سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ دبیر گروه علمی حدیث مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در طراحی سرفصل های رشته علوم و معارف حدیث شیعه سعی کرده‌ایم سرفصل‌هایی ارائه دهیم که متناسب با جامعه بانوان از جمله در زمینه تربیت فرزند و سبک زندگی هستند و اگر بانویی در این رشته تحصیل کند، یک بسته مناسب برای تربیت فرزند نیز برای خود فراهم می‌کند و این نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است که طلبه احساس می‌کند نیازمندی‌ها و انگیزه‌های درونی وی هم تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، طیبه حیاتی، در رابطه با رشته علوم و معارف حدیث شیعه، عنوان کرد: این رشته از سال ۱۴۰۰ توسط گروه علمی حدیث و تعدادی از اساتید متخصص علوم حدیث در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران طراحی شد و فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه به تصویب رسید که الحمدلله با استقبال بسیار خوب مدیران استان‌ها، مدارس و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران مواجه شد و امسال برای نخستین بار در قم در مدرسه کریمه اهل بیت علیهم السلام اجرا شد.

وی افزود: عنوان رشته «علوم و معارف حدیث شیعه» بدین معنا است که اساتید در تدوین سرفصل‌ها توجه داشته‌اند که هم علوم نظری و هم معارف حدیثی، جزیی از سرفصل‌ها باشند تا طلبه‌ای که وارد تحصیل این رشته‌ها می‌شود صرفاً با مباحث نظری مواجه نباشد بلکه در کنار آن متن خوانی، فقه الحدیث، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، ادعیه و زیارت، قرائت و ترجمه حدیث را نیز بیاموزد و این یکی از مهمترین مزایای رشته علوم و معارف حدیث شیعه است.

دبیر گروه علمی حدیث مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تعداد واحدها پیش بینی شده برای رشته علوم و معارف حدیث شیعه در سطح ۳ را ۹۲ واحد عنوان کرد و ادامه داد: از این تعداد واحدها، ۳۰ واحد دروس عمومی و ۶۲ واحد دروس تخصصی هستند که کاملا گرایش حدیث دارند.

وی اضافه کرد: نکته مهمی که در طراحی سرفصل‌ها با نگاه جدید مورد توجه قرار گرفت نگاه تخصصی به آن ۳۰ واحد عمومی بود که ظاهرا قرار است درس‌هایی همانند فقه و اصول، تفسیر و عقاید خوانده شود اما در طراحی رشته علوم و معارف حدیث شیعه این نکته مد نظر ما بود که وقتی طلبه‌ای وارد این رشته می‌شود حتی در دروس عمومی هم یک نگاه تخصصی اجرا شود؛ بدین معنا که در سرفصل فقه و اصول هم اگر طلبه‌ای سطح سه حدیث می‌خواند، فقهی بخواند که رویکرد حدیثی دارد یعنی منابعی از فقه معرفی و تدریس می‌شود که با استفاده از سنت به استنباط فقهی پرداخته می‌شود مثلا در اصول، مباحثی همانند دلالت الفاظ و حجیت خبر واحد را داریم که کاملا با مباحث حدیثی مرتبط هستند و کاملا برای ما کارایی دارند بنابراین طلبه دیگر احساس نمی‌کند واحدهایی که می‌خواند با تخصص وی بیگانه است. این یکی از ابتکارات در طراحی رشته است.

دبیر گروه علمی حدیث مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با توجه به اینکه این رشته در حوزه علمیه خواهران برای نخستین بار طراحی شده، تأکید کرد: در طراحی سرفصل ها به صورت اختصاصی تناسب با مقتضیات جامعه بانوان و نیازمندی های آنان لحاظ شده است؛ بدین معنا که در طراحی سرفصل‌ها سعی کرده‌ایم اقتضائات و نیازمندی‌های جامعه بانوان را لحاظ کنیم. برای مثال درس‌هایی با عنوان شناختنامه نهج البلاغه، قرائت و درک متون اخلاقی، صحیفه سجادیه و قرائت سیره معصومان(ع) داریم که در تمامی این درس‌ها سعی کرده‌ایم سرفصل‌هایی ارائه دهیم که متناسب با جامعه بانوان از جمله در زمینه تربیت فرزند و سبک زندگی هستند و لذا اگر بانویی در این رشته تحصیل کند، یک بسته مناسب برای تربیت فرزند نیز برای خود فراهم می‌کند و این نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است که طلبه احساس می‌کند نیازمندی‌ها و انگیزه‌های درونی وی هم تأمین می‌شود.

حیاتی نکته مهم در این زمینه را، اصل نگاه به حدیث و ضرورت تحصیل در رشته علوم و معارف حدیث شیعه دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: «حدیث، مادر همه علوم اسلامی یا بیشتر علوم اسلامی است» این سخن بدین معناست که اگر حدیث را از فقه، اخلاق، کلام و مباحث زیرمجموعه آن همانند مهدویت و امامت جدا کنیم چیزی غیر از یک سری مباحث نظری برای ما باقی نمی‌ماند و مثلا اگر حدیث را از اخلاق بگیریم آنچه باقی می‌ماند اخلاق یونانی است.

وی افزود: به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که حدیث مادر همه علوم اسلامی است و همان‌قدر که در فقه و اصول نیازمند متخصص و اهل فن هستیم در حدیث هم نیاز به افراد متخصص داریم. حتی رهبر انقلاب تعبیر ظریفی دارند و می‌فرمایند: شاید محصول و خروجی حدیث، نقدتر و قابل خرج‌تر باشد نسبت به فقه و آنچه در توضیح المسائل‌ها ذکر می‌شود.

حیاتی تصریح کرد: این نکات نشان می‌دهد که اگر شخصی بخواهد پژوهشگر میان رشته‌ای یا مبلغ هم باشد نیازمند این رشته است، بنابراین فارغ التحصیلان این رشته ضمن آنکه می توانند از مباحث مطرح شده در عرصه‌ها و گرایش مختلف مورد علاقه خود پژوهش های ارزشمندی داشته باشند، می‌توانند در مباحث خانوادگی، تربیت فرزند، تعاملات اجتماعی و فعالیت های تبلیغی خود نیز با استناد به احادیث معصومین علیهم السلام فعالیت داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha