شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/همزمان با آغاز سال تحصیلی و به منظور آشنایی و بهره مندی حداکثری طلاب علوم دینی، جدیدترین کتب درسی حوزه با تخفیف ویژه معرفی می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت آغاز سال تحصیلی و به منظور آشنایی و بهره مندی حداکثری طلاب علوم دینی با جدیدترین کتب درسی حوزه، کتب زیر معرفی خواهد شد:

جلد پنجم کتاب «درس های مکاسب(کتاب الخیارات)»

جلد پنجم «درس های مکاسب (کتاب الخیارات)» برگرفته از درس های آیت الله سید حسن مرتضوی و به قلم سید محسن مرتضوی در ۵۴۳ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

کتاب پیش رو که با عنوان «درس های مکاسب(کتاب الخیارات)» به رشته تحریر درآمده، برگرفته از درس های پربار و شاگردپرور فقیه عالی مقام و استاد برجسته حوزه های علمیه، استاد سید حسن مرتضوی است که دوره های متعدد در حوزه علمیه نجف اشراف و مشهد مقدس در جمع صدها نفر از طلاب و فضلا ارائه شده است.

عمق، دقت علمی و تسلط فوق العاده بر مباحث، بیان شیوا، رسا و دلنشین، دسته بندی بدیع و ابتکاری، همراه با ذکر مثال های متعدد و کاربردی، از ویژگی های بی بدیل درس های استاد بود که خاطره شیرین آن در خاطر شاگردان ماندگار شده است.

جلد اول و دوم و سوم این مجموعه به «کتاب البیع» و جلد چهارم و پنجم آن به «کتاب الخیارات» اختصاص دارد.

جلد پنجم این مجموعه در پنج بخش (نهم تا سیزدهم) تنظیم شده است.

عناوین بخش های مختلف این اثر عبارتند از: اختلاف متبایعین در خیار (ادامه خیار عیب)، شروط عقد و احکام و آثار آن، احکام خیارات، نقد و نسیه، و احکام قبض.

جلد اول کتاب «الشخص الاعتباری»

جلد اول کتاب «الشخص الاعتباری(به همراه ترجمه و نمودار)» اثر سعید زارعی در ۲۶۴ صفحه به چاپ رسید.

این اثر از کتاب‌های فقهی و درسی رایج حوزه‌های علمیه است که مباحث آن را گروهی از صاحب نظران و اساتید حوزه علمیه قم تدوین کرده‌اند. با توجه به آن که این کتاب مشتمل بر طرح مباحثی جدید و تاثیرگذار در مسائل علم فقه است و گاه به لحاظ زبانی پیچیدگی‌هایی در متن عربی وجود دارد، برای تسهیل فهم مطالب، متن این کتاب ترجمه شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

این کتاب در دو باب تألیف شده است؛ باب اول مشتمل بر هفت فصل است که در فصل اول با عنوان «مفهوم شخص اعتباری» به تعریف شخص و تقسیم آن به شخص طبیعی و شخص اعتباری، فرق بین شخص و شخصیت و تعریف شخص اعتباری پرداخته شده است.

نویسنده در فصل دوم از باب اول به بیان «رابطه شخص طبیعی و شخص اعتباری» پرداخته، در فصل سوم تفاوت‌های شخص طبیعی و شخص اعتباری را شرح داده است.

در فصل چهارم با عنوان «عنصرهای اصلی شخص اعتباری» به بررسی وجود مصلحت مشروع، برخورداری از ذمه مالی مستقل و وجود نماینده از اشخاص طبیعی برای شخص اعتباری پرداخته است.

«ویژگی‌های شخص اعتباری» عنوان فصل پنجم از باب اول کتاب مذکور است که در آن اسم، موطن (مکان استقرار) و جنسیت (جنسیت دولت معین) به رشته تحریر درآمده است.

در ششمین فصل از باب اول این کتاب «اقسام شخص اعتباری» و در هفتمین و آخرین فصل از این باب با عنوان «دیدگاه‌ها در خصوص وجود شخص اعتباری» وجود فرضی و وجود مجازی، وجود حقیقی و وجود اعتباری مورد تأکید قرار گرفته است.

باب دوم از این کتاب با عنوان به «رسمیت شناختن شخص اعتباری در فقه اسلامی» به نگارش درآمده و مشتمل بر سه فصل است که در اولین فصل مقصود از به رسمیت شناختن شخص اعتباری در فقه اسلامی تبیین شده است.

فصل دوم از باب دوم کتاب حاضر با عنوان «دیدگاه‌ها در رسمیت دادن به شخص اعتباری تالیف شده و در آن نویسنده به بیان اعتراف و پذیرش شخص اعتباری به طور مطلق، اعتراف و پذیرش شخص اعتباری منطبق بر شخص اعتباری در تمام حقوق و پذیرش شخص اعتباری غیر منطبق بر شخص حقیقی در بعضی حقوق و اعتراف به شخص اعتباری موجود در عصر معصومین(ع) پرداخته و دلایل این دیدگاه‌ها را شرح داده است.

«شرایط به رسمیت شناختن شخص اعتباری در فقه اسلامی» عنوان سومین و آخرین فصل از باب دوم این کتاب است که در آن وجود شایستگی در بنیان گذاران شخص اعتباری از جهت بلوغ، رشد و اختیار (دلایل اشتراط بلوغ و رشد و دلیل اشتراط اختیار) مورد بررسی قرار گرفته، و مشروعیت عمل و مشروعیت هدف از تأسیس شخص اعتباری مورد تأکید قرار گرفته و تأیید شخص اعتباری از جانب حاکم به رشته تحریر درآمده است.

کتاب ترجمه «الفائق فی الاصول»

ترجمه کتاب «الفائق فی الاصول» سعید زارعی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۸۰ صفحه به چاپ رسید.

«الفائق فی الاصول» یکی از نوشتارهایی است که برای رفع بعضی کاستی ها در کتب اصولی و درسی رایج در حوزه های علمیه و تکمیل مباحث آن توسط گروهی از صاحب نظران و اساتید حوزه علمیه قم تدوین شده و اکنون در حال تدریس است.

نویسنده در مقدمه این اثر آورده است: با توجه به این که این کتاب مشتمل بر طرح مباحثی جدید و تأثیرگذار در مباحث علم اصول بوده و مورد استقبال حوزویان و دانشگاهیان قرار گرفته، اقدام به ترجمه آن نمودم و در همین خصوص پیش از شروع به ترجمه با والد معظم (حضرت استاد حاج شیخ عباسعلی زارعی سبزواری) مشورت نمودم؛ لذا کتاب را به صورت دقیق مطالعه کردم و ترجمه آن را آغاز نمودم. با توجه به سنگینی و عمق مطلب، همواره در طول ترجمه هر فصل، از والد معظم کمک می گرفتم و بی شک اگر راهنمایی ایشان نبود، ترجمه کنونی به سامان نمی رسید.

این اثر در پنج باب و ۱۶ فصل تهیه و تنظیم شده است: در باب اول این اثر که با عنوان «سیره های عقلائی» تألیف شده، پس از بیان مقدمه ای در خصوص ضرورت بحث از حجیت سیره عقلا و شرح عناوین اصطلاحی آن، در شش فصل مباحث مربوط به این باب با عناوین «اقسام سیره عملی عقلائی و ملاک حجیت آن ها»، «دلیل های حجیت سیره های عقلائی»، «راه های علم به وجود سیره و عدم ممانعت آن»، «شرایط منع کننده از سیره از نگاه کیفی و کمی»، «ادله دال بر نفی حجیت سیره عقلائی» و «گستره اثباتی امضاء سیره عقلائی» تدوین شده و در خاتمه این باب، «تعارض سیره ها و تغییر یا زوال آنها» مورد اشاره قرار گرفته است.

دومین باب از این اثر، تحت عنوان «سیره های متشرّعه» تألیف شده که در چهار مقام «تعریف سیره متشرّعه»، «حجیت سیره متشرّعه»، «حجیت سیره نوپیدای متشرّعه» و «حجیت ارتکاز و باور ذهنی مشترّعه» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در سومین باب از این کتاب، به قاعده «لو کان لبان» پرداخته که در این باب، پس از بیان مقدمه ای، به مباحثی همچون «توضیح قاعده»، «موارد جریان قاعده»، «مراد از اشتهار و ظهور»، «حجیت قاعده» و «شروط جریان قاعده» می پردازد.

«تمسک به اطلاع و عموم در موضوعات نوپیدا» عنوان باب چهارم این اثر می باشد که در سه فصل تبیین شده است؛ در مقدمه این باب «اقسام موضوعات نوپیدا و جریان بحث در آن ها» مورد اشاره قرار گرفته و سه بحث «تمسک به اطلاق»، «تمسک به عموم وضعی» و «تمسک به گروهی از روایات برای اثبات فراگیری خطابات شرعی نسبت به موضوعات جدید» تبیین گردیده است.

نویسنده در پنجمین و آخرین باب از این کتاب، به «اسباب توسعه حکم از موضوعی به موضوع دیگر یا محدودسازی حکم در یک موضوع» می پردازد که در ابتدا پس از بیان مقدمه ای، در هفت فصل مباحثی اعم از «الغاء خصوصیت»، «تنقیح مناط»، «اولویت»، «مناسبت حکم و موضوع»، «مذاق شارع»، «مقاصد شریعت» و «قیاس» را مورد بررسی قرار داده و در خاتمه این باب، به «نقش عوامل توسعه و یا محدودسازی حکم در تعارض ادله» پرداخته است.

کتاب ترجمه و شرح «الفائق فی الاصول»

ترجمه و شرح کتاب «الفائق فی الاصول» اثر سیدعلی پنج تنیان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

اثر پیشرو که ترجمه و شرح کتاب «الفائق فی الاصول»، از جمله آثار تأثیرگذار در استنباط مسائل فقهی مسائل فقهی است، روشی روان مباحث فقهی و اصولی را ارائه نموده تا برای همه طلاب در هر سطحی قابل بهره مندی باشد. افزون بر متن عربی، ترجمه و شرح مفهومی، نمودارهایی نیز در این اثر تهیه شده تا خواننده گرامی به آسانی خلاصه مبحث را در دسترس داشته باشد.

در این کتاب نخست متن عربی با مجوز نشر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به طور کامل، سپس ترجمه و بعد از آن شرح مفهومی و در نهایت، پرسش های برگزیده و نمودارهای خلاصه بحث ارائه شده است.

غایت این است که طلبه در هر سطحی، بتواند از کتاب بهره ببرد؛ از این رو هم شرح مفهومی آورده شده که افزون در توضیح تفصیلی متن، عمدتاً دارای ارجاعاتی است برای تحقیق مراجعه بیشتر، و هم نمودارهای خلاصه بحث ارائه شده است. این نمودارها قابلیت دارند که طلاب بتوانند با استفاده از آنها حجم بزرگی از مطالب را در یک نگاه یادآوری یا حتی دریافت کنند.

در ابتدای این اثر، پس از بیان مقدمه ای تحت عنوان «ضرورت بحث از حجیت سیره عقلائیه و شرح اصطلاحات»، مطالب کتاب مذکور در ۶ فصل تهیه و تدوین شده است که عناوین این فصول عبارتند از: «اقسام سیره های عقلائیه و ملاک هویت آنها»، «ادله حجیت سیره های عقلائیه»، «راه های احراز سیره و (راه‌های احراز) عدم ردع»، «آنچه شرط است در رادع سیره به لحاظ کیفی و کمی»، «ادله نفی کننده حجیت سیره » و «مقدار آنچه سیره ثابت می شود به وسیله امضاء».

کتاب برگزیده «الفائق فی الاصول»

کتاب برگزیده «الفائق فی الاصول» اثر سیدمحسن مرتضوی به کوشش ابوذر زارع و محمدعلی محمدی در ۱۷۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

اثر حاضر برگزیده درس‌های الفائق است که توسط نویسنده در سطوح عالی حوزه علمیه قم تدریس شده است. این کتاب ناظر به قواعد و مسائل اصولی تأثیرگذار در فقه معاصر سامان یافته و به صورت خلاصه و با بیانی شیوا و روان همراه با نمودار و دسته‌بندی مطالب و پرسش‌های مرتبط با هر فصل برای استفاده طلاب و دانش پژوهان جمع آوری شده است.

این کتاب در پنج بخش تألیف شده است؛ بخش اول از این کتاب با عنوان «سیره عقلاییه» مشتمل بر شش فصل است. فصل اول از این بخش با عنوان اقسام سیره عقلاییه و ملاک حجیت آنها، فصل دوم با عنوان «ادله حجیت سیره عقلاییه» و سومین فصل با عنوان «طرق احراز سیره و عدم ردع» به نگارش درآمده است. چهارمین فصل با عنوان «شرایط دلیل رادع از لحاظ کیفیت و کمیت»، فصل پنجم با عنوان «بررسی ادله نافی حجیت سیره عقلاییه» و ششمین و آخرین فصل از این بخش با عنوان «مفاد و محدوده ادله امضا» به رشته تحریر درآمده است.

دومین بخش از این کتاب با عنوان «سیره متشرعه» تألیف شده که در آن تعریف سیره متشرعه و دلایل حجیت سیره متشرعه تبیین شده و حجیت سیره متشرعه مستحدثه و حجیت ارتکاز متشرعه بررسی شده است.

نویسنده در بخش سوم با عنوان «قاعده "لو کان لبان"» به بیان توضیح قاعده و موارد جریان قاعده پرداخته و مراد از اشتهار و ظهور و حجیت قاعده را مورد تأکید قرار داده است.

«تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه» عنوان چهارمین بخش از کتاب مذکور است که عناوین فصول آن عبارتند از: تمسک به اطلاق لفظی و اطلاق مقامی، تمسک به عموم وضعی و استدلال به طوایف سه گانه روایات.

پنجمین و آخرین بخش از کتاب حاضر با عنوان «موجبات تعدی حکم از یک موضوع به موضوع دیگر» مشتمل بر هفت فصل است. فصل اول از این بخش با عنوان «القاء خصوصیت»، فصل دوم «تنقیح مناط» و فصل سوم با عنوان «اولویت» به رشته تحریر درآمده‌ است. فصل بعدی با عنوان «مناسبت حکم و موضوع»، فصل پنجم با عنوان «مذاق شریعت» و ششمین فصل با عنوان «مقاصد الشریعه» نگاشته شده و «قیاس» عنوان هفتمین و آخرین فصل از این بخش است.

کتاب «کفایه الاصول»

این کتاب، اثر شیخ محمدکاظم خراسانی و به تحقیق شیخ عباس علی زارعی سبزواری به زبان عربی به چاپ رسیده است.

کتاب «اصول الفقه» (فی مباحث الالفاظ والملازمات العقلیه و مباحث الحجه و الاصول العملیه)

این کتاب، اثر علامه محمدرضا مظفر و تحقیق عباس علی زارعی سبزواری به زبان عربی نگاشته شده است.

از دیگر آثار درسی ناشر می توان به ترجمه و شرح بدایه الحکمه، ترجمه و شرح نهایه الحکمه، ترجمه و شرح مکاسب (هرندی)، الطریقه النقیه (شرح فارسی سیوطی) و قواعد کلی استنباط (شرح دروس فی علم الاصول) اشاره کرد.

علاقه مندان برای تهیه کتب فوق همراه با تخفیف ویژه می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر می توان با شماره تلفن فروشگاه مرکزی (۰۲۵۳۱۱۵۱۱۸۷ و ۰۲۵۳۱۱۵۱۲۵۰) و تلفن پشتیبان سایت (۰۲۵۳۱۱۵۲۸۱۸) ارتباط برقرار کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha