دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
گشایش رسمی نهمین نمایشگاه ایران‌نوشت

دبیر شورای انقلاب فرهنگی گفت: اگر سند حکمرانی صنعت نوشت‌افزار تصویب شود، تکلیف دستگاه‌ها مشخص می‌شود و بسیاری از انتقادها و کم‌کاری‌ها پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیین گشایش رسمی نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» ظهر امروز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شد. در این مراسم عباس علی‌آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید احمد عبودتیان دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، جمعی از مسئولان فرهنگی و خانواده شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده حضور داشتند.

رونمایی از محصولات نوشت‌افزار مزین به تصاویر شهید مصطفی صدرزاده از ویژه‌برنامه‌های این مراسم بود.

حمایت ۱۰۰ درصدی شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با تاکید بر این که صنعت نوشت‌افزار به عقبه‌ای از دانش، معرفت و حکمت مجهز است تصریح کرد: جریان نوشت‌افزار ایرانی امروز موفق شده به ثمره‌ای عظیم دست پیدا کند و بیش از پنج هزار نوع محصول، ۶۰ میلیون قطعه تولیدات مختلف و ۱۰۰ نشان تولیدی را در برگیرد.

وی رضایتمندی مصرف‌کننده و مخاطب را یکی از دستاوردها و افتخارات صنعت نوشت‌افزار ایرانی عنوان کرد و با بیان این که این حرکت به صورت کاملا مردمی متولد شده و ادامه یافته است، گفت: متاسفانه دولتمردان به طور معمول، مردم را چندان باور ندارند، در حالی که مردم هستند که در کشور ما مسئولیت اجرایی را به دست می‌گیرند، زیرا دولتمردان با رای مردم بر سر کار می‌آیند و در پست‌های مختلف مشغول خدمت می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسئولانی که از سوی مردم انتخاب شده‌اند، همین که در جایگاه خود حضور یافتند، علاقه پیدا می‌کنند بیشتر کارها را وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها انجام دهند.

خسروپناه، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را الگوهای اعتقاد به مردم دانست و خاطرنشان کرد: باید مانند این بزرگواران به مردم اعتماد داشته باشیم تا تهاجم فرهنگی از میان برود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نوشت‌افزار، صنایع فرهنگی و پویانمایی را بسیار مهم توصیف کرد و ادامه داد: به این صنایع مهم بسیار ساده‌انگارانه نگاه شده است، در حالی که بسیاری از نمادها و شخصیت‌هایی که در نوشت‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد حامل فرهنگ و پیام است و اگر جریان‌ مردمی ارزشی و اخلاق‌مدار بتواند مدیریت آن را به دست گیرد، به اشاعه فرهنگ اخلاقی و انسانی منتهی خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان دبیر شورای انقلاب فرهنگی قول می‌دهم که از این صنایع حمایت کنم، آن هم حمایت ۱۰۰ درصدی، نه حتی حمایت ۹۹ درصدی!

خسروپناه به حکمرانی و تنظیم‌گری در صنعت نوشت‌افزار اشاره کرد و تصریح کرد: اگر سند حکمرانی این صنعت از مرحله سیاست‌گذاری تا تنظیم‌گری و تصدی‌گری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، تکلیف دستگاه‌ها مشخص می‌شود و بسیاری از انتقادها و کم‌کاری‌ها پایان می‌یابد.

وی نقش دولت در حمایت از این صنعت را یادآور شد و اضافه کرد: هنوز در صنعت نوشت‌افزار قانونی جامع وجود ندارد و از منظر حکمرانی به آن نگاه نمی‌شود.

دولت تمام‌قد به میدان نیامده است

سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت جریان نوشت‌افزار ایرانی را ستود و عنوان کرد: جوانان و نوجوانان ما در اثر جریان رسانه‌ها، تحت فشار هستند و خانواده‌ها از اینکه آموزه‌های رسمی و غیر رسمی صنایعی همچون نوشت‌افزار، روی فرزندان‌شان اثر منفی بگذارد، نگران هستند.

وی توضیح داد: تصاویر برخی شخصیت‌های خارجی روی شخصی‌ترین و پرمصرف‌ترین وسایل کودکان و نوجوانان ظاهر می‌شود و آنان را به سمت و سویی می‌کشاند که مطلوب خانواده‌ها نیست.

عبودتیان با بیان این که خانواده‌ها سبک زندگی و تربیت غربی را نمی‌پسندند، عنوان کرد: بر اساس همین دغدغه بود که جمعی از جوانان از حدود یک دهه پیش، به طراحی و تولید نوشت‌افزار پرداختند و مخاطرات فراوان به جان خریدند. حاصل این تلاش‌ها این است که امروز شاهد تحول در این حوزه هستیم.

وی تصریح کرد: ما امروز شرمنده جوانان فعال در حوزه نوشت‌افزار هستیم، زیرا بخش‌های دولتی به صورت تمام‌قد پای کار نیامده‌اند.

نهمین نمایشگاه «ایران نوشت» از روز یکشنبه ۱۹ شهریور کار خود را با حضور بیش از ۲۰۰ مجموعه تولیدی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده است و تا روز یکشنبه دوم مهر ادامه دارد.

انتهای پیام

گشایش رسمی نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» | خسروپناه: سند حکمرانی نوشت‌افزار تدوین می شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha