شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه یزد

حوزه / آیت الله ناصری با اشاره به اینکه سودمحوری آفت بزرگی در اقتصاد اسلامی است گفت: مفاسد اقتصادی نتیجه زیاده خواهی و ضعف در دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه یزد با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: باید آگاه باشیم که ما در محضر خدا هستیم و پروردگار ناظر بر اعمال و کردار ماست.

وی با بیان اینکه همه ما باید پاسخگوی اعمال خودمان باشیم، گفت: هر حرکت، تلاش، پاسخ و کرداری برای ما مسئولیت‌هایی دارد که باید در محضر خداوند متعال پاسخگوی آن باشیم، اعمال یا به سعادت و قرب الهی ما را می‌رساند و یا در عذاب قرارمان می‌دهد.

امام جمعه یزد، به عزاداری‌هایی که در نقاط مختلف کشور در سوگ حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود اشاره کرد و یادآور شد: امام زمان(عج)، حضرت فاطمه(س) را الگو و اسوه خود معرفی می‌کنند و مکتب فاطمی مکتبی است که همه علما و بزرگان از آن پیروی می‌کنند.

آیت الله ناصری با تأکید بر اینکه مکتب حضرت زهرا(س) برای همه ما یک حجت است، خاطرنشان کرد: در مکتب حضرت زهرا(س)، خصوصیات، خصلت‌ها و برنامه‌هایی است که همه آنها می‌تواند برای ما راهگشا و موفقیت آفرین باشد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، تصریح کرد: از امام حسن مجتبی(ع) نقل است که در شب جمعه‌ای، حضرت فاطمه زهرا(س) در محراب عبادت ایستاده و تا روشن شدن چهره صبح در رکوع و سجده بودند و در تمام این عبادات برای مومنان دعا کردند و بعضا هم یک به یک اسم می‌بردند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند که از مادرم سوال کردم چرا برای خودمان دعا نمی‌کنی و تنها برای دیگران دعا می‌کنی که آن حضرت فرمودند، پسرم اول همسایه و بعد خودمان، این روایت بسیار نقل شده و در روایات داریم که بیشترین توجه در میان اهل بیت(ع) به شیعیان مربوط به حضرت فاطمه زهرا(س) است.

سیره حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای شیعیان است

امام جمعه یزد بیان کرد: این موضوع یک نکته مهم تربیتی و اجتماعی را به ما می‌آموزد و آن اینکه انسان باید نسبت به دیگران سعه صدر بیشتری داشته باشد و همه چیز را برای خود نخواهد و بلکه حتی برخی مواقع خود را نبیند و خوبی و سعادت را برای دیگران بخواهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد، ابراز کرد: دعا کردن برای برادران و خواهران دینی به معنای آن است که خوبی‌ها را برای همه بخواهیم و در روایات داریم هر کسی در حق دیگران دعا کند خداوند متعال همان دعا را در حق خود او مستجاب می‌کند.

آیت الله ناصری بیان کرد: امیرالمومنین(ع) روزی به خانه مراجعه کردند و متوجه شدند که غذایی در خانه نیست، حضرت زهرا(س) هم این موضوع را به احترام امام علی(ع) مطرح نکردند، آن حضرت پس از اینکه متوجه گرسنگی فرزندان شدند به بیرون رفته و نیم دینار از شخصی قرض گرفتند و موقعی که خواستند خرید کنند و به خانه برگردند دیدند که مقداد ناراحت است و وقتی که جویای علت شدند، دیدند که مقداد به دلیل گرسنگی فرزندانش ناراحت است و در خیابان به سر می‌برد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: حضرت علی(ع) وقتی ناراحتی مقداد را دیدند پولی که قرض کرده بودند را به او دادند تا برای فرزندانش غذا بخرد و خودشانان به مسجد رفتند و پس از آنکه نمازشان را پشت سر نبی مکرم اسلام خواندند، خواستند که به خانه برگردند که پیامبر به همراه ایشان به منزل حضرت زهرا(ع) و امام علی(ع) رفتند.

وی بیان کرد: امیرالمومنین و نبی مکرم اسلام زمانی که وارد خانه شدند، دیدند در خانه بوی قضا می‌آید و وقتی امام از حضرت زهرا(س) سوال کردند، متوجه شدند که این قضا را حضرت جبرئیل(ع) برای آنها آورده است.

امام جمعه یزد بیان کرد: اگر ما همین سیره حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) را داشته باشیم و در جامعه به‌صورت گسترده وجود داشته باشد، قطعا تمامی مشکلات مردم نیز برطرف خواهد شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته یزد با بیان اینکه امام صادق(ع) فرمودند که نبوت به هیچ پیامبری کامل نمی‌شود مگر آنکه به حضرت فاطمه زهرا(س) معرفت و محبت داشته باشد، گفت: امام زمان(ع) ظهور می‌کنند که همه عالم را از عدل و داد پر کنند و ایشان حضرت زهرا(س) را الگوی خود می‌دانند و این نشان دهنده جایگاه حضرت زهرا(س) است.

آیت الله ناصری با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به ما اثبات کرد که می‌توان از دین دفاع کرد و حجاب داشت، خانه داری کرد و تربیت فرزندانش را هم داشته باشد، بیان کرد: متاسفانه ما گاهی می‌بینیم برخی افرادی که مذهبی هستند پس از آنکه مدارک تحصیلی بالا گرفتند و یا به پول و توانمندی رسیدند، دین و حجاب و مسائل اسلامی را کنار می‌گذارند.

امام جمعه یزد، با تأکید بر اینکه هدف خلقت انسان اینطور نیست که ما برای ایجاد فساد در این دنیا به وجود آمده باشیم، گفت: باید حضرت زهرا(س) را الگوی خود قرار دهیم و در مسیر رسیدن به پروردگار حضور داشته باشیم.

وی با گلایه از برخی مفاسد اقتصادی در جامعه، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که باید جلوی فساد اقتصادی گرفته شود و نگذاریم این موضوع در جامعه به وجود آید.

مفاسد اقتصادی نتیجه زیاده خواهی و ضعف در دین افراد است

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تأکید بر اینکه فساد اقتصادی، نتیجه ضعف در دین است، گفت: اگر ما از ابتدا کودکان خود را با سیره انبیا آشنا کنیم و آنها را با نماز انس دهیم، به هیچ عنوان فساد در وجود افراد مشاهده نخواهد شد.

آیت الله ناصری با تأکید بر اینکه تقویت بنیه دینی خود و جامعه و به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان برای ما ضرورت دارد، گفت: امروز دشمن تمام هم و غم خود را برای از بین بردن بنیه دینی جامعه به کار بسته، البته در دوره طاغوت هم این کار را تا جایی انجام دادند و در تلاش بودند که اسلام را به صورت کامل از ایران دور کنند.

امام جمعه یزد، ادامه داد: دشمن پس از انقلاب هم با وجودی که اسلام در ایران جای خود را پیدا کرد با عده و تجهیزات بیشتر تلاش کرد اسلام و ارزش‌ها را از مردم را بگیرند و امروز هم رسما اعلام می‌کنند که باید از خدا دور بشویم و حجاب و ارزش‌ها را کنار بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: شخصی که ایمان داشته و با خدا باشد، فساد نمی‌کند، رشوه نمی‌گیرد، دروغ نمی‌گوید و در مجموع هر کاری را که با ارزش‌ها مغایرت داشته باشد را انجام نمی‌دهد.

سودجویی و زیاده خواهی آفت بسیار بزرگ اقتصاد اسلامی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد، بیان کرد: وقتی که شخصی دین داشته باشد نمی‌آید میلیاردها ارز بگیرد و به جای وارد کردن کالاهای مورد نیاز کشور و مردم آن هم با قیمت مناسب، به سمت کالاهایی برود که برای او سود بیشتر داشته باشد و بتواند با قیمت‌های گزاف به مردم بفروشد.

آیت الله ناصری دنبال سود بیشتر بودن را یکی از آسیب‌های اقتصاد دانست و بیان کرد: متاسفانه خصلت بدی در جامعه مسلمانان به وجود آمده که همه به دنبال جلب سود بیشتر هستیم و یکی از مهمترین موارد در فسادزایی همین موضوع است.

امام جمعه یزد بیان کرد: اگر دولت می‌خواهد جلوی مشکلات و مفاسد اقتصادی و تورم را بگیرد باید افرادی که در رأس قرار دارند را به مسیر وارد کنند و به گونه‌ای عمل شود که کالاهای مورد نیاز جامعه با سود متعارف وارد کشور شود و قطعا با این اقدام مفاسد اقتصادی و گرانی‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

امام خمینی(ره) لحظه‌ای از فکر مردم دور نبود

وی بیان کرد: امام خمینی(ره) لحظه‌ای از فکر مسلمانان و مردم ایران دور نبود و لذا ما هم باید به تبعیت از آن حضرت به فکر دیگران باشیم و برای موفقیت تمام جامعه و رفع مشکلات همه مردم تلاش داشته باشیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha