شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: امروز همه می‌دانیم که غزه بهانه است، چنانچه عراق، افغانستان، یمن و سوریه بهانه است، قصدشان فقط جمهوری اسلامی ایران است، هر چند که الان می‌گویند ما با جمهوری اسلامی جنگ نداریم، برای اینکه وحشت دارند امروز جمهوری اسلامی ایران با آنان درگیر شود و آن‌ها آمادگی رویارویی نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در نشست با جمعی از مدیران حوزه علمیه استان قزوین، اظهار داشت: حوزه علمیه باید تمام اهتمام و جدیتش را بر این بگذارد که در ابتدا نیاز خود را از نظر تربیت نیرو برآورده کند.

وی ادامه داد: برای مثال اگر آموزش و پرورش به نیرو نیاز دارد، ابتدا از دانشگاه تربیت معلم یا دانشگاه فرهنگیان استفاده کند و ما فوری نیروی خوب و کارآمد خود را به آنجا نفرستیم، به این معنا که در ابتدا باید نیاز خود را برآورده کنیم، نیاز به مدیر، مبلّغ و مدرّس داریم و در خیلی زمینه‌ها نیز به طلبه کارآمد، محقق و پژوهشگر نیاز داریم، حوزه باید نیازشناسی کند، یعنی ببیند نیازهایمان چه چیزهایی است و چقدر نیرو نیاز داریم و این نیروها را از بین طلبه‌های مستعد و فرهیخته برگزیند.

امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه حوزه باید در ابتدا برای خود پرورش نیرو کند، عنوان کرد: نباید این طور باشد که فقط موفقیت‌ها را ببینیم و به همه چیز خوش‌بین باشیم، فقط از کم و کاستی‌ها و نقاط منفی بگوییم و بدبینانه نگاه کنیم، این دو نگاه هر دو اشتباه است، اختلاف‌نظر در همه جا وجود دارد، این به معنای دعوا نیست بلکه به معنای اختلاف کریمانه، مشکل‌گشا و بالندگی‌بخش است، باید همه نظرات اعم از نظرات مثبت و منفی بیان شود و در نهایت نتیجه بررسی شود.

وی با طرح این سوال که در حوزه چند نویسنده، محقق، پژوهشگر و طلبه برجسته از منظر علمی داریم؟ خاطرنشان کرد: طلاب بسیاری در قم داریم که پیشرفت‌های خیلی خوبی دارند، خیلی‌هایشان خلاق، نوآور و به روز در مسائل علمی هستند که خیلی از این‌ها شاگردان شما بوده‌اند و شما آن‌ها را مدیریت کرده‌اید و به آنجا رسانده‌اید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: خیلی از نیروهای شایسته شما به قم رفته‌اند، خیلی از آن‌ها زبان خارجی یاد گرفته‌اند و برای تبلیغ به کشورهای دیگر رفته‌اند یا مدرس موفقی هستند و در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و یا حتی مدیران موفقی در سطح کشورند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: بنده حدود سال‌های ۵۳-۵۲ با یکی از دوستان خدمت مرحوم شهید بهشتی رسیدیم، کار این دوست ما با برخی دوستانش این بود که کتاب‌های در سطح کودکان و نوجوانان را مطالعه می‌کرد، یعنی هر کتابی که در آن زمان چاپ می‌شد را مطالعه می‌کردند و به آن کتاب نمره می‌داد، به یک کتاب نمره منفی می‌داد و به یک کتاب نمره عالی یا متوسط، سپس این‌ها را خدمت شهید بهشتی و همکارانشان ارائه می‌داد، آن‌ها هم تشکیلاتی داشتند که این دسته‌بندی‌ها را به دست خانواده‌هایی می‌رساندند که تمایل داشتند فرزندانشان کتاب‌های سالم بخوانند.

وی یادآور شد: یک نمونه دیگر اینکه در قم مدرسه‌ای تحت عنوان دین و دانش بود، متصدیان آن مدرسه افرادی امثال آیت‌الله شهید بهشتی، شهید قدوسی، آیت‌الله جنتی و این جنس آدم‌ها بودند، این‌ها تشخیص داده بودند که باید از سن کودکی و نوجوانی به سراغ بچه‌ها برویم و آن‌ها را تربیت کنیم و پرورش دهیم، بر اساس این مهندسی، ما هم باید با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم و آن‌ها را جذب حوزه کنیم، البته قدم‌هایی در این رابطه برداشته شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: یکی از قدم‌ها این است که روحانیون ما به عنوان امین به مدارس اعزام می‌شوند، این‌ها را باید قدر دانست، بنده نیز پای کار این موضوع هستم و بسیار جهت پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان به مدارس می‌روم و احساس می‌کنم تأثیرگذاری داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بر افزایش همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: تقاضای بنده از شما این است که پای‌تان به مدارس باز شود، این مسئله جدا از اینکه برای پرورش دانش‌آموزان خوب است، برای خود شما هم خوب است و به سواد و کمالات شما هم افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم رابطه پدرانه و عاطفی با این کودکان و نوجوانان برقرار کنیم واقعاً اثرگذار است، همین روابط انسانی و عاطفی که مبلّغ روستای ما با بچه‌ها برقرار می‌کرد باعث شد بنده به حوزه علمیه علاقه‌مند شوم، اگر ما هم چنین ارتباط‌هایی با نوجوانان بگیریم، می‌توانیم آنان را جذب کنیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در رابطه با استفاده از ظرفیت و طلاب فضلای قم باید گفت که لازم است در برنامه‌ها اولویت را به اساتید همشهری خودمان بدهیم، این‌ برکات زیادی برای ما به همراه دارد، وقتی از طلاب همشهری استفاده کنیم باعث می‌شود این طلبه‌ها در منظر عموم شناخته شوند و بعدها برای نیازهای جدی‌تر هم بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امروز مسئله غزه، فلسطین، لبنان و در حالت کلی مسئله جهان اسلام دارای اولویت است، ما باعث شدیم کشورهای دیگر حتی کشورهای غیرمسلمان علیه کودک‌کشی صهیونیست‌ها قیام کردند.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده‌اند دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت و قطعاً کسانی را که گفتند ما نصرانی هستیم نزدیک‌ترین مردم در دوستی با مؤمنان خواهی یافت زیرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانی‌اند که تکبر نمی‌ورزند).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: خداوند در این آیه یهود و مشرکین را را مستکبر می‌داند، این موضوع بسیار مهم است اگر یک دور قرآن را مطالعه کنیم و دنبال یهودیان بگردیم، می‌بینیم که بخشی از آیات قرآن مربوط به شرایط یهودیان قبل از اسلام است، در آن قسمت‌ها قرآن یهودیان را «بنی‌اسرائیل» می‌نامد یا آن‌ها را با کلیدواژه «اهل کتاب» معرفی می‌کند، البته کلیدواژه «اهل کتاب» هم قبل از اسلام و هم بعد از اسلام دیده می‌شود، وقتی رسول گرامی اسلام مبعوث می‌شوند قرآن دیگر از کلمه «یهود» استفاده می‌کند، آنچه امروز از این‌ها بروز و ظهور کرده‌ تحت عنوان «صهیونیست» است.

وی عنوان کرد: یهودی‌هایی که اکنون اسرائیلی‌ها را محکوم می‌کنند، شاید حس می‌کنند که این یهودیان اشغالگر بقا و ماندگاری ندارند، پس باید بیایند جلوه دیگری از یهود را به دنیا نشان بدهند که وقتی آن‌ها منقرض شدند یهودیت منقرض نشود، ضمن اینکه بنده اعتقاد دارم محال نیست یک یهودی مسلمان شود اما اینکه ما بیاییم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم صحیح نیست و باید به این مسائل دقت کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: پیامبر(ص) فرمود هر کس شب خود را صبح کند در حالی که به فکر گرفتاری‌های مسلمانان نباشد مسلمان نیست، سپس فرمودند هر کس صدای مظلومی (هر چند غیرمسلمان) را بشنود که از مسلمانان یاری می‌خواهد اما او را یاری نکند مسلمان نیست.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اکنون مسئولیت بزرگی بر گردن ماست، بنده از شما استمداد می‌کنم بیاییم فکرهایمان را روی هم بگذاریم و ببینیم آیا راهی هست که به مردم مظلوم غزه کمک کنیم؟ برای مثال راهی پیدا کنیم که اقدامات ما در استان برای جاهای دیگر هم الگو شود و بتوانیم به این مردم مظلوم کمک کنیم.

وی تأکید کرد: قرآن موضوع یهود را بسیار جدی می‌داند، بسیاری اوقات آیات قرآن کریم نفاق را با یهود گره زده، برای مثال خداوند در آیات ۱۳۸ و ۱۳۹ سوره نساء می‌فرماید «بَشِّرِ الْمُنَافِقِینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا، الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا»، یعنی (منافقان را بشارت ده که بر آنان عذابی دردناک خواهد بود، آن گروه که کافران را دوست گیرند و مؤمنان را ترک گویند، آیا نزد کافران عزّت می‌طلبند؟ عزّت همه نزد خداست).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: همچنین خداوند در آیات ۵۱ و ۵۲ سوره مائده کاملاً در رابطه با ارتباط منافقین و یهودی‌ها صحبت می‌کند، منافقین امروز نیز وجود دارند، برای مثال یمن موشکی را می‌زند که این موشک باید از عربستان عبور کند تا به سرزمین‌های اشغالی برسد اما عربستان در آسمانش این موشک را منهدم می‌کند، آیا این نفاق نیست؟ یا برای مثال اردوغان دروازه‌های ترکیه را برای صهیونیست‌ها باز کرد اما وقتی قیام و خشم مردم خود را دید، از ترس رفتار دیگری از خود نشان داد و صحبت‌های دیگری کرد که مردم را فریب دهد، همه این‌ها نفاق هستند، نفاق فقط شامل برخی آدم‌های قلم‌به‌دستی که امروز آب به آسیاب یهودی‌ها می‌ریزند نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: از نگاه سیاسی امروزه محقق شدن آیه ۸ سوره صف را می‌بینیم، خداوند در این آیه می‌فرماید «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»، یعنی (می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید).

وی اظهار کرد: امروز همه می‌دانیم که غزه بهانه است، چنانچه عراق، افغانستان، یمن و سوریه بهانه است، قصدشان فقط جمهوری اسلامی ایران است، هر چند که الان می‌گویند ما با جمهوری اسلامی جنگ نداریم، برای اینکه وحشت دارند امروز جمهوری اسلامی ایران با آنان درگیر شود و آن‌ها آمادگی رویارویی نداشته باشند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: از نظر امنیتی نیز تمام امنیت ما بستگی به این دارد که تکلیف صهیونیست‌های غاصب را روشن کنیم، از نظر اعتقادات دینی نیز سال ۸۶ رهبر حکیم انقلاب در بیانات خود فرمودند، کلید ظهور امام زمان (عج) به بحث یهود، صهیونیست و سرزمین‌های اشغالی مربوط می‌شود، یعنی ما باید کلید را از آزادی سرزمین‌های اشغالی به دست بگیریم تا زمینه ظهور فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: از نگاه انسانی و عاطفی نیز گلایه داریم، عواطف عمومی جامعه ما باید بیشتر از آنچه اکنون دیده می‌شود به موضوع غزه توجه داشته باشد، این باید اولویت ما باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر اهتمام به قرآن را جدی بگیریم، خود قرآن اولویت‌های مباحث و مسائل را به ما می‌گوید، یکی از اولی‌ترین‌ موضوعات قرآن کریم بحث یهود و نفاق است که باید موضوع جدی ما باشد.

امروز غزه بهانه است، قصد دشمن تنها جمهوری اسلامی ایران است

امروز غزه بهانه است، قصد دشمن تنها جمهوری اسلامی ایران است

امروز غزه بهانه است، قصد دشمن تنها جمهوری اسلامی ایران است

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha