شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با اشاره به اینکه وجود برخی آسیب‌های اجتماعی به علت دور شدن از آموزه‌ها و سنت پیامبر(ص) است، گفت: این ایام بهترین فرصت است تا سیره پیامبر گرامی(ص) در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و از آن درس بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی شب گذشته در جمع عزاداران رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در شهر فیروزان، با بیان اینکه خلأیی که امروز در جامعه با آن روبرو هستیم، به علت فاصله گرفتن از پیامبر(ص) است، اظهار داشت: هر چه نزدیک‌تر به پیامبر شویم، به مدینه فاضله نزدیک‌تر می‌شویم و جامعه بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه وجود برخی آسیب‌های اجتماعی به علت دور شدن از آموزه‌ها و سنت پیامبر(ص) است، گفت: این ایام بهترین فرصت است تا سیره پیامبر گرامی(ص) در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و از آن درس بگیریم.

امام جمعه همدان، به تشریح سیره پیامبر(ص) در عبادت پروردگار پرداخت و یادآور شد: پیامبری که خود صاحب بهشت بود و مقام محمود داشت، شب‌ها گریه می‌کرد و دعا می‌کرد و می‌فرمود پناه به خدا می‌بره از جهنم.

وی با بیان اینکه در عرصه ارتباط با خانواده، پیامبر گرامی اسلام(ص) بهترین الگو برای بشر است، اظهار کرد: امروز شعارهایی در جامعه مطرح می‌شود، اما باید دید چه کسانی چه شعارهایی را مطرح می‌کنند و چقدر خود به آن پایبند هستند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با اشاره به اینکه پیامبر(ص) و اسلام می‌فرماید که بهترین بنیان در جامعه خانواده و بالاترین نعمت که خداوند به مرد می‌دهد زن خوب است، گفت: پیامبر(ص) تأکید داشتند اگر می‌خواهید به کسی خیری برسانید اول از منزل و زن و فرزند خودتان شروع به خیر و هدیه دادن کنید و این نشان دهنده جایگاه خانواده در سیره پیامبر(ص) است.

وی با تأکید بر اینکه بهترین مرد از نظر پیامبر(ص) کسی است که به همسر خود در کارهای خانه کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: خود پیامبر گرامی اسلام(ص) به همسرشان در کارهای منزل کمک می‌کردند و در سیره اهل بیت(ع) نیز این مهم را شاهدیم، تا جایی که کمک به همسر در کارهای خانه در حکم صدقه و شهید آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه همیشه پیامبر(ص) توصیه می‌کردند که نسبت به ناموستان غیرت داشته باشید، اظهار کرد: سیره پیامبر(ص) در رفتار با دیگران یکی از بهترین الگوها برای بشر در ارتباطات خود است.

وی تصریح کرد: هیچ‌گاه پیامبر(ص) کاری نمی‌کردند که طرف مقابل از انجام آن ناراحت شود و همیشه توصیه به وحدت و مهربانی می‌کردند و تأکید داشتند که شما برادر هم هستید و با هم بر اساس وحدت و محبت رفتار کنید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان، با اشاره به اینکه همه ما با وجود اختلاف نظرها در عرصه‌های مختلف و حتی در ظاهر و پوشش اما محور وحدت همه ما پیامبر(ص) است، گفت: در کشور با مشکل اقتصادی و تورم روبرو هستیم و سختی‌هایی را نیز برای مردم ایجاد کرده، البته دولت نیز شبانه روز در حال تلاش است، اما یک سری نعمت‌ها نیز وجود دارد که این‌ها را باید ببینیم و نباید مشکلات، باعث غفلت از این نعمت‌ها شود.

وی با تأکید بر اینکه شهادتین نماز، مومنان را از جهنم نجات می‌دهد، یادآور شد: امروز باید تک تک رفتارها و سیره پیامبر در ارتباط با افراد مختلف را یاد بگیریم و از آن به عنوان الگو استفاده کنیم.

امام جمعه همدان، با انتقاد از اینکه گاهی از موارد در خانواده سر کوچکترین مسائل زن و شوهر و یا خواهر و برادر با هم قهر می‌کنند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تأکیدات پیامبر(ص) در عرصه خانواده، رفتار بر مبنا محبت و علاقه و دوستی است، اصلی که امروز توجه به آن در جامعه بسیار ضروری است.

وی به سیره سیاسی پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) به همان اندازه که نسبت به مهربان بودن، تذکر می‌دادند و مصداق "رحم بینهم" بودند، در مواجه با دشمن بسیار محکم و مصداق "أَشِدَّاء عَلَی الکفار" بودند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با اشاره به اینکه ما نیز باید در مواردی که اختلاف داریم و یا نیاز به تذکر است با مهربانی و گفت‌وگو مسائل را حل کنیم، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در مقابل فرعون و یا آمریکایی که منطق متوجه نمی‌شود و در مقابل حق خضوع نمی‌کند، ایستادگی می‌کردند، چرا که آنها استدلال را متوجه نمی‌شوند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha