یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه خارگ

حوزه/ امام جمعه خارگ گفت: تنها راهبرد جبهه شیاطین انسی و جنّی در تفرقه میان امت اسلامی خواهد بود و مصداق آن شبکه‌های پیچیده با ایجاد جنگ‌های نیابتی و شناختی در ابعاد مختلف در میان مسلمانان هستند و تنها وحدت است که در برابر آنها بزرگترین تولید قدرت برای امت اسلامی ایجاد خواهد کرد.

حجت الاسلام محمود کارگر امام جمعه جزیره خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بوشهر با تبریک هفته وحدت، در خصوص اهمیت و ضرورت مساله وحدت در مبانی مشترک دینی اظهار داشت: توجه به اجتماع در اسلام، دارای المان‌های عبادی، فرهنگی و سیاسی است که در مناسک عبادی تبلور بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: سیره و سنت پیامبر اسلام در اقامه نماز جماعت و جمعه و وجوب حج با پوشش و رنگ مشترک جهت تمرین حرکت اجتماعی بر اساس اصل وحدت است.

وی بیان کرد: مهمترین مساله جهان اسلام بر محوریت وحدت است که سمبل آن در هفته وحدت جلوه کرده است و گاهی شنیده می‌شود هفته وحدت یک امر صوری است و نیاز به وحدت در طول سال است، در حالی که وحدت در تمام شئونات زندگی انسان مسلمان با اندکی تأمل به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم پیدا می‌شود.

امام جمعه جزیره خارگ، با اشاره به نمونه‌هایی از وحدت میان اهل سنت و شیعه، اظهار کرد: امروز در بازارهای مناطق تلفیقی در عرصه اقتصادی نه خریدار و نه فروشنده از مذهب همدیگر جهت خرید و فروش سوال نمی‌کند و جلوه وحدت در بازارهای کوچک تا تجارت‌های جهانی مشاهده می‌شود، در حوزه آموزش و پرورش فرهنگیان اهل سنت و شیعه به تدریس و تربیت دانش آموزان از مذاهب مختلف همت دارند و این بر روحیه خودباوری و رشد دانش آموزان اثرات عمیقی خواهد داشت.

حجت الاسلام کارگر یادآور شد: اقامه نماز توسط اهل سنت در مساجد شیعه و اقامه نماز توسط شیعیان در مساجد اهل سنت همراه با تکریم و احترام متقابل انجام می‌گیرد، یک صدایی و مطالبه‌گری ائمه جمعه شیعه و سنت در توجه دادن مسئولان به امر خدمت رسانی و آبادانی مناطق نیز جلوه‌ای دیگر از وحدت است.

وی یادآور شد: خدمات عمومی دولت مانند برق، گاز، آب، راه، زیرساخت‌های آموزشی و خدمات نهادهای حمایتی به مردم به دور از نگاه مذهبی و قومیتی در طول سال به‌صورت عام و به‌صورت خاص در بحران‌ها با نگاه وحدت آفرینی است.

حجت الاسلام کارگر در پاسخ به این سوال که مساله وحدت در چه زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و اهمیت آن آشکار شد، گفت: وحدت را دُرّ ناشناخته جامعه اسلامی باید دانست که انقلاب اسلامی آن را بازشناسی کرد و اندیشه امامین انقلاب بر آن است تا ملت‌های مسلمان اجازه دست درازی به این گوهر را به احدی ندهند و بر آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا» قدرت آفرینی در برابر استکبار و استعمار نو ایجاد کنند.

وی بیان کرد: در اندیشه جهان استکبار ایجاد تفرقه یک اصل است و مختص بین الادیانی و مذاهب مختلف نیست، بلکه در سطوح مختلف ایجاد تفرقه کرده، گاهی بین ملیت‌ها و گاهی میان قومیت‌ها و گاهی طایفه‌ها را مورد هجمه قرار داده است.

امام جمعه جزیره خارگ با اشاره به وحدت میان اهل سنت و شیعه در جزیره خارگ، خاطرنشان کرد: وحدت در جزیره خارگ زبانزد عام و خاص است و تعاملات اجتماعی و فرهنگی و مذهبی میان مردم جزیره کاملا مشهود است، از بازاریان تا فرهنگیان در آموزش و پرورش، تا ازداوج اهل سنت و شیعه و مطالبه‌گری در افزایش خدمات به مردم توسط ائمه جمعه، مراجعه اهل سنت به دفتر امام جمعه شیعه و بالعکس، فعالیت‌های فرهنگی با حضور مردم و حضور جوانان در امر ورزش، به پویایی وحدت جزیره کمک کرده است.

وی ادامه داد: برگزاری جشن هفته وحدت با آیین مولودی خوانی با حضور عموم مردم در مساجد جزیره جلوه‌ای زیبا از وحدت را ایجاد کرده و هر گونه حرکت‌های تفرقه افکنانه توسط ائمه جمعه شیعه و سنی مردود بوده و با پشتیبانی مردم اجازه از بین‌بردن گوهر زیبای وحدت داده نخواهد شد.

حجت الاسلام کارگر در پاسخ به این سوال که چه کسانی از وجود وحدت مسلمین متضرر می‌شوند و برای ایجاد تفرقه در امت اسلامی تلاش می‌کنند، پاسخ داد: تاریخ ۲۰۰ سال گذشته مسلمین، فهم جدیدی را نسبت به غیریت هویت اسلامی ایجاد کرد و نتیجه آن مبارزه تفکر مادی صرف و لذت گرایی در غرب و شرق بود.

وی تصریح کرد: وقتی معنویت و توجه به خداوند در مذاهب اسلامی موجبات وحدت آفرینی را مقدمه سازی می‌کند، طرفداران مکتب انسان گرایی در اندیشه و عمل گرفتار تناقض می‌شوند و دیگر در برابر بیداری امت اسلامی نمی‌تواند استثمار و منابع آنها را برای درک لذت بیشتر چپاول کند، بنابراین تنها راهبرد جبهه شیاطین انسی و جنی در تفرقه میان امت اسلامی خواهد بود و مصداق آن شبکه‌های پیچیده با ایجاد جنگ‌های نیابتی و شناختی در ابعاد مختلف در میان مسلمانان است و در برابر تنها وحدت است که بزرگترین تولید قدرت را برای امت اسلامی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha