دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ اجلاسیه مدیران و معاونان پژوهش مراکز و مدارس حوزه علمیه قم

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: در نظام پژوهش سنت‌های پژوهشی داریم که باید به دنبال احیای این سنت‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در اجلاسیه مدیران و معاونین پژوهش مدارس و مراکز حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد، اظهار کرد: در سطح یک نگاه به پژوهش به عنوان مکمل آموزش و تعمیق مطالب علمی است.

وی با اشاره به اینکه اگر در نظام آموزش به پژوهش توجه شود به نظام آموزشی مطلوب می‌رسیم، مطرح کرد: در نظام پژوهش سنت‌های پژوهشی داریم که باید به دنبال احیای این سنت‌ها باشیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید در نشریات نیز الگوهای نگارشی سنتی حوزه را احیا کنیم، عنوان کرد: یکی از این سنت‌های گذشته حاشیه‌زنی بر تفسیرها و مقالات مختلف است.

وی با اشاره به اینکه بخش اساتید جشنواره علامه حلی(ره)، کار جدید بود که مورد استقبال خوبی نیز قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در طول سیزده دوره گذشته جشنواره علامه حلی بیش از ۱۷۶ هزار اثر طلاب خواهر و برادر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی از تعداد آثار چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی نیز یاد کرد و گفت: در این دوره نیز حدود ۱۸ هزار ۶۰۰ اثر در بخش طلاب و دو هزار و ۵۰۰ اثر نیز در بخش اساتید داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در سامانه نشریات علمی کشور، حدود ۸۵۰ نشریه وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد ۲۷۰ نشریه علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی هستند که به زحمت نهادهای حوزوی منتشر می‌شوند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ۸۰ نشریه علمی و تخصصی نیز توسط مراکز پژوهشی تولید می‌شود، یادآور شد: همچنین ۱۵۰ نشریه نیز به صورت داخلی توسط مراکز و واحدها تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: اگرچه با وضعیت مطلوب فاصله داریم، ولی اقدامات انجام شده نشان می‌دهد که حوزه علمیه پیشرفت‌های خوبی در عرصه پژوهشی داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha