شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم چهار امتیاز ویژه خداوند برای امام حسین(ع) را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در آیین تجلیل از خادمان عاشورایی هیئت خادم الرضا(ع) که با حضور احمدامیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و دادستان قم برگزار شد با بیان اینکه همه ما باید بدانیم که در سوگ چه شخصیتی عزاداری می کنیم و اشک میریزیم گفت: حضرت ابی عبدالله(ع) تنها امامی است که در معرکه و در جنگ به شهادت رسیده است و هیچ یک از امامان ما این ویژگی را ندارند.

وی افزود: وجود نازنین ایشان تنها امامی است که در ادعیه و زیارات از او بعنوان یا ایها الشهید خطاب می کنیم و وجود نازنین ابی عبدالله الحسین این ویژگی را دارد که هم فرزند شهید است، وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام و هم در حال حیات خود پدر دو شهید است، وجود مقدس علی اکبر و علی اصغر.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(ع) که شما برای او در دهه عاشورا عزاداری کردید امامی است که بدون غسل و کفن دفن شده است و در بین ائمه این ویژگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) تنها امامی است که بعد از شهادتش سر از تنش جدا شد گفت: نسبت به دیگر امامان ما این اتفاق نیافتاده است و بالاخره چهار امتیاز خدای بزرگ بنا به تعبیر امام صادق و امام باقر علیهما السلام به حسین ابن علی داده است که به امام دیگری نداده است.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارداشت: وجود مقدس امام صادق(ع) میفرمایند که اِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَعالیٰ‌ عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِهِ وَ اِجابَةَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِهِ وَ لا تُعَدُّ اَیّامُ زائِریهِ جائِیاً وَ راجِعاً مِن عُمُرِه. یعنی به پاس قدردانی خدا نسبت به امام حسین بخاطر شهادت ایشان، خدا چهار امتیاز ویژه را به ایشان داده است.

وی در تبیین این چهار ویژگی گفت: یکی این است که امامان بعد از حسین بن علی تا حضرت بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا همه از نسل حسین ابن علی هستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ویژگی دیگر این است که خوردن خاک به فتوای همه مراجع حرام است اما تربت حسین حکمتی دارد که نه تنها حرام نیست که خوردن آن شفاست.

وی افزود: اینها مدال های افتخاری است که خدا به امام حسین(ع) داده است و مورد سوم این است که دعا زیر قبه یا کنار قبر ایشان بنا به روایات مستجاب است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: امام هادی علیه السلام کسالتی پیدا کردند، بیمار و تب دار شدند و به بعضی از دوستانشان فرمودند دلم میخواهد به کربلا بروید و برای من دعا کنید.

وی اضافه کرد: این آقایی که از یاران نزدیک امام هادی بود دچار بهت و ناباوری شد و آمد بیرون به یکی از یاران امام عرض کرد و بیان کرد که امام هادی از ما چنین تقاضایی کرده و او نیز تعجب کرد و گفت ما میرویم ولی یک پرسش را از امام هادی باید مطرح کنیم و آن پرسش این است که شما حجت خدا هستید، امام حسین هم حجت خداست و چرا شما به ما دستور میدهید که برویم کنار قبر مطهر حسین ابن علی و برای شفای شما دعاکنیم؟

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام هادی علیه السلام در جوابشان فرمود بله من حجت خدایم و جدم حسین نیز حجت خداست اما فاصله فراوان است و خدای متعال در این زمین بقعه هایی را قرار داده و از آن جمله بقعه مطهر قبر حسین ابن علی است که در آنجا دعا مستجاب می شود و من هم از شما تقاضا میکنم بروید و آنجا برای من دعا کنید.

وی افزود: یک تعبیر نظیر این از وجود مقدس آقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام است که کسی از ایشان سوال کردند که همه شما سفینة النجاة و کشتی نجات جامعه اسلامی هستید چرا حسین ابن علی بعنوان سفینة النجاة معرفی شده است؟

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: امام رئوف ما علی ابن موسی الرضا میفرمایند بله همه ما کشتی نجات هستیم اما سفینه الحسین اوسع و اسرع یعنی کشتی نجات حسین هم دایره اش گسترده و هم سریعتر است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به عظمت پیاده روی اربعین خاطرنشان کرد: مسیحی، بودایی و اروپایی در اربعین به زیارت امام حسین(ع) می روند.

وی با بیان اینکه در بینش حسین بن علی چند نکته کلیدی وجود دارد گفت: اولین نکته این است که حسین ابن علی به ما یاد داد که باید در کارنامه زندگی بینش عاشورایی را که حسین ابن علی به ما یاد می دهد را دنبال کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: نکته دیگر این است که هرکاری می خواهید انجام بدهید، به قصد قربة الی الله انجام دهید.

وی با بیان اینکه کار صرفا برای رضای خدا باشد ادامه داد: هیچ چیز را با رضای خدا آمیخته نکنید چون شعار بلند حسین ابن علی فرمود اَرْجُو ان یکونَ خیراً ما اراد اللهُ بنا، قُتِلنا ام ظَفَرْنا، من بدین مساله دل بستم و امیدوارم که آنچه او بخواهد خیر ماست.

وی بیان داشت: برای من فرقی نمیکند قتلنا ام ظفرنا، که در این راه جان به جانان بدهیم یا به پیروزی برسیم و چه پیروزی نصیب ما بشود چه شهادت، چون عمل به جلب رضایت پروردگار است حتی در گودی قتلگاه رضا به رضاک از آغاز تا پایان قصد قربت، هرکاری که شماها در طول این مدت کرده اید در این ده شب چه باحضورتان و چه بعنوان خادمان افتخاری به زیبایی این هیئت را اداره کرده اید، حقیقتا الان دوباره مرور کنید که خدایا ما این ها را به خاطر رضای تو انجام داده ایم چون حسین ابن علی آنچه داشت را در طبق اخلاص برای تو گذاشت.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: تَرَکْتُ الْخَلْقَ طُرّاً فِی هَوَاکا وَاَیْتَمْتُ الْعِیَالَ لِکَیْ اَرَاکَا تمام آدمیان و جمعیت را رها کردم و هوایی جز هوای تو نداشتم خدای من و اگر زن و بچه من، زینب و رقیه و سکینه من یا حتی سجاد من به اسارت رفتند صرفا برای این بوده که جلوه زیبای تو را ببینم خدای من و این بینش عاشورایی حسین ابن علی است.

وی خاطرنشان‌کرد: کارهایمان را اگر بر اساس این میزان تنظیم کردیم تردید نکنید همه شمایی که اینجا هستید و همه کسانی که صدای مرا می شنوند و در سراسر کشور عزاداری کردند با این بینش عاشورایی، حسین ابن علی ان شاءالله فردای قیامت با شما خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در بینش عاشورایی، حسین ابن علی به ما پیام می دهد که زیر بار ظلم وستم رفتن برای یک انسان آزاده ذلت است و خطاب به محمد حنفیه می فرمایند که یا أَخِی! لَوْ لَمْ یَکُنْ لی مَلْجَأٌ وَ لا مَأْوَی، لَما بایَعْتُ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَةَ برادرم، اگر در هیچ کجای این کره هستی هیچ جایگاه و پناهگاهی برای حسین ابن علی نباشد اما حسین تن به ذلت نخواهد داد و با یزید بیعت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: سومین بینش عاشورایی این است که در یک مبارزه الهی مبارزه برای رسیدن به قدرت نیست، مبارزه برای رسیدن به مال دنیا نیست.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان داشت: یک مبارزه الهی آنگونه که امام صادق در زیارت اربعین فلسفه قیام اباعبدالله را تفسیر میکند، این بود که بشریت جاهل و نادان را از جهالت و از گمراهی نجات دهد و امام حسین(ع) خون دلش را داد تا بشر در جهل و گمراهی و سرگردانی نماند.

در ابتدای این مراسم نیز حجت الاسلام حسن غریب دادستان قم طی سخنانی ضمن قدردانی از زحمات خادمان محرم، نکاتی را در خصوص نقش هیئت های مذهبی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و شکست برنامه ریزی دشمنان برای کمرنگ کردن عزاداری محرم عنوان کرد.

حمید ناطقی نیز در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت های این هیئت در دهه اول محرم، از زحمات همه خادمان محرم این هیئت و همچنین رسانه ها قدردانی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha