دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر /دیدار جمعی از پژوهشگران حوزوی با حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در پیامی به مناسبت هفته پژوهش با تبریک این هفته به اصحاب پژوهش از تلاش‌های خالصانه آنان قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در پیامی به مناسبت هفته پژوهش با تبریک این هفته به اصحاب پژوهش،از تلاش‌های خالصانه آنان قدردانی کرد که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت ابا محمد امام حسن مجتبی علیه السلام:«انّکُم صِغارُ قَومٍ و یُوشِکُ أن تَکونوا کِبارَ قَومٍ آخَرینَ ، فَتَعَلَّمُوا العِلمَ ، فَمَن لم یَستَطِعْ مِنْکُمْ‌ أَنْ‌ یَحْفَظَهُ‌ فَلْیَکْتُبْهُ‌ وَ لْیَضَعْهُ‌ فِی بَیْتِهِ‌؛»

رهبر معظم انقلاب: «این که من سال‌هاست روی مسئله علم، تحقیق، پژوهش، پیشرفت، نوآوری، شکستن مرزهای علمی موجود تکیه می‌کنم، به خاطر این است. بدون انواع دانش، اقتدار کشور امکان پذیر نیست، دانش اقتدار می‌آورد» (دیدارجمعی از نخبگان علمی کشور۶آبان۸۸)

ضمن همدردی با مظلومان مقتدر در غزه همیشه مانا و تعزیت عزای ریحانه نبوی علیها السلام؛ پژوهش، به جوشش آوردن چشمه‌ی زلال دانایی برای پاسخ به سئوالات روزآمد است و پژوهشگر ستون خیمه‌ی دانش و دانش گستری است. در آستانه هفته‌ی پژوهش، ارج می‌نهیم صدای گوشنواز صیقل قلم عالمان دینی و اصحاب پژوهش را و با شعارمحوری« پژوهش؛ جهاد فکری و پشتیبانی تبلیغ» به استقبال این هفته می‌رویم.

معاونت پژوهش حَسب رسالتِ ذاتی خود این آمادگی را دارد که با شناخت دقیق ابرسازه‌هایی که طیف وسیعی از شبهات بر آنها مبتنی هستند، سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم برای تهاجمی در خور را در این صراع تمدنی رقم زند، تا با ابتنای بر اندیشه و خرد دینی باز تولید شده در مکتب اهل بیت علیهم السلام و فرهنگ انقلاب اسلامی و با همت پژوهشگران فرهیخته، از دل مباحث کلان و نظری، پاسخ‌هایی متناسب و سازوار با سامانه ادراکی مخاطب عام، تولید و ارائه گردد.

در سالهای اخیر، اهتمام و تلاش فراوان مدیران و دست‌ اندرکاران پژوهش حوزه، توانسته است بستری مناسب برای ارتقاء و توسعه فعالیت‌های پژوهشی حوزه فراهم سازد به گونه‌ای که استقبال پرشور پژوهشگران، اساتید و طلاب عزیز در سطح مدارس و مراکز علمی ـ پژوهشی حوزه را می‌توان یکی از آثار و برکات آن برشمرد. طلاب گرانقدر و محققان ارجمند حوزه باید از این فرصت تاریخی که در سایه پر برکت نظام اسلامی فراهم آمده است بهره‌های فراوان ببرند و همه مراکز تحقیقاتی، دستگاه‌ها و دست اندرکاران حوزوی نیز ضمن برنامه‌ریزی دقیق و تعیین راهبردها و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها، با بهره‌گیری از ابزار و امکانات نو پدید بتوانند حاصل یافته‌ها و دستاوردهای ارزشمند علمی حوزویان را در خدمت رشد و تعالی جامعه قرار داده و زمینۀ استفاده از محصول و ثمرۀ پژوهش‌های حوزوی در حل مسائل جامعۀ اسلامی را فراهم سازند؛

این «جنبش علمی» با حضور عالمانه و هوشمندانه اساتید، طلاب و دانش‌آموختگان در گفتمان علمی و نقش مؤثر آنان به بار خواهد نشست. در این میان شایسته است، مدیران و معاونان پژوهش مراکز پژوهشی مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه، در استمرار«کرسی‌های آزاداندیشی» و اجرای مجدّانه «کرسی های نقد و مناظره» و نیز تلاش مضاعف جهت شکل‌گیری «کرسی‌های نظریه‌پردازی» با رویکرد تولید علم و اندیشه، جهت وصول به قله‌های بلند معارف اسلامی – که گامی مؤثر در شتاب علمی حوزه‌های علمیه است -کوشا باشند.

بدیهی است همکاران محترم ستاد و صف تمامی تلاش خود را مبذول دارند تا بستر رشد، تکامل و شکوفایی علمی- پژوهشی را فراهم نمایند و شوق و رغبت مشتاقان و طالبان علوم دینی را جهت حضور و استمرار در این عرصه دو چندان نمایند. در این راستا، یکی از مؤلفه‌های اساسی، تحقق نظام آموزش پژوهش‌محور با هدف تربیت پژوهشگر حرفه‌ای و توسعه مرزهای دانش، در علوم اسلامی و انسانی است.

این مهم با تنوع شیوه‌های آموزشی در برنامه درسی و اتخاذ رویکرد پژوهشی، به ویژه در سطوح عالی ۳ و ۴ حوزوی محقق می‌گردد. تمرکز بر تألیف روزآمد و تدوین بهره‌مند از تکنولوژی آموزشی از دیگر اولویت‌ها و ضرورت‌های تحولی این نظام است که می‌توان بر پایه آن از اتکای بر محفوظات گذر نمود و به یادگیری پایدار نائل شویم.

در پایان، ضمن تبریک مجدد هفته‌ی پژوهش به اصحاب پژوهش، اعم ازاساتید محترم، پژوهشگران عزیز، مدیران محترم و کارشناسان گرامی، از تلاش‌های خالصانه این عزیزان قدردانی نموده، موفقیت و سربلندی ایشان را از خدای بزرگ مسئلت دارم.

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha