دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: رژیم منحوس صهیونیستی در حال فروپاشی است و به برکت انقلاب اسلامی رفراندوم جهانی علیه ظلم‌ صهیونیست‌ها اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در ادامه تفسیر سوره قیامت که در مسجد شیخ الاسلام قزوین برگزار شد گفت: خداوند در آیات ۱۴ و ۱۵ سوره قیامت می‌فرماید «بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ، وَلَوْ أَلْقَی مَعَاذِیرَهُ»، یعنی (بلکه انسان خودش از وضع خود آگاه است، هر چند در ظاهر برای خود عذرهایی بتراشد).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید هر نفسی، خوب خودش را می‌شناسد و می‌داند که درونش چه خبر است و واقعیت‌ها را درون خود می‌بیند و می‌شناسد، هر چند عذر و بهانه بتراشد.

امام‌جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۶ سوره قیامت می‌فرماید «لَا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ»، یعنی (زبانت را بخاطر عجله برای خواندن قرآن حرکت مده)، خداوند در این آیه می‌فرماید زبانت را با عجله به کار نگیر و به حرکت در نیاور که در گرفتن وحی خدا عجله کرده باشی.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۷ سوره قیامت می‌فرماید «إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ»، یعنی (چرا که جمع ‌کردن و خواندن آن بر عهده ماست)، خداوند در این آیه می‌فرماید جمع کردن و خواندن قرآن با ماست، من تضمین می‌کنم که چیزی زمین نماند و فراموش نشود و یا چیزی از قرآن کم، گم و زیاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۱۸ سوره قیامت می‌فرماید «ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ»، یعنی (سپس بیان و توضیح آن نیز بر عهده ماست)، خداوند در این آیه می‌فرماید وقتی جبرئیل امین برای تو که فرستاده ما هستی قرآن را قرائت می‌کند، تو هم از آن قرائت تبعیت کن.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: در رابطه با آیات ۱۶ و ۱۷ سوره قیامت، مفسّر مشهور اهل سنت در تفسیر خود به نام تفسیر فخر رازی یک نسبت ناروا را به شیعه داده و گفته شیعیان معتقدند قرآن تحریف شده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی در رابطه با این نسبتی که فخر رازی به شیعه داده، می‌گوید فخر رازی تفسیر تبیان شیخ طوسی را می‌شناسد، اگر بخواهد چیزی را به شیعه نسبت دهد باید بزرگان شیعه را ببیند و از آن‌ها نقل قول کند، شیخ طوسی بسیار پیشتر از فخر رازی تفسیر نوشته است، اگر بخواهد نسبتی به شیعیان دهد باید با استناد به این تفسیر سخن بگوید، اما باید از او پرسید به کجا استناد کرده که این تهمت را به شیعه روا داشته است.

وی یادآور شد: آیت‌الله العظمی جوادی آملی فرمودند فخر رازی در ضمن این آیات سوره قیامت که ذکر شد تهمتی به شیعیان دارد و می‌گوید گروهی از قدمای روافض قائل بودند که معاذالله قرآن جابه‌جا، تحریف، کم و زیاد شد و نقصان در آن پیدا شد، سپس آیت‌الله جوادی آملی شروع به نقد این مطلب بی‌ریشه کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی می‌فرماید شیخ طوسی در مقدمه کتاب شریف تبیان آورده است که اجماع شیعیان و محققان این است که قرآن همان بود که نازل شد، هیچ کم و زیاد نشد، جابه‌جا نشد؛ فخر رازی چگونه با وجود محققی مانند شیخ طوسی که یک آدم شناخته شده است و کتاب معروفی مانند تفسیر تبیان را نوشته، این تهمت را به شیعه زده است.

وی ادامه داد: شیخ طوسی کسی بود که در بغداد کتابخانه بزرگی داشت اما کتابخانه او را به آتش کشیدند و باعث شدند شیخ طوسی بساطش را به نجف ببرد و پایه‌های حوزه علمیه مستحکم شود.

وی عنوان کرد: آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند قبل از انقلاب هزاره‌ای برای مرحوم شیخ طوسی در مشهد گرفتند، یعنی بزرگداشت هزارمین سال درگذشت شیخ طوسی را برگزار کردند، برخی از دانشمندان اهل سنت به شیعه گفتند به شیخ طوسی نگویید شیخ‌الطائفه، چون وقتی شیخ‌الطائفه می‌گویید یعنی او را مختص خود کرده‌اید، باید به او شیخ‌الاسلام بگویید، یعنی شیخ طوسی شیخ همه فِرق دینی است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: بنابراین شیخ طوسی این موقعیت را حتی در میان اهل سنت دارد، آن وقت فخر رازی به کتب شیخ طوسی استناد نکرده و نسبت ناروایی را به شیعه داده و گفته اعتقاد شیعه بر این است که قرآن تحریف شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: تبیان یک کتاب جهانی است، شیخ طوسی می‌گوید اجماع ما این است که قرآن همان است که ذات اقدس الهی گفت، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد شد، بنابراین این نسبت ناروایی است که فخر رازی به شیعیان داده است.

وی تأکید کرد: ابن‌عباس می‌گوید وقتی قرآن به تدریج بر پیامبر (ص) نازل می‌شد، زبان آن حضرت با عجله فعال می‌شد، از بس که علاقه داشت حرص می‌ورزید که قرآن را بگیرد و جذب کند، اینکه مبادا جبرئیل امین یک کلمه را بفرماید و فراموش شود، خداوند فرمود ای پیامبر (ص) نگران نباش، ما خودمان این قرآن را حفظ می‌کنیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در صفحه ۵۶۶ جلد یک کتاب کافی آمده است که جابر می‌گوید از امام باقر (ع) شنیدم که فرمود هیچ انسانی نتوانسته ادعا کند همان طوری که قرآن نازل شده، من آن را جمع کرده‌ام، هر کس چنین ادعایی کرد دروغگوست، فقط امیرالمؤمنین (ع) و ائمه پس از ایشان قرآن را جمع‌آوری کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: بنابراین اگر ما هم شنیدیم که گفتند قرآن در عصر فلان خلیفه جمع‌آوری شده است، به معنای این نیست که آن خلیفه قرآن را جمع‌آوری کرده است، علم، دانش و فهم این موضوع را فقط امیرالمؤمنین (ع) داشته است.

وی اظهار کرد: از ابن‌عباس نقل است که پیامبر (ص) فرموده بعد از ایشان، امیرالمؤمنین (ع) قرآن را جمع‌آوری کند، آن حضرت نیز طی ۶ ماه قرآن را جمع‌آوری کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: در تفسیر قمی آمده که پیامبر (ص) وقتی در بستر بیماری بودند، به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند این قرآن که در پارچه‌ای پیچیده شده نزد تو باشد، سپس امیرالمؤمنین (ع) قرآن را همان‌طوری که خدا آن را به پیامبر (ص) نازل کرده بود جمع‌آوری کرد، حضرت نسبت به این معنا علم، دانش، آگاهی و اشراف داشته است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: در حدیث دیگری آمده که امیرالمؤمنین (ع) قرآن را به دستور پیامبر (ص) چینش کرد و نوشت.

وی بیان کرد: در تفسیر قمی آمده این‌هایی که راجع به قرآن حرف دیگری می‌زنند دنیاگرا هستند و قرآن را برای دنیای خود می‌خواهند، اگر از تحریف قرآن حرف بزنند، مدعی جمع‌آوری قرآن شوند یا هر ادعای دیگری کنند این دنیا را گرفته‌اند و عاقبت را رها کرده‌اند، این‌ها همان‌هایی هستند که هر چه را که می‌خواهند صرفاً برای دنیا می‌خواهند، برای آخرت چیزی ندارند و بهره‌ای از آخرت نصیبشان نمی‌شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۲۰ سوره شورا می‌فرماید «مَنْ کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ وَمَنْ کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ»، یعنی (کسی که کشت آخرت بخواهد برای وی در کشته‌اش می‌افزاییم و کسی که کشت این دنیا را بخواهد به او از آن می‌دهیم ولی در آخرت او را نصیبی نیست).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: در این آیه آمده هر کس آخرت و بهره آن را می‌خواهد، ما کشت و کار آخرتش را افزایش می‌دهیم اما آن‌هایی که به فکر آخرت نیستند ما یک چیزی از دنیا به آن‌ها می‌دهیم اما این‌ها دیگر در آخرت هیچ چیزی ندارند، البته اگر دنیا را بخواهند ما همه دنیا را به آن‌ها نمی‌دهیم، اگر همه دنیا را هم بدهیم سرشان کلاه رفته است، برای اینکه همه دنیا متاع قلیل است.

وی تصریح کرد: کسانی که بخشی از این متاع قلیل به دست آن‌ها رسیده است و فقط خواسته‌هایشان دنیوی بوده است، این‌ها وقتی می‌میرند دست خالی می‌میرند و در آخرت هم چیزی گیرشان نمی‌آید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: وقتی به قیامت می‌رسیم چهره‌هایی را می‌بینیم که بسیار شاداب و خوشحالند و در حال رشد، تعالی و رویش هستند، این‌ها نظرشان به پروردگار است، یعنی نسبت به خدا معرفت و شناخت دارند، این‌ها چشمشان به نعمت‌های الهی دوخته می‌شود.

وی اظهار کرد: برای بهتر دیده شدن این معنا، به آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران رجوع می‌کنیم، خداوند در این آیه می‌فرماید «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، یعنی (و باید از میان شما گروهی مردم را به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند و آنان همان رستگارانند).

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خدا در این آیه می‌فرماید شما باید یک جامعه‌ای باشید و امام و پیشوا داشته باشید، الحمدلله به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و اندیشه و تفکر امام (ره) که احیاگر اندیشه فقهای طول تاریخ بودند، نظریه ولایت فقیه پیاده شده و نظام امام و امت برای ما ساخته شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اگر نظام امام و امت نبود چندین شهر مانند غزه را هم به ویرانه تبدیل می‌کردند کسی نمی‌توانست حرفی بزند، به برکت نظام امام و امت است که رژیم منحوس صهیونیستی در حال فروپاشی است و به برکت انقلاب اسلامی رفراندوم جهانی علیه ظلم‌ صهیونیست‌ها اتفاق افتاده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: قبلاً هم اتفاقاتی در بوسنی هرزه‌گوین و جاهای دیگر افتاد اما چون هنور این نظام مستحکم نشده بود کاری نمی‌توانستیم بکنیم اما امروز به برکت این نظام شاهد اتفاقات خوبی هستیم، در آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران از نهی از منکر صحبت شده است، بدترین، زشت‌ترین و کریه‌ترین چهره منکر صهیونیست‌ها و ظلم‌هایشان است.

وی خاطرنشان کرد: در این آیه از امر به معروف سخن گفته شده است، مهم‌ترین معروف، استقامت و مقاومت مستضعفان و مسلمانان جهان در مقابل کفر و استکبار است، باید امتی باشیم که مردم را به خیر دعوت کنیم، یعنی امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: در آیه ۱۰۵ سوره آل‌عمران نیز آمده «وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ»، یعنی (چون کسانی مباشید که پس از آنکه دلایل آشکار برایشان آمد پراکنده شدند و با هم اختلاف پیدا کردند و برای آنان عذابی سهمگین است)، در انتهای این آیه هم آمده مثل کسانی نباشید که تفرقه و اختلاف داشتند، اختلاف را با امام می‌توان کنار گذاشت، وقتی همه پشت‌سر امام حرکت کردیم و پست‌سر رهبر بودیم اتحاد ایجاد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۰۶ سوره آل‌عمران فرموده «یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَکَفَرْتُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا کُنْتُمْ تَکْفُرُون»، یعنی (در آن روزی که چهره‌هایی سپید و چهره‌هایی سیاه گردد اما سیاهرویان به آنان گویند آیا بعد از ایمانتان کفر ورزیدید پس به سزای آنکه کفر می‌ورزیدید این عذاب را بچشید).

وی یادآور شد: در این آیه کلمه «وُجُوهٌ» آمده است، در این آیه آمده برخی وجوه ناضره و برخی وجوه باسره هستند، وجوه ناظره یعنی وجوهی که شادابی، نشاط و سرخوشی دارند، باسره یعنی گروهی ترشرو، ناراحت، غمگین و افسرده هستند، این دو معنا مقابل هم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اظهار کرد: خداوند می‌فرماید آن‌هایی که اهل تقوا هستند، امت هستند، امام دارند، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و چهره‌هایشان در قیامت نورانی و سفید است، آن‌هایی که چهره‌هایشان تاریک است و سیه‌رو هستند، به آن‌ها گفته می‌شود شما راه کفر را در پیش گرفتید، حال عذاب را بچشید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۰۷ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَأَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِی رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»، یعنی (و اما سپیدرویان همواره در رحمت‌ خداوند جاویدانند).

وی بیان کرد: آیت‌الله جوادی آملی درباره وجوه باسره این طور توضیح داده‌اند که باسره به معنای پژمرده، افسرده، غمگین، خاک ذلت و غبار بدبختی بر چشمان و چهره نشسته است، ناضره به معنای نشاط و طراوت است، این‌ها به طرف رحمت پروردگارشان نظر دارند، البته این نظر به معنای نظریه، درک، شناخت و معرفت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در تفسیر قمی هم که خیلی جاها مشکل‌گشای درک آیات قرآن می‌شود، آمده است آن کسی که در همه زندگی‌اش خدا را در نظر داشت، نور خدا بر او تابیدن می‌گیرد و چهره‌اش نورانی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: میوه‌ای که رو به آفتاب باشد رنگش روشن می‌شود اما میوه‌ای که لابلای برگ‌ها باشد چنین نیست، انسان هم اگر در تمام زندگی‌اش خدا را دید، جزو همان کسانی می‌شود که ما وقتی چهره‌هایشان را می‌بینیم چیزی جز آرامش، نورانیت، ایمان و طمأنینه نیست.

وی تصریح کرد: برخی چهره‌ها که غمگین و در هم ریخته هستند، یعنی این‌ها آن عزت الهی در چهره‌شان مشاهده نمی‌شود، این مطالب در صفحه ۳۹۷ جلد دوم تفسیر قمی آمده است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند در آیه ۳۸ سوره عبس می‌فرماید «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ»، یعنی (در آن روز چهره‌هایی درخشانند)، در این آیه مسفره به معنای نورانی است، در آیه ۳۹ سوره عبس نیز آمده «ضَاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ»، یعنی (خندان و شادانند)، خداوند در این آیه می‌فرماید از این صورت‌ها خوش‌بینی، بشارت و خوشحالی می‌بارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در آیه ۴۰ سوره عیس نیز آمده «وَوُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْهَا غَبَرَةٌ»، یعنی (و در آن روز چهره‌هایی است که بر آن‌ها غبار نشسته)، در این آیه آمده برخی چهره‌ها گویا غبار غم و اندوه آن‌ها را پوشانده است، در آیات ۴۱ و ۴۲ همین سوره نیز آمده «تَرْهَقُهَا قَتَرَة، أُولَئِکَ هُمُ الْکَفَرَةُ الْفَجَرَةُ»، یعنی (آن‌ها را تاریکی پوشانده است، آنان همان کافران بدکارند).

وی عنوان کرد: خداوند در آیات ۲، ۳ و ۴ سوره غاشیه می‌فرماید «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ، عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ، تَصْلَی نَارًا حَامِیَةً»، یعنی (در آن روز چهره‌هایی زبونند، که تلاش کرده رنج بیهوده برده‌اند، ناچار در آتشی سوزان درآیند)، خاشعه در آیه ۲ سوره غاشیه یعنی کسانی که خوار و ذلیل هستند، این چهره‌ها در آتش سوزانند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۵ سوره غاشیه می‌فرماید «تُسْقَی مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ»، یعنی (از چشمه‌ای داغ نوشانیده شوند)، این آب داغ حتی روده‌های آن‌ها را هم می‌سوزاند، در آیات ۶ و ۷ سوره غاشیه آمده «لَیْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِنْ ضَریع، لَا یُسْمِنُ وَلَا یُغْنِی مِنْ جُوع»، یعنی (خوراکی جز خار خشک ندارند، که نه فربه کند و نه گرسنگی را باز دارد)، غذایی که این‌ها می‌خورند هیچ گونه سیری برایشان ندارد و گرسنگی‌شان را هم برطرف نمی‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۸ سوره غاشیه می‌فرماید «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ»، یعنی (در آن روز چهره‌هایی شادابند)، کلمه ناعمه در این آیه از نعمت است، یعنی چهره این‌ها را که نگاه می‌کنی از سر تا پای او نعمت می‌بارد.

وی تأکید کرد: خداوند در آیات ۹ و ۱۰ سوره غاشیه می‌فرماید «لِسَعْیِهَا رَاضِیَةٌ، فِی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ»، یعنی (از کوشش خود خشنودند در بهشت برین‌اند)، این آدم از کارهایی که در دنیا کرده رضایت دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۷۲ سوره حج فرمود «وَإِذَا تُتْلَی عَلَیْهِمْ آیَاتُنَا بَیِّنَاتٍ تَعْرِفُ فِی وُجُوهِ الَّذِینَ کَفَرُوا الْمُنْکَرَ یَکَادُونَ یَسْطُونَ بِالَّذِینَ یَتْلُونَ عَلَیْهِمْ آیَاتِنَا قُلْ أَفَأُنَبِّئُکُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَلِکُمُ النَّارُ وَعَدَهَا اللَّهُ الَّذِینَ کَفَرُوا وَبِئْسَ الْمَصِیرُ»، یعنی (و هنگامی که آیات روشن ما بر آن‌ها خوانده می‌شود در چهره کافران آثار انکار مشاهده می‌کنی، آن چنان که نزدیک است برخیزند و با مشت به کسانی که آیات ما را بر آن‌ها می‌خوانند حمله کنند! بگو: آیا شما را به بدتر از این خبر دهم؟ همان آتش سوزنده دوزخ است که خدا به کافران وعده داده، و بدترین جایگاه است).

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند در این آیه می‌فرماید برخی آن‌هایی که چهره‌هایشان کریه می‌شود و در قیامت رو سیاه هستند در دنیا این گونه است که وقتی آیات خدا برای کسانی که معرفت دارند تلاوت می‌شود ایمانشان افزایش پیدا می‌کند اما در مقابل کسانی هستند که وقتی آیات قرآن خوانده می‌شود ناراحت و عصبانی هستند و آیات خدا آن‌ها را خشمگین می‌کند.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۱۱ سوره طه می‌فرماید قیامت که می‌شود برخی چهره‌ها و صورت‌ها را در پیشگاه حی قیوم می‌بینیم که خضوع و خشوع دارند اما آن‌هایی که به هر طریقی اعم از ظلم، ستم به دیگران و شرک در قیامت وارد می‌شوند، خسارت‌زده هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: خداوند در آیه ۹۰ سوره نمل می‌فرماید کسانی که با سیئه بودند با صورت در جهنم می‌افتند و سپس به آن‌ها گفته می‌شود آیا غیر از آن چیزی که در دنیا کرده‌اید، به شما ظلم می‌شود؟ این گونه نیست، اگر ظلمی هست خودتان به خودتان کرده‌اید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: سپس خداوند می‌فرماید وقتی این‌ها با این چهره باسره، در هم ریخته، ترشرو و در هم کشیده در قیامت حاضر می‌شوند، حتماً فاقره و کمرشکن خواهد بود، ریشه فاقره از فقر است، ریشه فقر هم فقرات است.

وی خاطرنشان کرد: فقیر به کسی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است، آدمی که سرپاست به‌ خاطر سلامتی ستون فقراتش راحت در حرکت است و فعالیت می‌کند، اگر مشکلی برای ستون فقراتش پیش بیاید در بستر می‌افتد، به فقیر هم به این دلیل فقیر می‌گویند که گویا ستون فقراتش سالم نیست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: خداوند در آیات ۱۹ تا ۲۸ سوره قیامت می‌فرماید «إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَه، کَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ، وَتَذَرُونَ الْآخِرَةَ، وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ، إِلَی رَبِّهَا نَاظِرَةٌ، وَوُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ بَاسِرَةٌ، تَظُنُّ أَنْ یُفْعَلَ بِهَا فاقره، کَلَّا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِیَ، وَقِیلَ مَنْ رَاقٍ، وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ». یعنی (سپس بیان و توضیح آن نیز بر عهده ماست، چنین نیست که شما می‌پندارید و دلایل معاد را کافی نمی‌دانید بلکه شما دنیای زودگذر را دوست دارید و هوسرانی بی‌قید و شرط را، آری در آن روز صورت‌هایی شاداب و مسرور است، و در آن روز صورت‌هایی عبوس و در هم کشیده است، زیرا می‌داند عذابی در پیش دارد که پشت را در هم می‌شکند، چنین نیست که انسان می‌پندارد او ایمان نمی‌آورد تا موقعی که جان به گلوگاهش رسد، و گفته شود آیا کسی هست که‌ این بیمار را از مرگ نجات دهد، و به جدائی از دنیا یقین پیدا کند).

وی یادآور شد: در آیه ۲۶ سوره قیامت کلمه تراقی آمده است، به استخوان‌های طرف راست و چپ گلو ترقوه می‌گویند که وقتی انسان نفس می کشد از وسط این‌ها نفس بیرون می آید، به جمع این دو تراقی گفته می‌شود، نفس محتضر از پایین به بالا می‌آید تا کم‌کم تمام شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: وقتی نفس به ترقوه می‌رسد، اطرافیان بیمار دست به هر چیزی اعم از دارو، درمان، پزشک، متخصص و افراد مجرب می‌زنند و می‌گویند باید یک کاری کنیم، فلذا می‌گویند آن کسی که می‌تواند یک کاری کند که نفس این فرد جریان پیدا کند کیست؟ اما خود محتضر وقتی شرایط را این گونه می‌بیند یقین می‌کند که دیگر باید دنیا را زمین بگذارد و برود.

وی عنوان کرد: در آیه ۲۹ تا ۳۰ سوره قیامت آمده «وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاق، اِلَی رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ، فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّی»، یعنی (ساق پاها از سختی جان دادن به هم بپیچد، آری در آن روز مسیر همه به‌سوی دادگاه پروردگارت خواهد بود، در آن روز گفته می‌شود او هرگز ایمان نیاورد و نماز نخواند).

وی بیان کرد: در حالت جان دادن پاها به حرکت در می‌آیند و به هم می‌پیچند، آن روز و لحظه مسیر رفتن به سوی پروردگار است، حال اگر این پاها عمری در جبهه، جهاد، دفاع از حرم، نماز، مسجد، صله‌رحم و امر خیر فعال بوده‌اند، خوش به حال این پاها و صاحب آن‌هاست اما اگر این پاها در گناه، معصیت، ظلم و بدی حرکت کرده باشند بدا به حال آن‌ها باد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: شخصی به نام خذیفه‌بن‌یمان می‌گوید در مجلسی همراه مهاجرین و انصار بودیم که آیه مربوط به غدیرخم بر پیامبر (ص) نازل شد و مجلس تنگ شد، رسول خدا (ص) ایستادند و فرمودند یا ایهالناس، خدا یک فرمانی برای من نازل و صادر فرموده است، آن فرمان این است که فرموده «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ».

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حضرت فرمود من بعد از نزول این آیه به جبرئیل عرض کردم خدا به من دستور داده این کار را کنم اما قریش نقشه‌های دیگری دارند، چه باید کرد؟ جبرئیل گفت خدا در این آیه فرموده خدا خودش تو را از شیاطین و منافقین حفظ می‌کند.

وی تصریح کرد: پس از آن، پیامبر(ص) امیرالمؤمنین (ع) را صدا کرد و در سمت راست خود نشاند و فرمود ایهاالناس آیا نمی‌دانید من از شما به جان و همه چیز شما اولی هستم، همه گفتند بله یا رسول‌الله همین طور است، معنای این فرمایش شما چیست؟

امام جمعه قزوین یادآور شد: پیامبر (ص) فرمودند هر کس من نبیّ او هستم، علی نیز ولیّ اوست، خذیفه می‌گوید وقتی حضرت این‌ها را گفت من معاویه را دیدم که رفت هم‌سنخ‌های خود را پیدا کرد، یک دستش را گذاشت روی شانه آن کسی که در سمت راستش بود، یک دستش را هم گذاشت روی شانه آن کسی که در سمت چپش بود، با حالت تکبر سنگینی‌اش را روی دوش این نفرات راست و چپ انداخت و خودش را روی زمین می‌کشید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: خذیفه می‌گوید فرد سمت راست معاویه عبدالله‌بن‌قیس‌اشعری و فرد سمت چپش مغیره‌بن‌شعبه بود و معاویه با تکبر می‌رفت و می‌گفت این حرفی را که رسول خدا گفت، ما این را تصدیق نمی‌کنیم، ولایت علی را هم اقرار نمی‌کنیم.

وی عنوان کرد: وقتی معاویه این حرف را زد پیامبر (ص) فرمود او آیه قرآن را تکذیب کرد، او اهل نماز نیست، اهل صداقت و درستی نیست، او اهل پشت کردن و بی‌وفایی است، دو نفر مثل خودش را پیدا کرده و با آن‌ها همراه شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha