریم گناه را مانع رشد معرفی می‌کند، چرا که گناه اجازه نمی‌دهد نگاه انسان به زندگی، هستی و خدای متعال درست و صحیح باشد و لذا گناه قبل از دیگران در خود صاحب آن اثر می‌گذارد و قرآن کریم برای مقابله با این مسئله هم از واژه‌های مختلف استفاده کرده و هم از زوایای مختلف بدان نگریسته است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در قرآن در مورد گناه بیش از ۲۰ واژه استفاده‌ شده که یکی از عوامل آن این است که قرآن تلاش دارد شدت خطرناک بودن گناه را با ادبیات مناسب آن بیان کند و محدوده‌های گناه را مشخص می‌کند تا ارتکاب به آن کم شود.

وی گفت: خداوند متعال بیان می‌کند کسی که گناه می‌کند دچار فسق می‌شود؛ فسق یعنی خارج شدن از محدوده و لذا گناه انسان را از محدوده خارج می‌کند و در این صورت انسان نمی‌تواند منشأ اثرات مفید باشد.

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه گناه عواقبی دارد و کسی که بدان مرتکب می‌شود به‌جایگاه انسانی خود ضربه می‌زند، خاطرنشان کرد: قرآن بیان می‌کند کاری که انسان انجام می‌دهد آثارش باقی می‌ماند و عمل انسان در روح او تأثیرگذار است، این تأثیر نیز مدت دار است و لذا قرآن می‌خواهد به انسان یادآوری کند که عمل تو عواقب دارد.

وی با بیان این که یکی از نام‌های گناه در قرآن جرم است، گفت: میوه وقتی از درخت جدا می‌شود بدان جَرَم گفته می‌شود؛ قرآن نیز با بیان این واژه می‌خواهد به انسان بگوید که انسان با گناه از اصل و فطرت خود جدا خواهد شد و این امر موجب پوسیده شدن انسان می‌شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ارتکاب گناه گاهی در حوزه فردی و بعضا در حوزه اجتماعی است، عنوان کرد: گناهان اجتماعی تأثیر اجتماعی دارد و جمع کردن این گناه به راحتی نیست. معظم انقلاب در این راستا و در مورد مشروطه فرمودند، جلوی چشم مردم عالم دینی را به دار آویختند و مردم آن‌گونه که باید واکنش نشان ندادند، بنابراین نخبگان و دلسوزان مردم وقتی مورد طعن قرار بگیرند و مردم واکنش نشان ندهند، این می‌شود گناه اجتماعی و نتیجه آن گناه اجتماعی که شیخ فضل الله را به دار آویختند. این بود که قلدری مثل رضا خان که نه به فرهنگ و نه به دین و دنیای مردم تعصب داشت، بر مردم مسلط شد و لذا گناه اجتماعی دنباله دار بوده و تبعات دارد.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم در مورد کسانی که در جنگ احد تنگه را رها کردند، می‌فرماید، إِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْا مِنْکُمْ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّیْطَانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُوا، کسانی که در روز روبرو شدن دو جمعیت با یکدیگر در جنگ احد فرار کردند شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که قبلا مرتکب شده بودند به لغزش انداخت و این هم نتیجه گناهان فردی است که در بزنگاه‌ها خود را نشان می‌دهد و جایی که باید مقاومت صورت گیرد به واسطه گناهان گذشته، شیطان آن مقاومت را می‌شکند.

حجت الاسلام امامی با تأکید بر اینکه انسان مقدمات لغزش را با گناهان خود فراهم می‌کند، یادآور شد: شیطان در موقع نیاز از آن گناهان استفاده می‌کند. یک بخشی از گناهان اجتماعی، مسئولیت اداری است که اگر کسی در وظیفه خود کوتاهی کند در سرنوشت میلیون‌ها انسان اثر می‌گذارد. خدمت نیز این‌گونه است که اگر فردی به درستی کارش را انجام دهد، می‌تواند در سرنوشت میلیون‌ها انسان اثر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند، در هر کجای این کشور فردی به نظام اسلامی خدمت می‌کند، آن‌جا مرکز کشور است و این یعنی گاهی یک حرکت درست و اشتباه در جامعه اثر می‌گذارد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha