چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
هم سنگ طوفان

حوزه / دبیر اجرایی کنگره سراسری شعر «هم‌سنگ طوفان» گفت: عملیات «طوفان الاقصی» یک حماسه بزرگ است که می‌توان به اَشکال مختلف آن را در قالب شعر بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری کنگره سراسری شعر و حماسه غزه «هم‌سنگ طوفان» با حضور علی داوودی شاعر و نماینده حوزه هنری، هادی ملک‌پور دبیر اجرایی و قاسم صرافان نماینده دبیر علمی کنگره در سالن سلمان هراتی حوزه هنری امروز ۲۸ آبان برگزار شد.

در ابتدای جلسه داوودی اظهار داشت: جا دارد پیش از هر چیز میلاد با سعادت حضرت زینب (س) را به همه مسلمانان جهان تبریک بگویم این بانوی مکرمه بهترین الگو برای رسانه است زیرا پیام عاشورا را در تاریخ ثبت کرد.

وی افزود: پیوند شعر و انسان نیازی به توضیح ندارد زیرا هرگاه زبان از بیان احساس معذور مانده، شعر به کمک آمده است، نزدیک به ۱۰۰ سال است از اشغال فلسطین به دست صهیونیست‌ها می‌گذرد در طول این مدت شاعران با اشعارشان جنایات صهیونیست‌ها را محکوم کردند.

داوودی تأکید کرد: عملیات «طوفان الاقصی» توانست هیمنه پوشالی صهیونیست‌ها را از بین ببرد، برای همین باید روی وجه حماسی این رویداد با زبان شعر توجه بیشتر صورت گیرد و این کنگره تلاش دارد به این خواسته نزدیک شود، در گفتمان انقلاب اسلامی فلسطین جزو اولویت‌های ویژه است پس هر اقدامی در حوزه فرهنگ و هنر با محوریت فلسطین جز الزامات است.

در ادامه جلسه ملک‌پور تصریح کرد: با وقوع عملیات «طوفان الاقصی» اتفاق مهمی در جهان اسلام رخ داد پس در این میان شعر می‌تواند تصویرگر بخشی از این حماسه باشد ولذا با این توضیح کنگره کار خود را آغاز کرد و با حمایت حوزه هنری تلاش دارد به بهترین نتیجه نزدیک شود.

وی ادامه داد: استقبال از این کنگره مطلوب است به‌نحوی‌که نزدیک به ۴۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شده، آثار ارسالی از طریق پیام رسان «ایتا» به دستمان ‌رسیده که آثار رسیده در سه قالب شعر کلاسیک، شعر نیمایی و شعر سپید هستند، در ضمن اختتامیه این رویداد اواخر دی در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

صرافان نیز در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: دوستانمان در مجموعه فرات نقش بسیار خوبی در ترویج شعر اهل بیت از خود ایفا کرده‌اند اما در این میان از اتفاقاتی نظیر کشتار مردم غزه و عملیات «طوفان الاقصی» نیز غافل نیستیم، این کنگره با این هدف برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در تاریخ ادبیات جهان اسلام همیشه مبارزه با ظلم نقشی ویژه در اشعار شعرا دارد، برای مثال به برخی از اشعار مولانا اشاره می‌کنم، درباره جنایات صهیونیست‌ها در غزه نیز باید بگوییم میزان ددمنشی آنها به اندازه‌ای است که تمام دنیا اسرائیل را محکوم کرده است، این اتفاق باید با زبان شعر نشان داده شود.

وی در پایان تأکید کرد: محکوم کردن صهیونیست‌ها محدود به نگاه و سلیقه‌ای خاص نمی‌شود، بلکه هر انسان آزاده‌ای جنایات صهیونیست‌ها را محکوم می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha