شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست حجت الاسلام والمسلمین  قرائتی با طلاب موسسه آل البیت

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در نشست صمیمی با طلاب و اساتید حوزه علمیه نکات آموزشی و تربیتی را به آن‌ها گوشزد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، امروز در نشستی صمیمی با طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه که در مسجد مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، اظهار کرد: طلبه یا تولید علم می‌کند یا توزیع علم می‌کند و یا مصرف علم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در احادیث آمده است که زنده باد کسی که هم تولید علم کند، هم توزیع علم کند و هم مصرف علم کند، مطرح کرد: به همین دلیل ثروت‌مندترین افراد کره زمین طلاب هستند.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه طلبگی کار بسیار سنگینی است، عنوان کرد: مسیر حرکت طلبگی مشخص است چراکه بشارت داده شده است که اسلام تمام دنیا را فرا می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برای تحقق این امر، نیازمند لوازمی هستیم که نخستین آن رهبر است که خداوند بشارت امام زمان(عج) را داده است، دومین اصل قانون است که کتاب قرآن نازل شده است و سومین اصل آماده‌سازی است که باید در حوزه‌های علمیه رقم خورد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه تعطیلی پنج‌شنبه دروس حوزوی یک آفت و آسیب است، خاطرنشان کرد: باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را داشته باشد و حتی در روزهای تعطیل نیز ساعتی را به خواندن نهج البلاغه و یا تفسیر اختصاص دهید.

وی با بیان اینکه همه درس‌هایی که خوانده می‌شود نیز مفید نیست، تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است که سه نوع علم داریم و آن علم مفید، علم مضر و علمی که نه مفید و نه مضر است.

مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه باید در خواندن ادبیات اهتمام بیش‌تری داشته باشید، یادآور شد: طلبه باید عربی را سریع و صحیح بخواند.

وی با بیان اینکه طلبه‌ موفق، طلبه‌ای است که نبود آن حس شود، ابراز کرد: تبلیغ نیز تنها ویژه محرم، صفر و رمضان نیست بلکه تبلیغ می‌تواند در عروسی، ختم و هر مکان دیگری صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه هر چیزی که می‌خواهید بخوانید باید واجب باشد یا مستحب، مشکل جامعه را حل کند و یا حداقل مشکل خود طلبه را حل کند، بیان کرد: اگر مطابق با این اصل تحصیل کنید، علم شما نافع خواهد بود.

وی با بیان اینکه تحقیق و پژوهش نیز باید در راستای علم نافع باشد، اظهار کرد: طلبه باید از وقت خود نیز بهترین و بیش‌ترین استفاده را داشته باشد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه افرادی که عنوان دکتر را به حجت الاسلام ترجیح می‌دهند، دچار خسران شده‌اند، مطرح کرد: کار در مسجد بازنشستگی ندارد ولی محصل دانشگاه پس از ۳۰ سال بازنشسته می‌شود؛ در دانشگاه استاد برای پول و دانشجو برای نمره آمده است ولی در مسجد همه برای خدا آمده‌اند.

وی با بیان اینکه طلبه نباید در قم بماند بلکه باید برای تبلیغ به وطن خود بازگردد، عنوان کرد: بسیاری از مطالب علم نیست بلکه تنها علم نما است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه امروز امکانات خوبی برای تحصیل طلاب وجود دارد و باید از آن بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: طلبه باید به ورزش نیز اهمیت بدهد ولی ورزش باید ارزان باشد و می‌تواند تنها پیاده‌روی باشد.

وی با بیان اینکه علم باید دارای رشد باشد، تصریح کرد: برای حفظ قرآن رواتی نداریم بلکه انس به قرآن، تدبر در قرآن، عمل به قرآن و ... تأکید شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    با عرض سلام واحترام احادیثی است که استناد داده می شود برای حفظ وحافظان قرآن مثل: حضرت پیامبر اکرم (ص)در حدیثی بیان نموده‌اند: “عَدَدُ دَرَجِ الجَنَّةِ عَدَدُ آیِ القرآنِ. فَإذا دَخَلَ صاحِبُ القُرآنِ الجَنَّةَ قیلَ لَهُ إرْقَ و اقْرَأ. لَکُلِّ آیَةٍ دَرَجَةٌ فَلا تَکونُ فَوْقَ حافِظِ القُرآنِ دَرَجَةٌ.” در این حدیث پیامبر درباب مرتبه حافظان چنین می‌فرمایند که: زمانی‌که حافظان کلام الله به بهشت وارد شوند به آنها گفته شود که “بالا برو و قرآن را قرائت کن. هر کدام از آیات قرآن مرتبه‌ای دارند.” پس بالاترین درجه به حافظان قرآن تعلق دارد و بالاتر از مرتبه‌ای نیست. (منبع: بحارالانوار، جلد ۸۹، صفحه ۲۲). ومقام رهبری هم برحفظ میلیونی تاکید کردند. ولی درست است مهم فهم قرآن وتفسیر عمومی قرآن وتخصصی وفوق تخصصی آن است و بعد قانونمند شدن و عمل شخصی واجتماعی آن است.