سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کد خبر: 1120288
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
شورای ائمه جماعات پردیسان

حوزه/ هشتمین جلسه شورای ائمه جماعات پردیسان در سال جاری با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامدی امام جمعه این شهر با موضوع تشکیل شورای عالی امامت پردیسان در مسجد قبا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ابتدای این جلسه حجت الاسلام عابدین با بیان اینکه سه الگوی اجتماعی مساجد در کشور مطرح است که یکی از این الگوها منتهی به سند شده است، گفت: مسجد و جامعه پردازی، مسجد و جامعه فاضله، و مسجد و اداره جامعه سه الگوی مطرح شده هستند که نزدیک به الگوی اول سند ملی مسجد تدوین شده و ویرایش دوازدهم آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است.

وی ادامه داد: در هر سه الگو مسجد، محور است و در این الگوها کمتر به مسئله امامت مسجد پرداخته شده است و به نظر می رسد با استفاده از این الگوها و سند ملی مسجد، احتمال مطرح شدن یک الگوی ترکیبی چهارم نیز وجود دارد.

عضو هیئت اندیشه ورز دفتر امام جمعه پردیسان بیان کرد: این الگو اگر منتهی به یک سند شود توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ خواهد شد و طبق جمع‌بندی که در پایان سند وجود دارد بایستی شورای عالی سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات کشور شکل بگیرد و در استان‌ها نیز شورای سیاستگذاری ائمه جماعات تشکیل خواهد شد که با محوریت امام جمعه هر استان این شورا ایفای نقش خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه شورای ائمه جماعات پردیسان بیش از ۷ سال است که فعال بوده و به نظر می‌رسد این شورا بایستی ارتقا یافته و جایگاه خود را پیدا کند.

حجت الاسلام عابدین ادامه داد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که امامت جمعه را به عنوان قرارگاه مطرح کرده‌اند، شورای عالی امامت که ارتقا یافته همان شورای ائمه جماعات است می‌تواند ذیل قرارگاه امام جمعه شکل بگیرد.

وی گفت: لازمه ارتقای شورای ائمه جماعات و تبدیل آن به شورای عالی امام پردیسان این است که هویت مستقلی را برای آن قائل شویم و اسنادی به شکل حقوقی برای این شورا تصویب شود و اولین سندی که برای آن تدوین شده آیین‌نامه داخلی شورا است.

عضو هیئت اندیشه ورز دفتر امام جمعه پردیسان تصریح کرد: به دلیل اهمیت فعالیت دبیرخانه‌ای در شورا یا قرارگاه، ضرورت داشت بخش‌های مهم این آیین‌نامه به شور گذاشته شود تا این آیین‌نامه تکمیل شده و قابلیت اجرا پیدا کند.

وی با بیان اینکه در این آیین‌نامه چهار کمیسیون پیش بینی شده است که چرخه‌ای را دنبال می‌کند، گفت: اولین کمیسیون «راه بینی» است که نیاز به افرادی برای آینده‌بینی دارد؛ با آینده‌نگری می‌توانیم نیازها و مسائلی که قطعاً اولویت‌دار و به‌روز هستند را احصا کرده و بر اساس آن پیشنهادهایی را برای کمیسیون بعدی ارسال کنیم.

حجت الاسلام عابدین گفت: کمیسیون بعدی «کمیسیون راهبردی» نام دارد که نگاهی به خطوط اصلی، خط‌مشی‌ها و سیاست‌های کلی دارد و اگر نگاه به آینده خوب انجام شده و نیازها و مسائل به دست آمده باشد قطعاً کمیسیون دوم می‌تواند فعال‌تر کار خود را شروع کند.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون سوم جنبه راهبری و هدایتگری دارد گفت: اگر قرار باشد این سیاست‌های کلی به سمت اجرا کشانده شود قطعاً نیاز است کمیسیونی به تدابیر و اقدامات و فعالیت‌های مساجد بپردازد؛ کمیسیون سوم بر اساس آن خطوط کلی و سیاست‌ها می‌تواند به سمت تدوین گزاره‌های مربوط به تدابیر و اقدامات و فعالیت‌ها برود.

عضو هیئت اندیشه ورز دفتر امام جمعه پردیسان با بیان اینکه اگر این چرخه کامل شود قطعاً نیاز به یک سنجش دارد گفت: کمیسیون چهارم «کمیسیون راه سنجی» است؛ راهی که با نگاه آینده‌نگری و تدوین سیاست‌های کلی طی و تبدیل به اقدامات و فعالیت‌ها شده و در میدان اجرا گردیده است نیاز به قدرتی است که آن را بسنجد.

وی بیان کرد: در کمیسیون چهارم بر اساس معیارها و شاخص‌ها و سنجش‌هایی اقدامات و فعالیت‌ها به صورت کمّی و کیفی ارزیابی می‌شود که بعد از اصلاح به چرخه باز می‌گردد.

در ادامه جلسه امام جمعه و ائمه جماعات پردیسان پیشنهادها و نظرهای خود را به منظور تدوین آیین‌نامه شورا بیان کردند و در پایان نیز برای عضویت ائمه جماعات در کمیسیون‌های چهارگانه نظرخواهی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha