یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلسه مشترک «مجمع نمایندگان طلاب» و «بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم»

حوزه/ یک کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که چرا حماس این جنگ را شروع کرد؟ گفت: کلمه جنگ، کلمه نامناسبی است؛ جنگی تمام نشده که حماس آن را شروع کند؛ بلکه جنگ با اشغالگری اسرائیل شروع شده و تمام نشده که حماس آن را شروع کند و حماس مشغول مقاومت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر اسداللهی در جلسه مشترک «مجمع نمایندگان طلاب» و «بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم» که در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) با موضوع تحولات فلسطین برگزار شد، اظهار داشت: بیش از یک ماه است که عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی که در تاریخ نبرد مسلمانان با اسرائیل بی سابقه بوده، آغاز شده و زلزله ای بر ارکان رژیم غاصب صهیونیستی انداخته است.

وی ابراز داشت: آخرین مرتبه ای که جنبش حماس با رژیم صهیونیستی درگیر شد، عملیات سیف القدس در دو سال قبل بوده و در آن عملیات که از سوی اسرائیل تحمیل و نوار غزه ۲۱ روز تحت حملات اسرائیل قرار گرفت، چهره و توان جدیدی از جنبش حماس را مشاهده کردند که سبب غافلگیری اسرائیل شده بود.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان ساخت: عملیات سیف القدس در وحشی گری اسرائیل رکورد زد؛ اما اسرائیل در جنگ فعلی، رکورد وحشی گری دفعه قبل خود را نیز شکست و شاهد جنایت در غزه هستیم.

سخنران این جلسه بیان داشت: تحلیل اسرائیلی ها پس از عملیات سیف القدس این بود که جنبش حماس و اسرائیل به بازدارندگی متقابل رسیده اند؛ به این معنا که اسرائیل با توجه به قدرت حماس، تصمیم به عدم درگیری با این جنبش گرفت؛ اما در مقابل، مدعی بودند که ویرانگری و تلفاتی که به غزه وارد کرده اند، سبب شده که حماس بترسد و حتی به فکر جنگیدن با اسرائیل هم نخواهد افتاد.

دکتر اسداللهی شبهه کمک مالی ایران به غزه را بی اساس خواند و اظهار داشت: قسمت اعظم بودجه حماس از کمک های کشور قطر است و در کنار آن، بازاریان اهل سنت در سراسر جهان نیز به حماس کمک می کنند و ایران فقط در ارائه تکنولوژی های نظامی به حماس کمک کرده است.

ناگفته‌هایی از عملیات طوفان الاقصی/ آیا حماس از جنایت‌های اسرائیل اطلاع نداشت؟

وی ابراز داشت: اسرائیل پس از عملیات سیف القدس، دو مرتبه حمله داشت؛ اما حمله او به جهاد اسلامی بود و کاری با جنبش حماس نداشت و در مقابل، حماس نیز وارد جنگ با اسرائیل نشد و این شبهه تقویت شد که تحلیل اسرائیلی ها درست است و حماس پای جنگ نمی آید.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان ساخت: جنگ بعدی اسرائیل در این دو سال، جنگ ۴۸ ساعته ای بود که در آن جنگ نیز کاری به جنبش حماس نداشت و در مقابل، حماس هم ورودی نداشت و این تحلیل به یقین تبدیل شد که حماس واقعا از اسرائیل ترسیده است و توانایی جنگ با اسرائیل را ندارد.

سخنران این جلسه بیان داشت: پس از حمله اسرائیل و عدم ورود حماس، زیاد نخاله، رهبر جهاد اسلامی به شدت از حماس انتقاد کرد که چرا وارد جنگ با اسرائیل نمی شوید و حماس هم جواب درستی نمی داد و یقین حاصل شد که حماس با اسرائیل نمی جنگد؛ اما طوفان الاقصی نشان داد که تمام این عدم ورودها، جنگ روانی بوده و جنبش حماس در حال طراحی و آماده سازی عملیاتی بزرگ، پرحجم و ترکیبی بوده است.

دکتر اسداللهی اظهار داشت: جنبش حماس دو سال شایعات و تهمت ها را تحمل کرد و چیزی بروز نداد و صبر انقلابی انجام داد تا بتواند عملیات طوفان الاقصی را آغاز نماید.

وی ابراز داشت: اسرائیل در طول تاریخ جنگی خود با مشاوره «داوید بن گوریون» به دنبال سه اصل «غافلگیری دشمن»، «عدم ورود جنگ به خاک اسرائیل» و «عدم فرسایشی شدن جنگ» بوده و با رعایت این سه اصل، ارتش خود را شکست ناپذیر جلوه داد و کشورها هم این مسئله را پذیرفته بودند؛ اما این سه اصل در عملیات طوفان الاقصی شکسته شد و حماس توانست به اهداف خود که اسیرگیری، غنیمت گیری سلاح، ورود جنگ به منطقه تحت تصرف رژیم صهیونیستی و .... بوده، دست پیدا کند و ارتش اسرائیل را شکست دهد.

این کارشناس مسائل منطقه یکی از رکوردهای حماس را ورود به سرزمین اسرائیل دانست و خاطرنشان ساخت: حزب الله لبنان پیروزی های بزرگ تاریخی را مقابل اسرائیل به دست آورد؛ اما تفاوت پیروزی حماس با حزب الله این بود که حماس توانست به منطقه تحت تصرف رژیم صهیونیستی وارد شود.

سخنران این جلسه بیان داشت: محمد ضیف به عنوان فرمانده حماس، نابغه اطلاعاتی و نظامی و انسانی مجاهد است که رابطه مناسبی با جمهوری اسلامی نیز دارد.

دکتر اسداللهی اظهار داشت: قوی ترین گروه در گروه های فلسطینی، جنبش حماس است و اگر حماس پای کار باشد، گروه های دیگر می توانند کاری انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حماس این جنگ را شروع کرد؟ ابراز داشت: کلمه جنگ، کلمه نامناسبی است؛ جنگی تمام نشده که حماس آن را شروع کند؛ بلکه جنگ با اشغالگری اسرائیل شروع شده و تمام نشده که حماس آن را شروع کند و حماس مشغول مقاومت است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان ساخت: کسانی که می گویند جنبش حماس جنگ را شروع کرد، به دنبال آن هستند که حماس را به جنگ افروزی متهم کنند؛ اما باید گفت آنان گروه های مقاومت هستند؛ نه جنگ افروز.

سخنران این جلسه با اشاره به دلائل شروع عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس، بیان داشت: یکی از دلائل این عملیات، جسارت های رژیم صهیونیستی نسبت به مسجدالاقصی بوده است و گروه های فلسطینی به اسرائیل اعلام کرده بودند که مسجدالاقصی خط قرمز ماست و اگر مورد تعرض قرار گیرد، وارد جنگ تمام عیار با شما خواهیم شد.

ناگفته‌هایی از عملیات طوفان الاقصی/ آیا حماس از جنایت‌های اسرائیل اطلاع نداشت؟

دکتر اسداللهی ابراز داشت: از سه دین بزرگ الهی (اسلام، مسیحیت و یهود) در شهر بیت المقدس زندگی می کنند و بیت المقدس، شهری فرادینی است؛ اما جناح راست اسرائیل معتقد است که نباید غیر یهود در اسرائیل باشد به دنبال حذف هویت اسلامی و حتی هویت مسیحی در بیت المقدس بودند.

سخنران این جلسه بیان داشت: سال گذشته در همین ایام، انتخاباتی در اسرائیل برگزار شد و دولت جدیدی بر روی کار آمد که خود اسرائیلی ها نسبت به این دولت اعتراض داشتند؛ چراکه نتانیاهو با متعصب ترین و افراطی ترین صهیونیست ها برای تشکیل این دولت ائتلاف کرد و قسمت اعظمی از اسرائیلی ها معترفند که بدترین دولت سرکار آمده است.

دکتر اسداللهی افزود: دولتی که سرکار آمده، معتقد است پدران ما در داستان باقی ماندن یک سوم فلسطینی ها اشتباه کرده و حتی این یک سوم هم باید اخراج شوند و اگر هم بیرون نرفتند، آنان را می کشیم و واقعا به این مسئله اعتقاد دارند و با سرکار آمدن، بارها به مسجدالاقصی نیز تعرض کرده و به شکستن شیشه و درب های مسجد پرداخته و حتی این اواخر با اینکه خوک را نجس می دانند، این حیوان را در محوطه مسجدالاقصی سر بریده و خون آن را در محوطه آن پاشیدند و به مسجد جسارت کردند.

وی ابراز داشت: دلیل اصلی حمله حماس به اسرائیل، حفظ مسجدالاقصی از یک خطر بزرگ بود و همچنین قریب به ۱۵ هزار زندانی فلسطینی در زندان های اسرائیلی حضور دارند و حتی اسرائیل پس از پایان مدت زندان هم آنان را آزاد نمی کند و حماس دست به حمله زد تا از اسرائیل، اسیر گرفته و با اسرای خود تبادل کند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان ساخت: اسرائیلی ها به شدت معتقدند که زندانی های خود را باید برگردانده و حتی حاضرند جنازه های خود را نیز تبادل کرده و برگردانند.

سخنران این جلسه بیان داشت: حماس برای انجام عملیات خود برنامه ریزی های خوبی انجام داد و برنامه خود را برای روز شنبه هفتم اکتبر که روز مقدسی برای اسرائیلی هاست، قرار داد و رژیم صهیونیستی حتی فکر هم نمی کرد که حمله ای از سوی حماس شکل بگیرد و ساعت ۶ صبح که همه در خواب بودند، این عملیات آغاز شد و اسرائیل دچار شوک بزرگی شد و تا چندین ساعت سکوت خبری در اسرائیل حاکم بود و این حمله را باور نداشتند.

دکتر اسداللهی اظهار داشت: عملیات طوفان الاقصی عملیاتی بی نظیر از نظر حفاظتی، اطلاعاتی، نظامی است که دوست و دشمن را غافلگیر کرد و واقعا از نظر حفاظت اطلاعات بسیار خوب عمل کردند و حتی رهبر انقلاب هم اعلام کردند ما هم اطلاع نداشتیم و این عملیات، برنامه ای فلسطینی به صورت کامل بوده است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان ساخت: ما باید در کنار فریاد مظلومیت مردم غزه، از حماسه طوفان الاقصی هم صحبت کرده و شکست سنگین اطلاعاتی اسرائیل را نیز بیان کنیم.

سخنران این جلسه در پاسخ به این سوال که آیا حماس در کنار برنامه ریزی دقیقی که داشت، فکر جنایت های اسرائیل را نکرده بود؟ بیان داشت: حماس به این مسئله هم فکر کرده بود و می دانست که اسرائیل جانی است و انتقام می گیرد؛ اما طوفان الاقصی معجزه ای بوده که در زمان ناامیدی مسلمانان اتفاق افتاده و همه فکر می کردند عادی سازی با اسرائیل آغاز شده است؛ اما خدا متعال به دست جنبش حماس، تمام معادلات را بهم زد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه عملیاتی که حماس انجام داد، نمونه بارز جنگ های نامتقارن است، خاطرنشان ساخت: جنگ نامتقارن جنگی است که یک قدرت نظامی بزرگ با تجهیزاتی پیشرفته با گروه نظامی کوچک درگیر می شود.

ناگفته‌هایی از عملیات طوفان الاقصی/ آیا حماس از جنایت‌های اسرائیل اطلاع نداشت؟

سخنران این جلسه بیان داشت: راهبرد گروه نظامی کوچک تر در جنگ نامتقارن، فرسوده کردن قدرت گروه بزرگتر است و حماس با این راهبرد در حال جنگ با اسرائیل است و وقتی جنگ نامتقارن به وجود آمد، ارتش گروه بزرگتر خسته خواهد شد؛ چون همیشه باید در حالت آماده باش باشد؛ اما گروه کوچک تر، در هر ساعتی که خودش بخواهد، دست به یک اقدامی زده و مجددا به حالت عادی خود بر می گردد.

دکتر اسداللهی با اشاره به اینکه طبیعی است که گروه نظامی کوچک تر در جنگ نامتقارن، تلفات بیشتری خواهد داد، ابراز داشت: پیروزی در جنگ نامتقارن با پیروزی در جنگ کلاسیک متفاوت است و تساوی عددی در ضربات و تلفات در جنگ نامتقارن ملاک نیست؛ بلکه ملاک، فرسوده کردن گروه مقابل است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان ساخت: از شدت ویرانگریهایی که اسرائیل انجام می دهد، باید بفهمیم که چه ضربه ای از حماس خورده است؛ اقدامات جنون آمیز آنان از شدت ضربه های بزرگ حماس است و به حالت دیوانه وار درآمده اند و رهبر انقلاب فرمودند این عملیات به پیروزی کامل حماس منجر خواهد شد.

سخنران این جلسه بیان داشت: همه باید بدانیم که هر لحظه در غزه آتش بس اعلام شود، نشانگر پیروزی حماس بوده و نتیجه جنگ هرچه باشد، حیات سیاسی نتانیاهو تمام خواهد شد.

دکتر اسداللهی اظهار داشت: رژیم غاصب صهیونیستی با دو وعده «امنیت» و «رفاه» درست شده بود؛ اما با طوفان الاقصی، هر دو وعده فرو ریخته و بسیاری از شهرک ها تخلیه شده و صنایع اسرائیل به حالت تعطیل درآمده است.

وی ابراز داشت: طبق آمار اعلامی، مصرف داروهای آرام بخش در طول این مدت در اسرائیل، ۳۰ درصد بالا رفته است؛ اما در طرف مقابل، هیچ اعتراضی از سوی ساکنان غزه به سوی گروه حماس وجود ندارد و مردم غزه، پشتیبان حماس هستند و دست از آرمان خود نمی کشند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان به برخی از سوالات حضار پاسخ داد.

ناگفته‌هایی از عملیات طوفان الاقصی/ آیا حماس از جنایت‌های اسرائیل اطلاع نداشت؟

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ضمن خوش آمدگویی به حضار به ایراد سخن پرداخت و گفت: به خود می بالیم که برای غزه و فلسطین در جلسات متعدد دور هم جمع شده ایم و در تمام سطوح حوزوی در این نشست ها تحلیل و تبیین صورت می گیرد و ان شاءالله به زودی شاهد نابودی اسرائیل کودک کش و جنایتکار باشیم.

وی اظهار داشت: برخی از افراد باور نمی کردند که چنین جلسات تاثیرگذاری برای مقاومت فلسطین در حوزه علمیه قم برگزار شود؛ اما به کوری چشم آنان، این جلسات با حضور حوزویان، اندیشمندان و معتقدین به انقلاب اسلامی و با حضور پیروان ولایت تشکیل می شود و ادامه خواهد داشت.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: امروز حوزه علمیه قم به برکت انقلاب اسلامی، پیشتاز حوزه های علمیه جهان است و پیشآهنگ تمام حرکات های انقلابی در میان امت واحده قرآن است؛ این حوزه علمیه قم است که با افتخار در تمام صحنه های مبارزه با استکبار و صهیونیزم حضوری فعال داشته و پشتیبان مظلومان جهان است.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر در پایان گفت: اگر امروز جامعه جهانی به دنبال الگوگیری از قم است، به دلیل به میدان آوردن مباحث فقهی علمی و عقیدتی است و هنرمند این هنر بزرگ، امام عظیم الشأن انقلاب و مقام معظم رهبری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha