شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی همدانی

حوزه / نشست شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور وبیناری حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، نشست شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور وبیناری حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در این نشست ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول، اظهار داشت: امیدوارم عزاداری‌های دوماهه عزیزان مورد قبول واقع‌شده باشد و تبریک دوم بنده پیروزی ملت ایران در مقابل جنگ شناختی گسترده دشمنان بود که باید شاکر بود و به جهاد گران عرصه تبیین و افشای حیله‌های خناسان، خدا قوت گفت.

وی با تأکید بر اینکه در مقابل این جنگ ترکیبی دشمن، دفاع و حمله‌های ترکیبی اساسی صورت گرفت، گفت: نظام اسلامی نشان داد که در عرصه دفاع ادراکی و ترکیبی از توانمندی و اقتدار لازم برخوردار است.

امام‌جمعه کرج خاطرنشان کرد: دولت در این عرصه کمک‌های بسیار مفید و مهمی را انجام داد تا مردم در این دفاع و در این جنگ موفق باشند که باید تشکر کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی ادامه داد: تشکر دیگر از شورای فرهنگ عمومی کشور به‌خصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ان‌شاءالله در همه عرصه‌ها موفق باشند و بیش از این منشأ آثار و برکات در جامعه فرهنگی باشند.

وی عنوان کرد: فرهنگ قطعاً زیربنای سایر ابعاد نهادهای اجتماعی از قبیل سیاست، اقتصاد و امثال‌ذلک است که نقش مقدمی دارد و اصلاح و ارتقای آن‌ها به فرهنگ بستگی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه بابیان اینکه چقدر متخصصین در امر فرهنگ تلاش کردند تا ثابت کنند مقوله فرهنگ امر کاملاً تخصصی است و هر کس دراین‌باره صاحب‌نظر نیست که متأسفانه می‌بینیم مقدار صاحب‌نظران در فرهنگ فراوان است، اظهار کرد: بنا بر بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب که در مسیر تمدن سازی هستیم، تمدن قانون‌مند است و تمدن در شهرهایی که می‌شود ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل تبدیل کرد، به‌وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با تأکید بر اینکه هر جا فرهنگی رشد کرده و بالنده شده، آنجا تمدن هم به وجود آمده، گفت: اگر فرهنگی مولد و سازنده بود به تمدن تبدیل می‌شود و این یعنی هر فرهنگی نمی‌تواند تمدن ساز باشد.

وی در ادامه یادآور شد: مهم‌ترین کمبود، کاستی‌هایی است که در راه‌ها و روش‌های تقویت عرصه فرهنگ باید داشته باشیم، یعنی مهم‌تر از آن آرمان‌ها و ارزش‌هایی که داریم، راه و روش است که در اینجا کمبود داریم، فراوان دیده‌شده یک ارزشی چون روش نادرستی آن را دنبال کرده تا محقق شود، آن ارزش از بین رفته است، ما باید به قرآن کریم مراجعه کنیم زیرا به ما تفهیم می‌کند که انگیزه‌ها از درون باید باشد و با اجبار بیرونی نیست، به‌عنوان‌مثال عمل صالح در قرآن فراوان دیده می‌شود اما عمل صالح امری اجباری نیست و کاملاً اختیاری است و شخص با اختیار خود اقدام می‌کند تا عملی صالح انجام دهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز ادامه داد: باید از روش‌های قرآن که حکمت، موعظه، جدال احسن و امثال‌ذلک است برای رشد فرهنگ و جهت دادن به مخاطبان استفاده کرد تا بتوانیم در عرصه باروری فرهنگ کاری انجام دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با بیان اینکه با تلاش صورت گرفته سند ارزشمند نقشه مهندسی فرهنگی کشور فراهم آمد و مورد تأیید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت، اذعان کرد: از همان ابتدا جلساتی در استان البرز برگزار شد تا این نقشه عملیاتی شود، در دوره جدید، استان البرز به‌عنوان ششمین استانی بود که توانست این برش استانی را تهیه کند و اولین استانی است که با تفاهم‌نامه بین دستگاه‌های مختلف و ۷۱ مجموعه فرهنگی اعم از دستگاه‌های دولتی، نهادهای مردمی و مساجد، ۱۵۶ اقدام تهیه‌ شده که همه را اجرایی کرده و یا در مسیر اجرایی شدن آن‌هاست.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی که در استان البرز صورت گرفت این است که با دوستانی که بودجه در اختیارشان است قرارداد بستیم تا به دستگاه‌هایی که در راستای این ۱۵۶ اقدامی که مربوط به نقشه مهندسی فرهنگی است، بودجه پرداخت شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز خاطرنشان کرد: یکی از موانع پیش روی اقدامات فرهنگی، بلاتکلیفی متولیان در روش اجرا است که به‌نظر می‌رسد شورای فرهنگ عمومی باید فرماندهی واحد این حوزه و کار قرارگاهی خود را جدی‌تر دنبال کند و با باور جدی به همین نسخه فرهنگی، آن را شفابخش بداند و اصرار به اجرا داشته باشد و الزامات آن را در بودجه پیش‌بینی کند و بعد برای مسئله، سازوکار اجرایی که تقریباً یک ضمانت اجرایی برایش وجود ندارد، فکری شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی خاطرنشان کرد: ما در مقوله حکمرانی در عرصه فرهنگ نیز باید جدی‌تر وارد شویم و سیاست‌گذاری لازم باید صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در شهر کرج، در تولید سند حکمرانی اقداماتی انجام‌گرفته، البته تا زمانی که اسناد لازم تولید نشود، نقشه راه صحیحی نیز وجود ندارد.

امام‌جمعه کرج گفت: با وجود منسوخ شدن برخی قوانین، قدم دیگر مسئله تنظیم مقررات لازم است و می‌بایست قانون‌گذاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه باید تلاش شود مردم حضوری فعال در عرصه فرهنگ داشته باشند، به‌خصوص حلقه‌های میانی در قالب ایجاد حکمرانی شرعی با محوریت مساجد و محلات که قسمتی از این کار شروع‌شده، یادآور شد: انحصار اقدامات فرهنگی در اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی در استان نقشه راهی شده که به نظر می‌رسد در صورت موفقیت و تحقق کامل این مقوله در استان البرز که ایران کوچک است، بتواند نمونه قابل تسری به بقیه استان‌ها و نقاط کشور را داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از کارهایی که در استان صورت پذیرفت و کار مفیدی بود ایجاد قرارگاه کودک است، تصریح کرد: در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی راجع به کودک و نوجوان مطالب زیادی گفته شد، اما بیشتر مربوط به نوجوانان و جوانان است و راجع به کودک کار ریشه‌ای و عمیق کمتر صورت گرفت، در قرارگاه کودک که یک و سال و نیم است در استان البرز راه‌اندازی شده، کارهایی در همه عرصه‌های مربوط به کودک مثل حقوق کودک، اسباب‌بازی، پویانمایی و خیلی دیگر از مواردی که مربوط به کودک است در آن صورت گرفته است.

امام‌جمعه کرج خاطرنشان کرد: ما قرارگاه قرآنی استان را فعال کردیم که یکی از کارهای مفید و مهم است که انجام پذیرفته و کارهای فاخری انجام می‌دهد، مرکز اقراء را فعال کردیم که فقط در تهران وجود دارد و مسائل دیگر راجع به قرآن که به‌شدت فعال‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی اظهار کرد: چون موازی کاری در عرصه فرهنگ فراوان است، شورایی در استان با عنوان شورای تأمین فرهنگی به وجود آمد که آمایش دارد، بررسی می‌کند و پیش‌بینی‌های لازم را نسبت به‌مسائل آینده که احتمال دارد در استان اتفاق بیفتد، انجام می‌دهد.

وی همچنین یکی دیگر از برنامه‌های پیش رو را مسئله تقدیر از مفاخر استان عنوان نمود.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست، ضمن تبریک ایام ربیع‌الاول، از زحمات حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در مدیریت فرهنگی استان تشکر کرد.

اسماعیلی اظهار کرد: به‌حمدالله در دوره جدید با میدان‌داری امام جمعه کرج و ابتکارات بسیار خوبی که در استان انجام شده، حوزه فرهنگی جایگاه خوبی دارد و با تدابیر خوب و همکاری مدیران استانی این اتفاق در حال پیشرفت است و از این زحمات تشکر می‌کنم.

وی ابراز کرد: ما در شورای فرهنگ عمومی کشور هم این آمادگی را داریم تا با پیش‌بینی‌های خوبی که در قانون برنامه ۱۴۰۲ شده برای تقویت فعالیت‌های دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و مصوبات شورا بتوانیم اعتباراتی را در اختیار استان قرار دهیم و با اهتمامی که صورت می‌پذیرد، بتوانیم یک دور جدیدی از فعالیت‌های قوی و با اثر بالا را داشته باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در ابتدای سال اولویت‌های فرهنگی به استان‌ها اعلام شد و بر اساس مطلب رهبر معظم انقلاب اسلامی و آسیب‌شناسی که ایشان در سخنرانی نوروز امسال داشتند، امیدواریم این برنامه باقوت در استان با راهبری امام جمعه کرج به جلو برود و شاهد تأثیرات اجرایی برنامه‌های فرهنگی در استان البرز باشیم.

اسماعیلی در ادامه تصریح کرد: در بحث کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه، استدلال این بود که در حوزه فرهنگی ساختاری به نام شورای فرهنگ عمومی که رئیس آن نماینده ولی‌فقیه در استان‌ها است و دبیر آن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر مشکلی به‌صورت دائمی ذکر می‌شود که مصوبات شورای فرهنگ عمومی امکان عملیاتی شدن پیدا نمی‌کند و در حوزه بودجه و تخصیص مواردی پیش روی آن است، یکی از راه‌های این گره‌گشایی همین است که کارگروه فرهنگی اجتماعی بتواند همه مصوبات شورای فرهنگ عمومی را نمایندگی کند و ما این مسئله را دنبال خواهیم کرد.

در ادامه نشست شورای فرهنگ عمومی کشور، حامد علامتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اکران پویانمایی «بچه زرنگ» از پنجم مهرماه در سراسر کشور خبر داد.

اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست اخیر خود، پیشنهاد درج روز پسر در ۱۰ رجب مصادف با سالروز میلاد حضرت امام جواد(ع) به تقویم عمومی کشور را تصویب کردند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha