دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / اختتامیه دوره جامع آموزشی ویژه مبلغین اربعین ۱۴۰۲

حوزه/ استاد حوزه بر لزوم توسعه روحیه دوستی بین دو ملت ایران و عراق در راهپیمایی اربعین تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در دومین روز از دوره جامع آموزشی ویژه مبلغین اربعین ۱۴۰۲ که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: باید نام این جمع شریف را فرهنگ سازان اربعین یا محافظان فرهنگ قرارداد. مهمترین بعد اربعین، آثار اجتماعی و جهانی است که منتهی به تمدن نوین اسلامی می‌شود.

وی افزود: وجه تمدنی اربعین، در ابتدا در بعد فرهنگ اربعین دیده می شود. آنچه از اقصی نقاط عالم می آیند وتحت تاثیر اربعین قرار می گیرد و آنچه خود زائران تحت تاثیر اربعین قرار می گیرند همین عنصر فرهنگی است. دشمنان فرهنگ اربعین کم نیستند. بروکراسی که متاسفانه در برخی نهادهای حوزوی نیز نفوذ کرده است که محصول زندگی تفکر غربی است در جامعه ما همه خوبی های جامعه را به محاق می برد. اربعین یک تنه به نبرد با این بروکراسی آمده است.

این مبلّغ حوزوی گفت: امام حسین(ع) با آثار روحی عظیمی که در جامعه در حال انجام دارد از بین بردن مظاهر تمدن غربی است که از مهمترین آنها بروکراسی ماکس وبری است. امروز در موسسات حوزوی نیز باید ساعت کارت بزنیم. در مساجد ما نیز این زندگی فردگرایانه نفوذ کرده است. مثلا چرا در مساجد موکب نمی زنیم؟ مگر ما مومن و حسینی نیستیم؟ چرا در این مسجد هر شب روضه نمی گیریم؟

استاد حوزه یادآورشد: چرا مقررات تحصیلی ما در حوزه و دانشگاه به سمت ماکس وبری حرکت کرده است. فرهنگ اربعین به جنگ این نگاه رفته است که باید از آن صیانت کنیم. در دوران ظهور مومنین مرز مالکیتی باهم ندارند و اربعین است که چراغ اول را روشن می کند که مردم نیز از آن تبعیت کنند. مردم عراق موکب ها را سر راه زائران قرار دادند و ما نیز تحت این چراغ مسیر را یاد گرفتیم و حرکت کردیم.

وی گفت: شهدایی که عراقی ها در این مسیر دادن به نقل از یکی از علمای این کشور نزدیک به یک میلیون نفر است. این مردم در راه اربعین خون دادند که امروز به این رتبه خادمی رسیدند. هفتصد هزار شیعه عراقی در انتفاضه به شهادت رسیدند. این شیعیان بسیار بی ادعا و پای کار هستند. این مردم بسیار خوش توفیق بودند. ما نیز در راه این اربعین شهید دادیم. ما نیز در راه زیارت امام حسین(ع) عزاداری می کنیم. زابلی ها در ۲۵ آن سال این حرکت را شروع کردند ولی در خصوص زیارت اربعین عشایر عراق چراغ اول را روشن کردند و این مساله ناشی از ریشه معنوی خون های پاک شهیدان است که حتما همه مردم را باید در این حوزه توجیه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهارکرد: عزاداری محفلی و شهری بسیار مهم است که باید آنها را توسعه دهیم. برخی شهرها تجمع عاشورایی و عزاداری دارند. این چشمه ها در شریان های شهر جوشان است. ما در زمینه افتخار کردن به این چنین هماورد جهانی در تاریخ بشریت تنها هستیم. باید این ارزش ها را حفظ کنیم.

وی گفت: کاروانیان باید این عزاداری ها را توسعه دهیم. متاسفانه بسیاری از زائران کاروانی حرکت نمی کنند. باید تلاش کنیم که همه زائران کاروانی حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یادآورشد: کسانی که کاروان زیارتی به راه می اندازند همیشه مورد عنایت ویژه اهل بیت(ع) هستند. فرهنگ اربعین را پس از اربعین باید وارد مسجد کنیم. باید تلاش کنیم با روضه های گسترده در طول سال در مساجد اطعام بدهیم و کسی نداند که چه کسی خرج را داده است. مسجدها نباید بدون روضه بمانند.

وی گفت: فرهنگ اربعین را باید به شهرها سرایت دهیم. باید با ارتباط با مردم شهرهای مختلف فرهنگ اربعین را رشد بدهیم. ممکن است که اسیران بروکراسی مخالف این جریان باشند که قطعا هستند ولی قطعا اربعین به جنگ این بروکراسی می رود. اصل بروکراسی این است که جز با نظارت دقیق و کنترل شدید نمی توان کار را جلو برد زیرا آنها می گویندکه اصل بر منفعت طلبی است. فرهنگ اربعین که اصل را بر زندگی مواساتی است باید مورد توجه قرار دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: آداب زیارت و با کاروان زیارت رفتن بسیار اهمیت دارد. تمام زائران امام حسین(ع) سرباز امام زمان(عج) است ولی این سربازی آدابی دارد. زیارت، وظیفه ما است. غیر از حس وحال شخصی ما وظیفه داریم که به زیارت برسیم.

وی یادآورشد: روایات ما در خصوص زیارت امام حسین بیان می کند که کسی نباید بیشتر از سه سال دست از زیارت بکشد و به زیارت نرود. زیارت قبور ائمه وظیفه ذاتی ما است. امام صادق(ع) بیان می کند که برخی انقدر بد زیارت می کنند که ای کاش زیارت نمی کردند. سپس ایشان توضیح می دهند که باید غبارآلود و کمی گرسنه و خسته و با حالت نزار به زیارت بروید.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اربعین یک طرح است که باید در آن مبانی دینی از جمله ترک گناهان و معاصی که جمع گریز است و دوستی ها را از بین می برد رعایت کنیم. آداب حج نیز در کربلا و اربعین نیز باید رعایت شود. در سفر زیارت اربعین باید غذای خوب را به زائران در راه مانده بدهیم و خودمان با یک غذای ساده سیر شویم. این مسایل است که ما را اربعینی واقعی می کند.

استاد حوزه یادآورشد: یکی از سنن اربعینی این است که پیش از سفر سه روز روزه بگیریم. در این زمینه باید اهل بیت خود را جمع کنیم این زیارت را تبیین کنیم. پرهیز کردن از زینت کردن از جملات سفارشات سفر اربعین است.

وی گفت: دوستی با عراقی ها را جدی بگیرید. امام راحل نیز ما را بر اساس رفاقت بر اساس اهل بیت(ع) سفارش کرده اند. دشمنان تلاش بسیاری برای نابودی عراق انجام می دهد. باید این مردم را دریابیم و اجازه ندهیم دشمنان ما این دوستی را از ما بگیرند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha