دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مديريت حوزه علميه خواهران مازندران

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: علامه مصباح کسی است که در حوزه‌های گوناگون علمی، متخصص، عمیق و صاحب نظر بود و در فقه و اصول مجتهد، در فلسفه یک متخصص و در تفسیر صاحب مکتب و در علوم قرآن و حدیث و ترویج احادیث نورانی، آگاه، بصیر و صاحب نظر بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران اظهار داشت: درود خداوند بر پیامبر(ص) و اهل بیت پاک ایشان که مکتبی را بنیان گذاشتند تا انسان‌های مستعد با ورود به آن با معارف ناب و تعالیم پاک برگرفته از وحی آشنا شده و آن را فرا بگیرند و در آن مجتهد و صاحب نظر شده و به جامعه و انسان‌های علاقه‌مند این معارف را منتقل کنند و بشریت را کامیاب کرده و واسطه فیض بین مکتب اهل بیت(ع) و جامعه تشنه این معارف شوند.

وی ادامه داد: درود خدا بر عالمان و اندیشمندانی که راه اولیای طاهرین را پیمودند و معارف و تعالیم آن‌ها را فرا گرفته و نشر دادند که از جمله آن‌ها آیت الله مصباح یزدی(ره) است.

وی افزود: علامه مصباح کسی است که در حوزه‌های گوناگون علمی، متخصص، عمیق و صاحب نظر بود و در فقه و اصول مجتهد، در فلسفه یک متخصص و در تفسیر صاحب مکتب و در علوم قرآن و حدیث و ترویج احادیث نورانی، آگاه، بصیر و صاحب نظر بود.

نماینده ولی فقیه ادامه داد: علامه مصباح با اندیشه‌های فلسفی، حقوقی و سیاسی غرب، کاملا آشنا بود و آشنایی با مکاتب و افکار غربی، معارف و مکتب نورانی اسلامی از مهم ترین ویژگی‌های مرحوم مصباح بود.

وی تصریح کرد: این آشنایی دوجانبه به علامه مصباح، قدرت تطبیق، ارزیابی و رسیدن به نظریات بهتر و درست‌تر، با زبان بین الملل، با تبیین منطقی و استدلال درست، دیدن اقوال و نظریات گوناگون را می‌دهد، که خود بخشی از علم و دانش انسان است.

وی با تأکید بر اینکه علامه مصباح با مکاتب گوناگون آشنایی داشت، گفت: علامه مصباح توانست این معارف و مکتب اهل بیت(ع) را مانند استاد شهید مطهری، به زبان روز تبیین کند، همچنین به لحاظ آشنایی با زبان خارجه توانست از متون خارجی بهتر استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کسانی در حوزه‌های علمیه درس خواندند و به مقامات علمی رسیدند، اما از اعوجاج فکری و انحراف در آرا و نظرات برخوردار بودند، اظهار کرد: آرا و نظریات علامه مصباح در مباحث فلسفی و قرآنی، بسیار قابل قبول، ناب و سالم بود، لذا باید هم حوزه و هم دانشگاه و همه کسانی که دغدغه دین، علم، فرهنگ و معرفت بشر را دارند، چنین الگوهایی را ترویج کنند.

وی با بیان اینکه این یک ضرورت است و ناشناخته گذاشتن چنین افرادی، نوعی خیانت به بشریت است، خاطرنشان کرد: البته این بدان معنا نیست که اشتباه و خطا در برخی نظرات و آرای انسانی مانند علامه مصباح راه ندارد، اما در کلیت چهره‌ای در خور ترویج هستند، چرا که پاسخ بسیاری از سوالات را می‌توان در مکتب معرفتی علامه مصباح پیدا کرد و با آشنایی با این مکتب می‌توانند به معرفت‌های عمیق در رابطه دین و وحی برسند و تفقه دینی خود را گسترش دهند و لذا از این رهگذر به‌بصیرت بیشتری برسند، چرا که در دین باید تفقه داشت.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خواهران که بعد از انقلاب اسلامی، دانش آموختگان فرهیخته، شخصیت‌های علمی و معرفتی فراوانی دارد، از مکتب علامه مصباح استفاده کرده و معرفت آموختند و این حق را دارند و احساس وظیفه کردند که این چهره درخشان علمی را که از ستارگان درخشان آسمان علم و معرفت و منظومه حوزه‌های علمیه بوده و هست، به جامه معرفی کنند و همایشی در تجلیل از قلم، اندیشه و بیان گوشه‌هایی از آرا آیت الله مصباح انجام دهند.

وی با بیان اینکه امیدواریم این همایش با اقبال و استقبال جامعه فرهیختگان و اندیشمندان و جامعه حوزویان و دانشگاهیان مواجهه شود، یادآور شد: با برگزاری این همایش با مکتب نورانی این استاد فرهیخته بیشتر آشنا شده و جواب بسیاری از سؤالات خود را در مکتب معرفتی علامه مصباح پیدا خواهند کرد و با این مکتب به معرفت‌های عمیق در رابطه با دین و مکتب وحی برسند و تفقه دینی خودشان را تعمیق و گسترش داده و از این رهگذر به بصیرت بیشتری برسند، چرا که به‌فرموده امام حسن عسکری (ع) تفقه در دین کلید بصیرت است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha