یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حسین رجبی، استاد دانشگاه ادیان

حوزه/ مراسم عزای سال‌روز شهادت امام حسن عسکری(ع) در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حسین رجبی به بیان فضائل، ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی امام حسن عسکری (علیه السلام) پرداخته و حدیثی را از رجال الکشّی عن محمّد بن الحسن بن میمون نقل و بیان کرد: کَتَبتُ إلی أبی مُحَمَّدٍ علیه السلام أشکو إلَیهِ الفَقرَ، ثُمَّ قُلتُ فی نَفسی: أ لَیسَ قالَ أبو عَبدِ اللّه ِ علیه السلام: الفَقرُ مَعَنا خَیرٌ مِنَ الغِنی مَعَ عَدُوِّنا، وَ القَتلُ مَعَنا خَیرٌ مِنَ الحَیاةِ مَعَ عَدُوِّنا!؟ فَرَجَعَ الجَوابُ: إنَ اللّه َ عزّ و جلّ یُمَحِّضُ أولِیاءَنا إذا تَکاثَفَت ذُنوبُهُم بِالفَقرِ، و قَد یَعفو عَن کَثیرٍ، و هُوَ کَما حَدَّثتَ نَفسَکَ؛ الفَقرُ مَعَنا خَیرٌ مِنَ الغِنی مَعَ عَدُوِّنا. به امام عسکری (علیه السلام) نامه نوشتم و از فقر به او شکایت بردم. آنگاه، با خود گفتم: مگر نه این است که امام صادق (علیه السلام) فرموده است: فقر، همراهِ ما، بهتر است از توانگری، همراه دشمنِ ما؛ و کشته شدن، همراهِ ما، برتر است از زندگی، همراه دشمن ما؟». پاسخ چنین آمد: «همانا هرگاه گناهان دوستان ما انبوه می‌شود، خداوند با [مبتلا کردنِ ایشان به] فقر، گناهانشان را می‌کاهد و از گناهان بسیار در می‌گذرد. همچنان که با خود نجوا کرده‌ای: فقر، همراه ما، بهتر است از توانگری، همراهِ دشمنِ ما.

وی ادامه داد: خداوند متعال همیشه انسان را امتحان می‌کند و این امتحان ممکن است در فکر، باور و عقیده نیز باشد و این امتحان بسیار مهمی است که انسان برای سربلند بیرون آمدن از این امتحان باید فرمایشات ائمه اطهار (علیهم السلام) را نصب العین خود قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد:‌ انبیاء و ائمه اطهار (علیهم السلام) دو معجزه دارند. یک معجزه قولی و یک معجزه فعلی. این سخن امام حسن عسکری (علیه السلام) معجزه قولی امام است و ما را نصیحت می‌کند و می‌گوید که اگر باور درست و مسیر درستی دارید بدانید این فقر و در راه ما بودن، بهتر از ثروت داشتن و دشمنی با ماست.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر دوران امامت امام حسن عسکری(ع) را مورد بررسی قرا بدهیم خواهیم دید که این امام همام همیشه از سوی خلفای جور و ستم تحت آزار و اذیت بودند و این شکنجه‌ها و حصرها برای این بود که امام برای اقامه دین تلاش می‌کرد.

حجت الاسلام رجبی گفت: امام حسن عسکری (ع) ۲۸ سال بیشتر عمر نکردند، اما سخنانشان برای همیشه راهگشاست و ما باید بدانیم که جایگاه ما به‌عنوان پیروان اهل بیت (علیهم السلام) کجاست؟ و بدانیم که چرا ائمه (علیهم السلام) در تلاش برای شکستن محدودیت‌ها بوده‌اند؟ حصاری که معتمد برای امام حسن عسکری (ع) ایجاد کرده بود برای چه بود؟ و چرا و چگونه امام با تمام محدیت‌ها تمام تلاش‌شان را کردند تا دین خدا را زنده نگه دارند و به ما برسانند؟

این مراسم که با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان برگزار شد با ذکر مصائب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) خاتمه یافت.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha