یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مراسم بزرگداشت دهه آخر صفر

حوزه/ حجت الاسلام امامی گفت: امام حسین (ع) خون داد تا شاهراه ضلالت را ببندد و بندگان خدا را از جهل علمی و عملی که عقل را به اسارت می کشد، نجات دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام منصور امامی امروز در مراسم بزرگداشت دهه آخر صفر که در مسجد حاجی خان ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: اربعین امسال با یک حرکت فوق العاده در تاریخ ثبت شد و نظیر و بدیلی برای آن وجود نداشت و این نشان می دهد که علی رغم همه تبلیغات دشمنان علیه دین و نظام و راه اندازی پویش ها علیه محرم و اربعین، مردم پای کار هستند و حضورشان پرشورتر از سالهای قبل بود.

وی ادامه داد:یکی از فرازهای زیارت این گونه است؛ بَذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ و حَیرَةِ الضَّلالَةِ " امام حسین (ع) خون خالص خود را در راه تو بذل کرد تا بندگان تو را از جهالت و ضلالت نجات دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: انسان با دو جهل علمی و عملی مواجه است و گاهی این جهل به عدم علم انسان برمی گردد و گرفتار می شود و سرمایه وجودی اش را از دست می دهد و گاهی علم دارد و می داند اما چون عقل اسیر شهوت و توهمات است دچار منکرات می شود.

وی افزود: شبهات علمی ممکن است انسان را به بیراهه بکشد و با آنها باید عالمانه برخورد کرد و به دنبال علم و عالم رفت. گاهی عقل چون دچار گناه و شهوت می شود، از مقام فرماندهی انسان کنار می رود و مسیر زندگی چنین انسانی مسیر شهوت و غضب است و در وجود چنین انسانی حیوانیت حاکم است.

حجت الاسلام امامی تصریح کرد: امام علی (ع) در مورد چنین آدمی می فرمایند: فالصُّورَةُ صُورَةُ إنسانٍ و القَلبُ قَلبُ حَیوانٍ، لا یَعرِفُ بابَ الهُدی فَیتَّبِعَهُ، و لا بابَ العَمی فیَصُدَّ عَنهُ ، و ذلکَ مَیّتُ الأحیاءِ صورتش صورت انسان است و دلش دل حیوان. نه راه هدایت و رستگاری را می شناسد تا آن را بپیماید و نه راه ضلالت را تا از آن دوری گزیند. پس او مرده زندگان است.

وی عنوان داشت: امام حسین (ع) خون داد تا شاهراه ضلالت را ببندد، خون قلبش را داد تا بندگان خدا را از جهل علمی و عملی که عقل را به اسارت می کشد، نجات دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی عنوان داشت: در ادامه زیارت اربعین این گونه بیان می شود " وَ قَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَ باعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنی وَ شَری آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدّی فی هَواهُ. " کسانیکه دنیا مغرورشان کرد، و بهره واقعی خود را به فرومایه تر و پست تر چیز فروختند، و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند و هوای نفسشان آن‌ها را به ستم و هلاکت کشیدند.

وی گفت: جهل علمی و عملی فقط در عصر امام حسین (ع) نبود و تا قیامت این مسئله استمرار دارد، دنیا انسان ها را اینگونه فریب می دهد که این مقام و منزلت دنیا و مال و ثروت شما نشان قرب تان نزد خداوند است و البته فریب دنیا شکل های مختلفی دارد و قاتلین امام حسین (ع) با دنیای پست و رذل معامله کردند و مجموعه عواملی که خداوند آفریده دنیا پست ترین جا می باشد و به همین دلیل معنای پستی به خود گرفته است.

حجت الاسلام امامی افزود: انسانی که سرمایه وجودی اش را با دنیا معامله کند و آخرت خود را در برابر دنیای دنی به ثمن و مقدار کمی بفروشد، مقابل امام حسین (ع) می ایستد.

وی ادامه داد: در زیارت اربعین ما با انسان ها نه، بلکه با اوصاف ها سر و کار داریم و یکی از اوصافی که موجب می شود انسان در برابر امام بایستد، هوای نفس است و در زیارت اربعین بیان می شود که قاتلین امام حسین (ع) در هوای نفس خود زندانی شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ادامه این زیارت بیان می کند؛ وَ اَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِکَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَالنِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ و مشمول خشم و غضب تو و پیامبرت شدند و از اهل نفاق و شقاوت و بارکشان گناه و عقوبت و دوزخیان پیروی کردند.، هر انسانی اهل اطاعت و عبد است و این خود انسان است که تعیین می کند از هوای نفس اطاعت کرده بندگی آن را بکند و یا از پروردگار عالم اطاعت کرده و بندگی خداوند بکند. دشمنان امام حسین هم اهل اطاعت بودند اما از اهل شقاق و لذا در زیارت اربعین چنین صفت برای قاتلین امام حسین (ع) شمرده شده است و این اوصاف تا قیامت باقی است.

وی گفت: یکی از جهاتی که زیارت اربعین را علامت مؤمن می دانند، این است که مؤمن در راه حرکت به سمت امام با بصیرت حرکت می کند و اگر یک سال فقط در خصوص اربعین سخن گفته شود باز هم کم است چرا که یک جنبه آن رهبریت جریان به دست بانویی بوده است که توانسته به درستی به سرانجام برساند.

حجت الاسلام امامی تأکید کرد: مجموع حرکت اسرای کربلا از کوفه تا مدینه نزدیک ۴ هزار کیلومتر بوده است و اهل بیت در این مسیر به هر جا رسیده اند به تبیین پرداخته و سخنرانی کرده اند و تلاش کردند حرکت امام حسین (ع) را که نماد فطرت انسانی است، حفظ کنند.

وی گفت: در وجود انسان همیشه کربلا و عاشورا هایی برپا می شود و این خود انسان است که تعیین می کند در کدام سمت بایستد و طرح و برنامه اهل بیت این بود که این حرکت با عظمت همیشه بماند و این هنر حضرت زینب بود که در آن وضعیت جهاد تبیین به راه انداخت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی افزود: اربعین حسینی یک حرکت و مقدمه ای برای ایجاد تمدن اسلامی است و از کشورهای مختلف به این گردهمایی عظیم جهانی می پیوندند و با محبت و عشق و علاقه با هم رفتار می کنند و زیبایی های این سفر این است که انسان ها بدون زاد و توشه حرکت می کنند و این تمرین توکل به خدا و اطاعت از منویات ائمه معصومین است و تمرینی برای نبرد آخرالزمانی است و حکمت الهی به این تعلق یافته است که بدون برنامه ریزی بشر، خداوند یک حرکت عظیمی را راه انداخت تا به قلبها امید ببخشد و نقشه های شیطانی را از بین ببرد.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha