یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دولت آباد

حوزه/ نشست علمی –پژوهشی کتاب، وقف و گسترش دانایی در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) دولت آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ربابه جعفری، استاد حوزه علمیه خواهران صبح امروز در نشست علمی–پژوهشی با عنوان «کتاب، وقف و گسترش دانایی»، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) دولت آباد گفت: وقف علم و دانایی یکی از انواع وقف هایی است که در روایات و سیره بزرگان به آن اشاره شده است، اما سؤال اینجاست که ما چگونه می‌توانیم علم و دانایی خود را وقف کنیم؟ باید بدانیم که با وقف علم و دانایی در واقع تمدن اسلامی را وقف می کنیم. گاهی اوقات با صحبت های خود اشاعه علوم دینی داریم ولی آیا این صحبت ها به گوش همه خواهد رسید و در دسترس همه خواهد بود؟

وی با تأکید بر این نکته که آن چیزی که به عنوان اثر ماندگار در گستره وقف می توان جا داد وقف کتاب است گفت: کتاب و اثر علمی خود را برای نسل های بعد از خود به یادگار بگذاریم. وقتی شما مقاله ای می نویسید، تحقیقی در مورد موضوعی انجام می دهید بعد از شما این مقاله، این اثر علمی با ثبت شدن در نمایه های علمی می تواند برای دیگران راهگشا باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران اصفهان گفت: در حال حاضر رجوع ما به کتابها، مقالات و تحقیقاتی است که از گذشته برجای مانده در حالی که خود آن افراد از دنیا رفته اند. چقدر از ارتحال علامه کلینی، علامه مفید و ... گذشته ولی اثر ماندگار علمی این عالمان همچنان مورد استفاده است. قال الصادق و قال الباقرهایی که اکنون به گوش ما می رسد مرهون زحمات، تلاش و وقف بزرگانی چون علامه حلی ها(ره) و شیخ مفیدها بوده که اثر و کتب این عالمان بعد از چندین دهه و صده با رفتن به قفسه کتابخانه ها و با یک جستجوی کوتاه به مطالب دسترسی پیدا می کنیم.

وی در پایان با طرح این سؤال که من طلبه دوست دارم واقف باشم ولی تمکن مالی در حد وقفِ زیاد ندارم مثلا ملک یا ساختمانی ندارم که وقف کنم؟ گفت: با وقف کتاب، مقاله و اثر ماندگار فرد می تواند واقف باشد؛ چرا که وقف کتاب، وقف دانایی، وقف تمدن اسلامی، وقف و اشاعه فرهنگ ناب محمدی(ص) است. از شما می خواهم به عنوان یک طلبه، به عنوان یک واقف که می خواهید صدقه جاریه از خود به یادگار بگذارید و مشمول ثواب وقف شوید یا باید اهل قلم باشید یا کتبی که مطالعه کرده اید و در حال حاضر نیاز ندارید وقف کنید و در اختیار دیگران قرار دهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha