شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت‌ الله‌ علم‌ الهدی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: فرهنگ‌سازی زمینه‌ای نیست که با بگیر و بند کنترل شود. این‌که شما با یک ناهنجاری مقابله کنید، این در مقام عکس‌العمل است و اگرچه ضروری است اما کار را جلو نمی‌برد. اینجاست که فرهنگ‌سازی ضرورت پیدا می‌کند تا پیامی تولید شود و در جامعه نشر پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌ الهدی، در دیدار با اعضای موسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی که به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه متأسفانه از ظرفیت آزادگان در جریان سازی فرهنگی برای جامعه استفاده مناسب نشده است، اظهار کرد: این یک حقیقت است که در طول تاریخ انقلاب اسلامی همیشه مانور مطلوبی بر عرصه شهادت انجام شده درحالی که باید به‌موازات فرهنگ شهادت، بر جانبازان و آزادگانی تمرکز کرد که عناصر زنده و تأثیرگذار جامعه امروز هستند، می‌توانند برای جوانان بگویند و فرهنگ‌سازی کنند.

وی افزود: برای هیچ‌کس قابل‌درک نیست که چه بر آزادگان ما گذشته است. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند رنج آزادگان را می‌داند اما این ظرفیت وجود دارد که بر حس همزادپنداری توجه شود. بنابراین بر شما فرض است که یک برنامه‌ریزی قاطعی دراین‌باره انجام دهید و طرح‌ریزی کنید که پیام آزادگان به چه طریق در جامعه ترویج پیدا کند. پس از این می‌توانید به سراغ مدیران فرهنگی و اصحاب رسانه و هنر بروید و مسئولیت هر جریان را برایش شرح بدهید.

فرهنگ‌سازی با بگیر و ببند محقق نمی‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اینکه دو جریان در برابر هم آتش بگشایند و بعثی‌ها به‌قصد تهاجم و رزمندگان اسلام به نیت جهاد در برابر هم صف‌آرایی کنند، تصویر تقابل جبهه حق و باطل است اما این تصویر در یک عرصه دیگر هم متجلی شد؛ آن زمان که یک جوان نورسته در برابر وحشیانه‌ترین شکنجه بعثی‌ها می‌ایستاد، استخوان‌هایش درهم می‌شکست اما از تعلق‌خاطر خود به اسلام، انقلاب، نظام و هم‌وطنانش دست برنمی‌داشت. از این نظر است که می‌گوییم ترویج پیام آزادگان در فضای فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت است و می‌تواند مرجع الهام بسیاری از مردم و به‌خصوص جوانان باشد.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی زمینه‌ای نیست که با بگیر و بند کنترل شود. این‌که شما با یک ناهنجاری مقابله کنید، این در مقام عکس‌العمل است و اگرچه ضروری است اما کار را جلو نمی‌برد. اینجاست که فرهنگ‌سازی ضرورت پیدا می‌کند تا پیامی تولید شود و در جامعه نشر پیدا کند.

تبیین پیام آزادگان، نیاز فضای فرهنگی کشور

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: ما امروز در فضای فرهنگی کشور به چنین محتواهایی نیاز داریم. دراین‌باره بحث این نیست که فقط از آزادگان تجلیل شود زیرا نفع این جریان به کل کشور و سرتاسر اسلام خواهد رسید. در یک نمونه، هجمه هماهنگ رسانه‌های معاند و برخی شخصیت‌های داخلی در سال‌های اخیر است که تمام توان خود را برای تطهیر چهره پهلوی به کار گرفته‌اند و تلاش دارند از این چهره مستبد و ناپاک، یک قهرمان ملی بسازند. در مقابل این تحرکات خباثت‎بار، معرفی قهرمانان واقعی ملت ضرورت دارد تا برای مردم تشریح شود که قهرمان واقعی شما آن جوان مخلصی بود که در راه دفاع از تمامیت ارضی به اسارت دشمن درآمد، شکنجه شد و با دستان بسته او را زنده‌به‌گور کردند؛ نه آن شخصیت وابسته و واداده‌ای که جز عیاشی و وطن‎فروشی به مسئله دیگری توجه نداشت.

وی تأکید کرد: در جنگ ترکیبی نمی‌توان فقط به رویکرد پاسخگویی و تدافعی متکی بود. باید در مقابل دروغ‎پردازی عنصر ناپاک خارجی، پیام فرهنگی تولید کرد. این ریاکاری نیست که شما بگویید من آزاده هستم. اصل ریا حرام است و شرک به خداست اما در جایی که دین خدا در خطر است، تظاهر و آشکارسازی فضیلت واجب می‌شود. اینکه شما به میدان بیایید و اظهار کنید که آزاده هستید، به این خاطر نیست که برایتان نفع شخصی دارد بلکه به این دلیل است که یک نشر فرهنگی باارزش در جامعه صورت بگیرد و جوان امروز ما از روایت ایستادگی‌هایی آگاه شود که نه در جبهه خودی و در برابر دشمن بلکه کیلومترها دورتر از مرزهای کشور و در عمق خاک یک کشور متخاصم صورت می‌گرفت. این روایت‌ها تصویر روشن شجاعت است بنابراین باید این مسائل مطرح شود و بی‌مهابا روایتگری کنید. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha