پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
عراق

حوزه/ محمد صادق الهاشمی نویسنده عراقی طی یادداشتی نوشت: نتایج اولین انتخابات محلی نشان داد که تلاش برای تضعیف مرکزیت نیروهای شیعه و محروم کردن آنها از حمایت مردمی و اجتماعی با شکست سختی روبرو شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مردم عراق برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ تاکنون برای شرکت در انتخابات شوراهای استانی، روز گذشته به پای صندوق رای رفتند. پیش از این انتخابات شوراهای استانی در سال ۲۰۰۹ در عراق برگزار شده بود، در سال ۲۰۱۸ و همزمان با انتخابات پارلمانی نیز قرار بود برگزار شود اما بارها به تعویق افتاد.

این انتخابات در ۱۵ استان از ۱۸ استان عراق برگزار شد و ۳ استان منطقه کردستان عراق طبق قانون دولت فدرال این کشور، مشمول این انتخابات نشد.

در همین راستا محمد صادق الهاشمی تحلیلگر و نویسنده عراقی طی یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف این انتخابات پرداخت.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

از نظر کارشناسان و تحلیلگران مرکز، مهمترین نشانه‌ها و پیامدهای موفقیت انتخابات شوراهای استانی عراق عبارتند از:

۱. ناتوانی طرف‌های خارجی و منطقه‌ای و برخی نیروهای داخلی در تضعیف حضور شیعیان در انتخابات شوراهای استانی، و حفظ این حضور و نفوذ شیعیان با همان قدرت و اهمیت قبل.

۲. موفقیت فرایند برگزاری انتخابات محلی موقعیتی محوری را برای دولت عراق در ایستادگی در برابر موانع سیاسی و لجستیک ایجاد کرد تا از این پس در جهت تحکیم حاکمیت قانون در کشور با قدرت بیشتری قدم بردارد.

۳. نقش تعیین کننده نیروهای سیاسی شیعه در معادلات سیاست گذاری عراق محفوظ ماند و عوامل منفی موثر بر اکثر شوراهای استانی و نیز سمت های استانداری محدود شد.

۴. نتایج اولین انتخابات محلی نشان داد که تلاش برای تضعیف مرکزیت نیروهای شیعه و محروم کردن آنها از حمایت مردمی و اجتماعی با شکست سختی روبرو شد.

۵. نتایج انتخابات باعث کاهش پیچیدگی‌های عمده در صحنه سیاسی شیعی خواهد شد، در نتیجه قدرت اصلی تصمیم‌گیری در اکثر استان‌ها بر عهده نیروهای شیعه است و انتقال آن به سایر مولفه‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد آینده و سرنوشت این استان‌ها تقریبا غیرممکن است.

۶. برگزاری انتخابات شوراهای استانی، و نتایجی که تا این لحظه منتشر شده باعث حفظ عناصر قدرت در مولفه شیعه و در نتیجه، حفظ انسجام حضور جریان های اسلامگرای شیعی در حکومت عراق می‌شود.

۷. دولت عراق توانست لوازم دولت سازی و موفقیت برنامه‌های دولتی خود را فراهم کند و همچنین تحکیم و تعمیق حضور شیعیان در صحنه سیاسی را به منظور آمادگی برای انتخابات بعدی (یعنی انتخابات پارلمانی) تضمین نماید.

۸. موفقیت بزرگ انتخابات شوراهای استانی ناشی از آن است که نیروهای شیعه مرکز توجه و قبله رایزنی‌های سایر نیروهای سیاسی، و کانون محوری روند سیاسی عراق باقی خواهند ماند، که سایر مولفه‌ها حول آن می‌چرخند.

۹. تا پیش از این نگرانی‌هایی جدی در مورد احتمال کاهش تعداد کرسی‌های احزاب شیعه در مناطق مختلط مذهبی و منجر شدن آن به تضعیف یا به حاشیه راندن آنها وجود داشت. اما نسبت مشارکت در این انتخابات و نتایج اعلام شده به معنای حفظ امنیت راهبردی شیعیان در این مناطق است.

۱۰. دولت عراق توانست این مفهوم را ثابت کند که نیروهای امنیتی توانایی مقابله با گروه‌های اخلالگر در نظم عمومی و فعالیت های ملی مانند انتخابات را دارند، و لذا می‌توانند با حفظ امنیت انتخابات و رأی دهندگان، در انتخابات های بعدی نقش مثبت و سازنده بیشتری داشته باشند.

۱۱. جامعه عراق ثابت کرد که در صحنه سیاسی حضور دارد و از آن خارج نشده است. لذا سرنگونی روند سیاسی عراق و بخصوص روند سیاسی شیعی توسط احزاب و طرف های مختلف، به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

۱۲. این انتخابات نشان داد که بسیاری از مردم عراق انتخابات را مناسب ترین راه برای مشارکت در اداره سیاسی و خدماتی کشور می‌دانند. و خود را در برابر سرنوشت و نظام سیاسی کشور مسئول می‌دانند و اجازه نمی‌دهند دشمنان کشور و ملت اداره کشور را به دست گرفته و تمام دستاوردهای دموکراسی محقق شده را به باد دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha