یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1110960
۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
طوبی

حوزه/ دکتر طوبی کرمانی مسئول واحد بانوان مجمع جهانی تقریب اسلامی یکی از بزرگترین فعالان عرصه هم زیستی و مشارکت گسترده بانوان جهان اسلام برای نیل به آرمان تقریب مذاهب اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر طوبی کرمانی پای ثابت اکثر کنفرانس‌های ملی و بین المللی وحدت و مهم‌ترین نماینده بانوی این کنفرانس در همه بخش‌ها و همه ابعاد بود که عضو هیئت رئیسه‌های متعدد تشریک مساعی جهان اسلام و مسئول کمیته بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز بود.

این روز که به واسطه سالروز میلاد با سعادت پیامبر نور و رحمت، همه جا از وحدت، تقریب، وحدت علما و ملت‌های مسلمان سخن به میان می‌آید و کنفرانس جهانی وحدت مذاهب اسلامی در تهران برگزار می‌شود بی دلیل و ناخودآگاه بزرگانی چون آیت الله تسخیری و دکتر طوبی کرمانی را به خاطر می‌آوریم که همه ساله محفل گردان این صحنه بزرگ جهانی بودند.

دکتر کرمانی از جمله سرشناس‌ترین بانوان ایرانی بین جریان‌های فعال بانوان جهان اسلام بود. وی در سال‌های فعالیت خود به فعال ترین عضو این جریان مبدل شده بود و اکثریت کرسی های ستاد بانوان مجمع التقریب را مدیریت می‌کرد.

دکتر طوبی کرمانی متولد ۱۳۲۶ در اردبیل و متوفی ۱۳۹۹ در تهران)، دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، استاد فلسفه‌ دانشگاه تهران، اولین زن دکترای فلسفه در ایران و فارغ‌التحصیل فوق دکترای فلسفه تطبیقی و کلام از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا همچنین اولین زن رایزن فرهنگی ایران در یونان بوده است.

سوابق اجرایی و علمی

در سوابق این بانوی فرهیخته عناوینی چون: دبیر دبیرستان‌های تهران، مدرس دانشگاه‌های تهران، الزهرا (س)، امام صادق (ع)، ساندیاگوا آمریکا، عضو هیأت علمی ایران در یونسکو، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مشاور رئیس و رئیس دفتر امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیر کل امور اجتماعی و ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضو شورای سیاستگذاری زنان مجمع جهانی اهل بیت (ع)، عضو مجمع عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، عضو کمیسیون بانوان و جوانان مجمع تشخیص ‌مصلحت نظام، عضو شورای مرکزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، عضو شورای مرکزی زنان ایران (دارای مقام مشورتی سازمان ملل) شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان، رایزن علمی و فرهنگی در یونان، مدیر مسوول کتاب علمی پژوهشی "زنان"، عضو هیأت تحریریه کتاب علمی پژوهشی "زنان"، عضو هیأت تحریریه فصلنامه علمی تخصصی "پژوهش نامه زنان، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اسلامی در امور بانوان و... دیده می‌شود.

او یکی از اعضای فعال جریانات مختلف زنان در جهان اسلام بود که با ابتکارات وی بخش های متعددی در این حوزه ایجاد شد.

علاوه بر ده‌ها مقاله علمی در ایران و سراسر جهان کتاب‌هایی به زبان فارسی و انگلیسی نیز منتشر کرده است که از آن جمله می‌توان به مردم سالاری دینی و اخلاق و معنویت، درآمدی بر تطورات فلسفی فرق کلامی اسلامی و انحرافات وهابیت، جشن آواز،" فلسفه راز و نیاز، شهید و شهادت، فلسفه بافته خیال و وهم یا حاصل اندیشه بشر و فلسفه خلقت (تبعیض، تفاوت، دیروز، امروز، فردا) اشاره کرد.

یکی از دلایل مهم شهرت وی در جهان اسلام، شرکت فعالانه و پرشور او در کنفرانس های جهانی مرتبط به بانوان، خانواده، مباحث کلامی بین ادیانی، فرق، مذاهب و... بود. کنفرانس‌هایی که از کشورهای عربی، اسلامی، آسیای دور و اروپا و سراسر جهان برگزار می‌شد و دکتر کرمانی پای ثابت همه آن‌ها بود.

نکته جالب آنکه وی اکثر این برنامه‌ها را کاملا با هزینه شخصی و بدون دریافت حقوق برای ارکان مختلف علمی و فرهنگی کشور انجام می داد و به انجام کارهای مخلصانه و حتی جمع آوری کمک های گسترده و مساعی حمیده برای جمعیت های گسترده مسلمانان و جریان های فعال در این حوزه در کشورهای مختلف اقدام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در خصوص این بانوی فرهیخته عنوان کرد: بانوی فرهیخته، دکتر طوبی کرمانی افتخارات جامعه بانوان ایرانی پس از انقلاب اسلامی به شمار می رود.

وی افزود: وی دوران تحصیل خود را در رشته تجربی گذرانده بود ولی جاذبه‌های انقلاب اسلامی باعث شد که ایشان تحصیلات خود را در حوزه هایی که انقلاب و اسلام نیاز به آن داشت ادامه دهد و وارد فاز مطالعات اسلامی شد تا ترجمان مکتب ناب اسلامی در سراسر جهان باشد.
مشاور مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: ایشان در مسایل دینی، معرفتی، سیاسی، انقلابی و درمان آسیب های اجتماعی یک نخبه به تمام معنا بود و تلاش گسترده‌ای برای حل معضلات اجتماعی در ایران و بین امت‌های مسلمان داشت.

ویژگی‌های برجسته دکتر کرمانی

جامعیت علمی

وی گفت: دکتر کرمانی دارای برجستگی های ویژه فردی، روحی، علمی، اجتماعی و... بود که از جمله آن می‌توان به جامعیت نسبی علمی ایشان اشاره کرد. ایشان در مقولات مختلف علمی دارای سررشته و توانایی علمی بالا بود. ایشان در مسایل اعتقادی، سیاسی و اجتماعی صاحب نظر و فکر بود. مقالات گسترده ایشان در مجلات خارجی و سخنرانی های فراوان ایشان در سیمنارهای بین المللی نشان دهنده این جایگاه است.

فعالیت و خستگی ناپذیری

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های خاص و بارز ایشان، خستگی ناپذیری و روحیه قدرت‌مند ایشان بود. بارها پیش می‌آمد که ایشان از صبح تا شب به کار مستمر می‌پرداختند و در جلساتی که گاهی به درازا می‌کشید به شکلی بشاش و با نشاط جلسه را اداره می‌کردند که گویی همین الان جلسه آغاز شده است. این نشاط برای همه نیز جالب توجه بود.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: با اینکه ایشان در سنین جوانی نیز نبودند ولی به حدی توان و قدرت ذهنی و جسمی داشتند که در همه عرصه ها با فعالیت گسترده خود همه را به تعجب وامی داشت. ایشان هیچگاه عرض خستگی و بی حالی و خمودگی نمی کرد و همیشه با نشاط در جلسات حاضر می شد.

تواضع و فرتنی

وی گفت: یکی از ویژگی‌های خاص ایشان تواضع و فروتنی خاص ایشان بود. با اینکه ایشان از درجات علمی بالایی برخوردار بود و در کشورهای مختلف نیز به ارایه های علمی و فرهنگی مشغول بود ولی همیشه با روی باز و فروتنانه با دیگران برخورد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی افزود: بسیاری از اساتید هستند که این تواضع را بیشتر در مقابل اساتید و شایستگان علمی دارند ولی ایشان در مقابل کسانی که درجات علمی بسیار کمتری نسبت به ایشان داشتند نیز بسیار فروتن بود و با بزرگواری با آن‌ها برخورد می‌کرد. حتی کسانی که شاگرد ایشان بودند نیز از این روحیه خاص ایشان بهره مند می شدند.

موضع موقرانه و وزین در مجامع

استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: ایشان علی رغم اینکه در بسیاری از جلسات تصمیم گیری بیشترین اعضای آن را مردان تشکیل داده بود شرکت می‌کردند هیچ گاه مقهور جمع نمی‌شدند و همیشه با صلابت و وقار خاصی که داشتند امور را تمشیت می‌کردند و هیچگاه اسیر فضای جلسات که با حضور مردان برگزار می‌شد نمی شدند و نشانه یه بانوی قوی و وزین بودند. ایشان به حدی با قدرت و وزانت و علمیت صحبت می‌کرد که همگان را مجاب به تمکین در مقابل سخنانش می‌کرد.

اخلاص و دغدغه دینی و انقلابی

دستیار امور مذاهب اسلامی مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: ایشان در برابر مجموعه فعالیت‌های خود هیچگونه چشم داشتی نداشت. نه چشم داشت مزد و حقوق مادی و نه چشم‌داشت تشکر و جایگاه و ریاستی از کسی طلب می‌کرد. ایشان همیشه تلاش می‌کردند که فعالیت‌های وی به صورت گمنام باقی بماند و کسی از او و کارهایش سخنی به میان نیاورد. جالب اینکه ایشان هیچگاه برای فعالیت‌های تقریبی و فعالیت‌های گسترده خود به نفع نظام اسلامی و اسلام اصیل تقاضای کارمزد، پول و حقوق نمی‌کرد و تمام وقت و فکر و ذکر خود را در این مسیر می‌گذاشت.

اعتقاد عمیق به تقریب

این استاد حوزه بین الملل بیان کرد: ایشان از جمله دانشمندان بزرگ ما است که عمیقا به تقریب و وحدت بین مذاهب اسلامی معتقد بود و هیچ وقت رفتار دوگانه در این مسیر نداشت؛ زیرا او باور داشت که یکی از مهم‌ترین راه‌های علاج دردهای جهان اسلام اتحاد، وحدت، همکاری و آشنایی هرچه بیشتر مسلمانان با یکدیگر است.

وی گفت: ایشان مسئول بخش بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود و با وجود سرطان با قدرت به کارهایش ادامه می‌داد و با روحیه قوی تا اخرین روزهایی که می‌توانست، در خدمت جهان اسلام و جوانان به خصوص بانوان مسلمان بود.

شایان ذکر است این بانوی فرهیخته و پرتلاش عرصه تقریب جهان اسلام در ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۹ پس از سال‌ها تحمل درد بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha