سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
دانشگاه عدالت

رئیس دانشگاه عدالت به تعارضات و تناقض ها در فهم وحدت حوزه و دانشگاه و دوگانگی های شکل گرفته در عرصه آموزش اشاره نمود و تصریح کرد: همانگونه که علوم اسلامی از دل کتاب و سنت برخاسته، دانش های علوم انسانی نیز باید از متن معارف الهی اخذ گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد حسین بیاتی رئیس دانشگاه عدالت در افتتاحیه مرکز پژوهشی دانشگاه عدالت که امروز سالن کوثر اداره کل تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد، ضمن پاسداشت پیروزی های جبهه سرافراز مقاومت اسلامی فلسطین، به فلسفه تأسیس دانشگاه عدالت اشاره و تولید علم بومی در حوزه علوم انسانی و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام در قالب دانشگاهی به اقصی نقاط جهان دانست و اظهار داشت: آنچه در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه به درستی فهم نشده این است که این وحدت نه یک وحدت ترکیبی و انضمامی، بلکه ترکیبی اتحادی است.

وی با بیان این که در ساختارهای اندیشه وحدت حوزوی و دانشگاهی امام خمینی(ره)، نباید توجه ها را صرفا متمرکز بر حضور دانشگاهیان در حوزه و حوزویان در دانشگاه خلاصه نمود اظهار داشت: باید محتوای آموزشی در حوزه و دانشگاه به سمت یکسان شدن معرفتی حرکت نمود.

رئیس دانشگاه عدالت به تعارضات و تناقض ها در فهم وحدت حوزه و دانشگاه و دوگانگی های شکل گرفته در عرصه آموزش اشاره نمود و تصریح کرد: همانگونه که علوم اسلامی از دل کتاب و سنت برخاسته، دانش های علوم انسانی نیز باید از متن معارف الهی اخذ گردد.

وی افزود: یکی از آفت های پژوهش در علوم انسانی اسلامی را توجه صرف به تجربیات ناقص غربی در ترسیم مبانی علوم انسانی دانست و با بیان این که صرفا به تبیین شاهدهای قرآنی مبانی علوم انسانی مبتنی بر تجربیات غربی بسنده می شود. در حالی که نگاه در تولید علم باید به کتاب و سنت باشد و برای عرضه به کتاب و سنت دیدگاه های کلی و حاکم فردی در حوزه های گوناگون زندگی بشری عرضه و در قالب روزآمد مبتنی بر نیازها تبیین گردد.

حجت الاسلام بیاتی ضمن تأکید بر تقویت توجه به قالب‌سازی‌های عرضه علوم انسانی اسلامی به جوامع مخاطبانی گوناگون، تأکید بر اصالت دینی را موضوعی مهم در این زمینه دانست و اذعان داشت: در عین باز بودن راه برای استفاده از تجربیات بشری، نباید در مقابل نظامات و یافته‌های علوم انسانی غربی منفعلانه عمل نمود.

وی با بیان این که در عرصه تمرکز بر تولید محتوای علوم انسانی باید به صدور و ارائه محتواها توجه زیادی داشته باشیم، اظهار داشت: ما همچنان ضعف در عرضه پژوهش و یافت های دانشی مواجه بوده، سالها تحقیقات پژوهشگران در قفسه کتابخانه ها خاک می‌خورد. ضعف عرضه محصولات علم دینی بسیار جدی بوده علی رغم تولید آثار فاخر علمی در همکاری های علمی مراکز حوزوی، دانشگاه های کشورمان همچنان خالی از این یافته های دانشی پویاست.

رئیس دانشگاه عدالت افزود: برخی مواقع تواضع های بی جهت و اخلاص پنداری در پنهان کاری پژوهش های فاخر و یافته های دانشی برخی از اندیشمندان، فضا را برای حضور جدی محصولات علوم انسانی اسلامی در عرصه های دانشگاهی با مشکلاتی روبرو ساخته است.

وی تولید علم و محتوا در علوم انسانی که تولید غذای فکری برای دانشجویان است را به معنای واقعی کلمه جهاد فی سبیل الله دانست و با تأکید بر این که همچون اقتصادنا آیت الله شهید صدر باید در حوزه فرهنگ و اخلاق و جامعه شناسی نیز کتاب های فاخری را تدوین و برای تنظیم قالب های عملیاتی سازی اندیشه اسلامی آن را به جامعه حوزوی و دانشگاهی ارائه نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha