یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه یزد

نماینده ولی فقیه در استان یزد همچنین بر لزوم نیازسنجی در حوزه وقف تاکید کرد و گفت: وقف‌های قرآنی، وقف در زمینه تبلیغ دین و ... از مواردی است که باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا وقف‌های جدید در راستای نیازهای جامعه انجام شود.

آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار مدیرکل و کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد به مناسبت هفته وقف با تبریک ولادت حضرت محمد(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق(ع) و امام باقر(ع) زمینه را برای حرکت علمی در اسلام فراهم کردند.

وی در مورد مسئله وقف بیان کرد: باید کاری کنیم که وقف دوباره به دوران مردمی بودن خود باز گردد و این سنت حسنه را برای مردم معرفی و آنها را به سمت وقف و انجام اقدامات عام المنفعه دعوت کنیم.

آیت الله ناصری تأکید کرد: ادارات اوقاف باید بتوانند هم موقوفات را زنده کنند و هم به فکر ایجاد موقوفات جدید باشند.

امام جمعه یزد یادآور شد: در گذشته وقتی مسجدی ساخته می‌شد، برای آن موقوفه در نظر گرفته می‌شد تا از محل درآمد آن، مسجد اداره شود و این سبب آبادانی و حیات مسجد یا موقوفه اصلی می‌شد و اکنون نیز باید به همین شیوه عمل کنیم.

وی ادامه داد: این شیوه دوباره باید باب شود تا موقوفات زنده بماند علاوه بر این، هر آنچه مورد نیاز است به مردم اعلام شود تا خیران و واقفان پای کار بیایند یا کمک‌های موردی برای رفع نیازهای موقوفاتی مانند مساجد و حسینیه‌ها شود.

آیت الله ناصری همچنین بر لزوم شبهه‌زدایی از ذهن مردم در مورد وقف تأکید کرد و اظهار داشت: اگر وقف در راستای نیت واقف به درستی مورد استفاده قرار گیرد و مردم از آن آگاه شوند، حرکت به سمت این سنت حسنه انجام می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد همچنین بر لزوم نیازسنجی در حوزه وقف تأکید کرد و گفت: وقف‌های قرآنی، وقف در زمینه تبلیغ دین و ... از مواردی است که باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا وقف‌های جدید در راستای نیازهای جامعه انجام شود.

وی با بیان اینکه باید از وقف به بهترین شکل ممکن استفاده شود، افزود: لازم است برای جلوگیری از هدر رفت موقوفات، با استفاده از نظر علما، وقفیات حفظ و نگهداری شود.

آیت الله ناصری تصریح کرد: وظیفه شرعی ادارات اوقاف است که امانات الهی را حفظ کنند و از آن در راستای نفع رسانی به مردم استفاده شود.

نیاز به موقوفات جدید برای احیای حوزه‌های علمیه یزد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه امروز به وقف در حوزه های علمیه و برنامه های قرآنی نیاز داریم، اظهار داشت: مدارس علمیه ای که امروز در استان یزد فعال هستند، اغلب نیاز به بازسازی و کمک دارند که امیدواریم بتوانیم با استفاده از سنت حسنه وقف، آثار آن را در مدارس علمیه استان ببینیم.

حجت الاسلام رضا صادقی بیان کرد: ۱۵۰ امامزاده در استان داریم که ۴۰ مورد آن دارای درآمد هستند و باید بقیه بقاع متبرکه‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۵ اداره دولتی اکنون در موقوفه مرحوم ابوالقاسم رشتی مستقر هستند، افزود: این دستگاه‌ها به مردم خدمت رسانی می کنند که این خود از برکات وقف است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha