یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلسه طلاب گلپایگان

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: همان‌طور که انسان نسبت به سرمایه مالی خود اهتمام می‌ورزد تا آسیبی بدان نرسد، باید نسبت به عمر بخیل‌تر از درهم و دینارهای دنیایی باشد و از آن مراقبت نماید تا عمرش در اموری که برای انسان باقی نمی‌ماند ضایع نگردد؛ چرا که ساعات عمر برگشت‌ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نکونام گلپایگانی در جمع طلاب و فضلای گلپایگانی مقیم قم، حضور در محفل علما و روحانیون را توفیق و سعادتی الهی دانست و اظهار داشت: گلپایگان محفل تربیت اعاظم و بزرگانی است که نقش‌آفرینی ارزشمندی در حوزه علمیه قم و نجف اشرف داشتند؛ گلپایگان همواره شهر تربیت انسان‌های عالم و ملجأ و مأوای مردم متدین بوده است.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله فاضل گلپایگانی با بیان این که خبر فوت این عالم فرزانه موجب تأثر و اندوه فراوان شد، اظهار داشت: مبتنی بر نگاه قرآنی و روایی، در زندگی سرمایه‌هایی در اختیار ما گذارده شده که از نوع آنها غافل هستیم؛ ایمان بالله و رسوله تجارت عظیم و سودمند، برای رهایی انسان از عذاب الیم الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام سرمایه‌های مهم و بزرگ صحت، سلامتی و امنیت را از دیگر نعمت‌های مورد غفلت انسان دانست و اظهار داشت: زوجه صالحه، اولاد صالح، خانه وسیع و... از دیگر سرمایه‌هایی است که عموماً ما بدان توجه نداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سرمایه عمر را از بزرگ‌ترین سرمایه‌های انسان توصیف نمود و با بیان این که روایات اسلامی تعابیر عجبی نسبت به این سرمایه ارزشمند دارد، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند «الْعُمْرُ قَصیرٌ وَ الْعِلْمُ کثیرٌ، فَخُذوا مِنْ کلِّ عِلْمٍ ظُروفَهُ وَ دَعوا فُضولَهُ»؛ عمر کوتاه است و علم زیاد (آموختنی زیاد) پس، از هر علمی آن خوبی‌هایش را بگیرید و زیادی‌هایش را رها کنید.

این استاد حوزه تصریح کرد: همان‌طور که انسان نسبت به سرمایه مالی خود اهتمام می‌ورزند تا آسیبی بدان نرسد، باید نسبت به عمر بخیل‌تر از درهم و دینارهای دنیایی باشد و از آن مراقبت نماید تا عمرش در اموری که برای انسان باقی نمی‌ماند ضایع نگردد؛ چرا که ساعات عمر برگشت‌ناپذیر است.

نسبت به عمر خود بخیل‌تر از درهم و دینار دنیایی باشیم

وی ضمن تبیین روایتی در رابطه با آثار اعمال انسان و شهادت ایام نسبت به اعمال آدمی، با بیان این که اگر پرده‌های مادیت از گوش ما کنار برود نصیحت‌های روز، ایام و اجسام را درک خواهیم کرد، اظهار داشت: سعدی شیرازی در اشعاری زیبا ضمن اشاره به فرازهایی از آیات و روایات اسلامی می‌گوید؛ افسوس بر این عمر گران‌مایه که بگذشت***ما از سر تقصیر و خطا درنگذشتیم؛ دنیا که در او مرد خدا گل نسرشته‌ست***نامرد که ماییم چرا دل بسرشتیم .... گر خواجه شفاعت نکند روز قیامت *** شاید که ز مشاطه نرنجیم که زشتیم؛ باشد که عنایت برسد ورنه مپندار*** با این عمل دوزخیان کاهل بهشتیم؛ سعدی! مگر از خرمن اقبال بزرگان***یک خوشه ببخشند که ما تخم نکشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام با بیان این که انسان چه بخواهد و چه نخواهد سرمایه عمرش همچون قالب یخی پیش روی آفتاب آرام‌آرام ذوب شده و از او گرفته خواهد شد، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی اله علیه و آله می‌فرمایند: روز قیامت برای هر انسانی به تعداد ساعات شب و روز انسان، ۲۴ فضیلت از سه صندوق حاضر می‌شود؛ صندوق نخست، صندوقی است که انسان ساعاتی را صرف عبادت خدا نموده است، وقتی این صندوق باز می‌شود شادی و فرحی به انسان دست می‌دهد که اگر این شادی را بین تمام اهل جهنم تقسیم کنند، عذاب جهنم را فراموش خواهند کرد.

وی صندوق دوم را صندوق گناهان و سرشار از ظلمت، گمراهی و وحشت توصیف و با بیان این که اگر این غم و غصه را بین اهل بهشت تقسیم کنند، همه نعمت‌ها از یاد اهل بهشت خواهد رفت، اظهار داشت: صندوق سوم نه باعث سرور و نه باعث غم و اندوه می‌گردد؛ چرا که این صندوق ساعاتی است که انسان صرف مباهات نموده است؛ انسان نه در آن عبادتی نموده و نه گناه و معصیتی کرده است؛ در این صندوق است که انسان احساس مغموم شدن به او دست می‌دهد، چرا که در این ساعات می‌توانست نعمت‌های فراوانی کسب کند.

سخنران این نشست در ادامه به فرازهایی از خطبه ۱۰۹ نهج‌البلاغه در رابطه ‌با اهل دنیا اشاره نمود و ابراز داشت: وقتی زمان مرگ اهل دنیا فرامی‌رسد، حالات سخت و سنگین سَکرَةُ المَوتِ و حَسرَةُ الفَوتِ، به او روی می‌دهد. حسرت ازدست‌دادن موقعیت‌ها به‌اندازه خود مرگ ناگوار و سخت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام در پایان سخنان خود با تأکید بر این که اگر دنیا را خوب بشناسیم، در بهره‌گیری از عمر بهتر عمل خواهیم نمود، اظهار داشت: شناخت دنیا واعظی بزرگ برای بهره‌گیری از ظرفیت دنیا در عمل به واجبات و ترک محرمات است.

نسبت به عمر خود بخیل‌تر از درهم و دینار دنیایی باشیم

حجت‌الاسلام‌ نکونام نماینده طلاب و فضلای گلپایگان نیز ضمن تقدیر از حضور طلاب و فضلا، به شخصیت والای عالم فرزانه مرحوم آیت‌الله فاضل گلپایگانی اشاره نمود و اظهار داشت: آیت‌الله فاضل گلپایگانی عمری در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام تلاش کردند و نزد اساتیدی چون آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی، آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی تلمذ نموده، ۳۰ سال به تدریس خارج فقه، اصول و فلسفه و حضور در دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی حوزوی مشغول بودند.

نماینده طلاب گلپایگان به نقش‌آفرینی ارزشمند مرحوم آیت‌الله فاضل گلپایگانی در مسئولیت نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه و سوابقشان در مجلس خبرگان رهبری اشاره نمود و اظهار داشت: آیت‌الله فاضل گلپایگانی در وادی تبلیغ خوش درخشید و انسان پرتلاش و ولایی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha