دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ مدرس و پژوهشگر امور رسانه ای بر لزوم حمایت رسانه ها از بحث تقویت گفتمان های اندیشه ای مرتبط با انقلاب اسلامی تأکید کرد.

دکتر معصومه نصیری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به این که ما باید در حوزه فکر و اندیشه به تولید و ترویج گفتمان متناسب با اهداف انقلاب اسلامی بپردازیم، اظهار داشت: بی شک یکی از بهترین و مؤثرترین کارها در این باره، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه و حوزه به عنوان یکی از مترقی‌ترین روش‌ها جهت تولید دانش و تضارب آراء میان صاحبان اندیشه است.

وی افزود: نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آراء با رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو علاوه بر اینکه از اهداف اصلی برای برپایی کرسی‌های آزاداندیشی است، یکی از اهداف رسانه‌ها در تولید محتوا و برگزاری میزگردهای رسانه‌ای می شود و لذا از این حیث رسانه‌ها با انعکاس دقیق این رویداد می‌توانند به افزایش آگاهی مخاطبان و نخبگان یاری رسانده و به ارتقای سطح افکار عمومی کمک کند.

این مدرّس دانشگاه همچنین گفت: از آنجایی که بناست کرسی‌های آزاداندیشی منجر به ایجاد بستر علمی و فرهنگی مناسب برای تشویق و زمینه سازی فرایند تولید علم و نظریه پردازی باشند، تبدیل این فرآیند به زبان رسانه‌ای و نشر آن برای مخاطبان می‌تواند از سوی رسانه‌ها به صورت ویژه موجب رونق کرسی‌ها و عمومی‌سازی آنها شود.

وی بیان داشت: شاید ایجاد بخشی مجزا برای پوشش رسانه‌ای کرسی‌های آزاداندیشی حوزه و دانشگاه در رسانه‌ها خصوصا در رسانه ملی یکی از اقدامات لازم در این زمینه باشد هر چند که مباحث مطروحه در این نشست‌ها در حوزه تولید دانش و نظریه است اما به ایجاد انگیزه جهت برگزاری منظم و هدفمند آن نیز کمک می نماید.

نصیری نقش رسانه‌ها در تقویت کرسی‌های آزاداندیشی و مطالبه‌گری جهت برگزاری آنها و پیگیری به‌کارگیری خروجی این گونه از نشست‌ها را قابل توجه دانست و افزود: امروزه رسانه بازویی توانا در کنار تمام کشنگری‌های اجتماعی است. به‌کارگیری صحیح این بازو در کنار تمام اهداف و برنامه‌ها قطعا در توفیقات نقش دارد و بی توجهی به آن نیز تبعات گاها غیر قابل جبرانی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • توسعه پایدار CA ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    یونسکو (UNESCO) در داخل ایران چه میکند؟ در دیدار معلمان و فرهنگیان (۱۷/۰۲/۱۳۹۶)(https://khl.ink/f/36431) امام خامنه ای گفتند🔹این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها، اینها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار اینها بدهد و تسلیم اینها بشود. به چه مناسبت یک مجموعه‌ی به‌اصطلاح بین‌المللی‌ای -که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّتهای گوناگون، با تمدّنهای مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید این‌جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است. اگرچنانچه با اصل کار شما نمیتوانید مخالفت بکنید، حدّاقلّش این است که بِایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش ممشیٰ دارد، خطّ‌و‌ربط دارد، ما سندهای بالادستی داریم، ما میدانیم باید در زمینه‌های آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چه‌کار کنیم؛ احتیاج به این سند وجود ندارد. اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بی‌سروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کرده‌ایم به دستگاه‌های مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آنها باید مراقبت میکردند، نباید اجازه میدادند این کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند. البتّه متأسّفانه اِعمال نفوذ دارند میکنند و از طُرق مختلف وارد میشوند امّا [اینکه] این‌جور به‌طور رسمی سند به ما بدهند که «تا پانزده سال دیگر باید شما این‌جوری بکنید، این‌جوری بکنید»، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار (https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=14309)🔹یونسکو در داخل ایران چه میکند؟! برای «توسعه پایدار» از آيت الله خامنه اي تبعيت کنيم! پا به پای قاسم، در این گام دوم انقلاب 🇮🇷🌏🇵🇸!