چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله سعیدی

حوزه/ خطیب جمعه قم با اشاره به جنایات بزرگ این روزهای اسراییل در نوار غزه، شعار محوری این روزهای مردم جهان را شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل» ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد سعیدی امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای این شهر گفت: آیه ای که این روزها زبان حال زنان و مردان بی دفاع غزه هستند، این است که ای مسلمانان جهان و گروه های فلسطینی، می بینید حماس چگونه بخاطر مقاومت هزینه های سنگینی متحمل شده است چرا در راه خدا و نجات مردان و کودکانی که به دست ستمگران غاصب به خون و خاک کشیده می شود به مبارزه نمی پردازید؟

وی افزود: امروز مردم غزه از خدا مدد می خواهند. مقامات جنایتکار و بی وجدان و بی شرف اروپایی با ورود به سرزمین اشغالی و کمک های همه جانبه خود دست رژیم سفاک را در جنایات بی سابقه باز گذاشتند.

خطیب جمعه قم بیان کرد: اسراییل و حامیانش می خواهند با نسل کشی کم سابقه اراده مردم غزه را در خصوص ایستادگی کم کرده و قوای آنها را تحلیل ببرند ولی مردم غزه با نگاه به وعده قطعی خدا به مقاومت خود ادامه می دهند و صهیونیست های متجاوز و حامیان خائن آنها بدانند که جهان شاهد یک شکست بزرگ در آینده نزدیک و شکست رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی گفت: مواجهه ضعیف و منفعلانه سران و دولت های اسلامی و تاخیر سوال برانگیز آنها در تشکیل اجلاس سازمان سران کشورهای اسلامی و اکتفا کردن به بیانیه های کم اثر باعث جسارت بیشتر رژیم صهیونیستی شده است در حالی که شعار محوری مردم در نقاط مختلف جهان، «مرگ بر اسراییل » است.

آیت الله سعیدی اظهارکرد: امروزه مردم در نقاط مختلف دنیا با مشت های گره کرده شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» و «مرگ بر انگلیس» سر می دهند.

وی با اشاره به سالروز رحلت کریمه اهل بیت(س) یادآورشد: حضرت معصومه امام زاده ای انقلابی است که در راستای نظریه انسان ۲۵۰ ساله، تمدن ساز شدند و در مسیری که والدین بزرگوار و برادر ایشان حضرت امام رضا(ع) برای ایشان ترسیم کرده بودند حرکت کردند.

امام جمعه قم درپایان از نقش مهم رسانه های استانی و ملی در به صحنه کشیدن حضور گسترده مردم در تظاهرات ضد اسراییلی تجلیل کرد.

وی در خطبه اول نیز در بررسی و تحلیل سیره منافقین در جامعه اسلامی و مواجهه اسلام با آنها بر اساس آیات سوره توبه، گفت: خداوند در آیه ۸۸ سوره توبه بیان می دارد؛ مگر منافقان نمی دانند که خداوند از همه اسرار و نجواهای آنها آگاه است؟

وی افزود: توبیخ منافقان پیمان شکن از سوی خداوند متعال به خاطر بینش غلط آنها در خصوص علم اطلاع خداوند به نیت ها و عملکرد آنها است.

خطیب جمعه قم بیان کرد: درس و پیام آیه ۷۸آن است که برخی از خطاهای شخصیت انسان، شامل خطورات و خیالات و شاکله اخلاقی است. نجوا به معنی درگوشی سخن گفتن است. یعنی سخنانی که انسان به شکل خصوصی با کسی در میان می گذارد به شکلی که دیگران نمی دانند چه می گوید.

آیت الله سعیدی بیان کرد: در اسلام اگر نجوا کردن در جهت خیر و صلاح دیگران باشد مطلوب است. در سوره مجادله در خصوص این مساله سخن به میان آمده است.

وی گفت: خداوند در این سوره بیان می دارد که در جمع مومنان با دیگران رازگویی و درگوشی سخن گفتن، عملی از ناحیه شیطان است و اثر تخریبی این چنین صحبت کردن، اندوهگین کردن مومنان است زیرا باعث ناراحتی دیگران می شود.

وی یادآورشد: نجوا در خصوص منافقین در مواردی است که آنها طعن در دین می زدند. در تفاسیر ما بیان شده است که زمانی که ثعلبه صفت ناروایی را در خصوص زکات ندادن بیان کرد و زکات را به جزیه قیاس کرد، آیات پس از ۷۷ سوره توبه نازل شد که ناظر به وی بود.

خطیب جمعه قم گفت: یکی از اقوام وی به او گفت که وای بر تو، سه آیه در خصوص عملکرد این شخص نازل شده و دلالت بر عهد شکنی و بخل و نفاق تو شده است. وی نزد رسول خدا آمد و گفت که به هر طوری که شده زکات و وجوه شرعیه خود را ادا می‌کنم.

آیت الله سعیدی یادآور شد: کسانی که وجوه شرعیه خود را نمی دهند باید به ادامه این شان نزول دقت کنند که اگر خداوند مطالبه ای از مومنان دارد، آنها را به شکل عزت مندانه در خواست می کند. پس از سخنان ثعلبه، پیامبر فرمودند که وقتی شما زکات را جزیه دانستی، من نیز زکات و صدقه بعدی تو را قبول نمیکنم. در ادامه ثعلبه خاک بر سر خود ریخت و فریاد می زد، پیامبر در همین لحظه به وی گفت که من به تو گفتم که در فقر شکیبا باش و صلاح تو نیست که ثروتمند شوی، لاجرم به این روز افتادی.

وی گفت: ثعلبه برای حفظ آبروی از دست رفتن خود پس از چند روز بعد که پیامبر رحلت کردند، به سراغ حاکمان بعدی رفت و حاکمان نیز زکات او را نپذیرفتند.

عضو خبرگان رهبری در پایان بیان کرد: وجوه شرعیه برای تطهیر مال و جان و زندگی آنها است. قرار است که این زکات و وجوه شرعی جامعه اسلامی را به صلاح و تطهیر برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha