دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تفسیر

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین رضایی گفت: نکته عمده ای که در نظر رهبر انقلاب است مرجعیت در پاسخگویی به نیازهای انسان و مرجعیت در علوم انسانی است و در حوزه تحول در علوم انسانی چند دیدگاه وجود دارد که کامل ترین و اساسی ترین نظریه ای که در دوران معاصر داده شده فرمایش رهبر انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی صبح امروز در کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب با اشاره به دوره‌های تفسیر قرآن کریم رهبر معظم انقلاب از پیش از انقلاب تاکنون، به بررسی نظریه‌های نوآورانه ایشان پرداخت و اظهار داشت: سبک علمی و نظریه‌های نوآمد قرآنی رهبر معظم انقلاب در مبانی و در نوآوری‌های روش شناسانه تأثیر داشته و لذا اگر سوره حمد را بخوانید این مبانی را مشاهده می‌کنید که همه مبانی عام در تفسیر رعایت شده و ابتکار کرده‌اند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نوآوری‌هایی در قواعد قرآن داشته‌اند و در ابتکارات علمی بحث طرح ۱۰ میلیون حافظ در ایران و کرسی‌های تلاوت را مطرح کرده‌اند.

دبیر علمی کنگره، یکی از موضوعات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب را مرجعیت علمی قرآن عنوان کرد و ادامه داد: بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب ما در زمینه مرجعیت علمی قرآن کم کار هستیم، لذا همین جمله باعث شد دو واحد مرجعیت علمی قرآن در تمام رشته‌های دکتری جامعة المصطفی و سطح چهار حوزه در بحث‌های قرآنی گنجانده شود و کم کم منجر به نشر یک جلد کتاب در زمینه مرجعیت علمی شد.

وی اضافه کرد: حداقل ۱۵ معنا برای مرجعیت علمی قرآن بیان شده و گاهی به معنای منبع بودن است، یعنی یکی از منابع اربعه بوده و گاهی مرجعیت علمی قرآن مرجعیت امضایی است و در زمینه علوم حدیث زمانی که می‌گویند قرآن مرجع است، یعنی این که مرجع رد و قبول است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با بیان این که مرجعیت علمی قرآن گاهی به معنای پاسخ گویی به نیازهای انسان معاصر است، گفت: آن چیزی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، مرجعیت علمی قرآن در جهت دهی به علوم انسانی، در مبانی، اهداف و اصول است.

وی خاطرنشان کرد: نکته عمده‌ای که در نظر رهبر معظم انقلاب است، مرجعیت در پاسخگویی به نیازهای انسان و مرجعیت در علوم انسانی است و در حوزه تحول در علوم انسانی چند دیدگاه وجود دارد که کامل‌ترین و اساسی‌ترین نظریه‌ای که در دوران معاصر داده شده، فرمایش رهبر معظم انقلاب است.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب می‌فرماید این است که هدایت قرآن عام است، یعنی شامل همه ابعاد زندگی انسان می‌شود، لذا اگر این مقدمه‌ها را کنار یکدیگر بگذاریم، نتیجه این می‌شود که علوم انسانی بر اساس قرآن باید بازسازی شود، زیرا قران به تواتر به دست ما رسیده و اصل است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha