یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
افتخار یوسفی

حوزه/ معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه را می‌توان «جشن بهار معرفت» نام نهاد، گفت: طلبگی و آموزش معارف دین یکی از شاهراه‌های رسیدن به عبودیت است و آغاز سال تحصیلی، آغاز تلاشی مضاعف در مسیر عبودیت و بندگی است.

افتخار یوسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به برگزاری آیین مشترک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران، عنوان کرد: این مراسم روز سه شنبه ۴ مهر ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در تالار بیداری اسلامی برگزار می‌شود.

آغاز سال تحصیلی، آغاز تلاشی مضاعف در مسیر عبودیت و بندگی است

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار کرد: برگزاری این آیین فاخر و اندیشمند با هدف توجه دادن طلاب به رسالت‌های مهمی است که با ورود به حوزه و مسیر طلبگی، برای ایفای این رسالت‌ها و سربازی محضر امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آماده شوند.

یوسفی با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی، آغاز تلاشی مضاعف در مسیر عبودیت و بندگی است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم، هدف از خلقت انسان را تعبد و بندگی بیان فرموده و طبق احادیث گهربار معصومین علیهم‌السلام، برای تحقق این عبودیت، مقدماتی مانند معرفت و شناخت لازم است.

طلبگی و آموزش معارف دین یکی از شاهراه‌های رسیدن به عبودیت است

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: طلبگی و آموزش معارف دین یکی از شاهراه‌های رسیدن به این هدف ارزشمند است و شرط لازم و ضروری برای طی این مسیر، اخلاص است.

یوسفی اضافه کرد: حضرت امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند اخلاص داشته باشید که در این صورت کامیاب شده و به مقصود خود می‌رسید؛ شروع سال تحصیلی، فرصت مناسبی برای مرور اهداف و خالص کردن نیت‌ها و از بین بردن شائبه‌های غیرالهی است.

وی بیان کرد: وقتی هدف از تحصیل، شناخت معرفت خداوند متعال و طی مسیر بندگی شد، نه تنها انگیزه حرکت در این مسیر، قوت پیدا می‌کند، بلکه قدرت و توان انسان بیشتر شده و تحمل سختی‌ها لذت‌بخش و شیرین خواهد شد، چرا که انسان می‌داند که تلاش‌های او در پیشگاه خداوند متعال مأجور است و مایه رشد و کمال انسان می‌شود.

راه طلبگی راه سعادت دنیا و آخرت است/ حوزه‌های علمیه خواهران بستر و فضای مناسبی برای رشد و بالندگی بانوان هستند

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه راه طلبگی راه سعادت دنیا و آخرت است، یادآور شد: انس با قرآن و حدیث و تلاش برای تفقه در دین برای انسان، سه اثر ارزشمند تواضع، آرامش و رضایت را به دنبال دارد، این سه ویژگی برای سالک این طریق، دست یافتن به یک هدف و مقصد از این مسیر است و دستیابی به این هدف کار آسانی نیست.

یوسفی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران بستر و فضای مناسبی برای رشد و بالندگی بانوان هستند؛ بانوانی که نه تنها به عنوان نیمی از اجتماع می‌توانند سالک الی الله در این مسیر باشند و در واقع در مسیر عرفان و معرفت پیشرو باشند، بلکه به لحاظ شأن مادری و تربیت نسل آینده می‌توانند تأثیر دوچندانی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در زمانی که دشمنان هجمه‌های مختلفی برای تضعیف باورهای دینی مردم دارند و به طرق مختلف در فضای حقیقی و مجازی شبهه‌افکنی می‌کنند تلاش برای آموزش معارف دین و احیای امر دین و اهل بیت علیهم‌السلام تلاشی ارزشمند و مؤثر خواهد بود.

آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه را می‌توان «جشن بهار معرفت» نام نهاد

استاد و پژوهشگر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به حدیثی از حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام که فرمودند: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛ «خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند» اشاره کرد و افزود: کسی که در مسیر طلبگی قدم می‌گذارد و به تحصیل علوم دینی می‌پردازد، می‌خواهد مصداق این حدیث گهربار باشد.

یوسفی اضافه کرد: آغاز سال تحصیلی در واقع به عنوان پلی از شروع طلبگی تا برخی دستاوردها و توانمندهایی است که در این مسیر برای افراد ایجاد می‌شود. ظرفیت‌ها و کارویژه‌های مختلف همچون تدریس، پژوهش، مدیریت، فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی، کنشگری‌های اجتماعی و غیره که در این مسیر وجود دارد و بانوان طلبه می‌توانند در هریک از این فعالیت‌ها ایفای نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه آیین افتتاحیه سال تحصیلی را می‌توان «جشن بهار معرفت» نامگذاری کرد، از همه مدیران، اساتید و طلاب در همه سطوح تحصیلی حوزه‌های علمیه دعوت کرد که در این مراسم باشکوه حضور یابند و سال تحصیلی با انگیزه و تلاش مضاعف در عرصه تهذیب نفس و تحصیل علم آغاز کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha