یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ دیدار وزیر امور خارجه با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان گزارشی از تدوین منشور رسالت های حوزه و روحانیت در عرصه بین الملل ارائه کرد و گفت: دیپلماسی از نوع جدید گفتمانی مبتنی بر چهار ضلع انقلاب اسلامی، ایران، اسلام و تشیع از مهمترین شاخصه های این منشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی شامگاه پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ در دیدار حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان گزارشی از تدوین منشور رسالت های حوزه و روحانیت در عرصه بین الملل ارائه کرد و گفت: دیپلماسی از نوع جدید گفتمانی مبتنی بر چهار ضلع انقلاب اسلامی، ایران، اسلام و تشیع از مهمترین شاخصه های این منشور است که حوزه همراه با دستگاه‌های نظام اسلامی و به صورت مستقل کار می‌کند.

وی حضور در ۱۵ شبکه آموزش و پرورش، دانشگاه، رسانه و... را روح منشور رسالتی حوزه عنوان کرد و بر اهمیت بازتولید روحانیت شیعه با مفهوم متناسب با دنیای جدید تصریح کرد و افزود: روحانیت شیعه امروز در حدود ۱۰۰ کشور جهان به عنوان نماد تفکر تشیع شناخته شده از جایگاه اجتماعی ارزشمندی برخوردار است؛ روحانیت آشنا به مسائل جدید بین المللی در اکثر کشورهای جهان ریشه دوانده است.

آیت الله اعرافی ضمن اشاره به فعالیت های ارزشمند جامعةالمصطفی در عرصه بین الملل، ارائه مباحث دینی و فقهی مبتنی بر نگرش مذاهب مختلف اسلامی با رویکرد تقریب اسلامی را از شاخصه های جامعةالمصطفی در عرصه بین الملل دانست و با بیان این که این تجربه ارزشمند را در هیچ جای جهان اسلام نمی‌توان یافت، اظهار کرد: توجه به حوزه علوم انسانی در شعاع حرکت علوم اسلامی و پایه ریزی و تقویت بنیه علوم انسانی جدید با نگاه اسلامی از رویکردهایی است که مورد توجه حوزه‌های علمیه قرار دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور توجه به علوم و فناوری‌ها نوین با منطق و فلسفه اسلامی و اشراب ارزش و اخلاق اسلامی در علوم پایه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: راه‌اندازی کلان پروژه هوش مصنوعی و اجتهاد با حضور ۱۰۰ نفر از اساتید و پژوهشگران برتر دانشگاه های کشور در عرصه هوش مصنوعی از دیگر رویکردهایی است که مورد توجه حوزه های علمیه قرار گرفته است.

وی بر لزوم توجه به مراودات اقتصادی با گفتمان اصلاحی تصریح و با بیان این که نیاز است تا بخش کوچکی از مراودات بین المللی در حوزه اقتصاد و تجارت را به سمت سبد کشورهای همسو سوق دهیم، اظهار کرد: بحث گردشگری از دیگر موضوعاتی است که حوزه‌های علمیه می تواند در این عرصه نقش آفرینی کند؛ حوزه علمیه آمادگی دارد تا در راستای تقویت بعد دیپلماسی فرهنگی کشور در ۱۰۰ کشور جهان هسته هایی را برای ارتباط با وزارت گردشگری فعال نماید.

آیت الله اعرافی به کمیت وصف ناپذیر حوزه های علمیه به ویژه جامعةالمصطفی در حوزه زبان فارسی اشاره کرد و ابراز داشت: برای ارتقاء و اثربخشی فعالیت های عرصه آموزش زبان فارسی باید تجربه های زبان آموزی حوزه و دانشگاه را در یک جهت مشخص و هدفمند ترسیم کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور به ظرفیت ارزشمند ایرانیان خارج از کشور و ارتباط حوزه های علمیه با مجموعه های دینی و علمی جهان اشاره و خاطرنشان کرد: نیاز است تا مجموعه های بین المللی کشور اعم از سفارتخانه‌ها، رایزنان فرهنگی و نهادهای فرهنگی و دینی توجه جدی به ظرفیت ایرانیان خارج از کشور داشته باشند.

وی دانش آموختگان غیر ایرانی حوزه و دانشگاه را از برجسته‌ترین ظرفیت‌ها بین المللی کشور دانست و با بیان این که فعال سازی پویای این ظرفیت نیازمند همیاری و همکاری همگانی مجموعه‌های بین المللی نظام اسلامی است، تصریح کرد: نفوذ قلبی گفتمان انقلاب اسلامی در جای جای جهان بی نظیر است.

آیت الله اعرافی به تمایزات حوزه‌های علمیه و الازهر اشاره و ارائه رشته های متنوع دانشگاهی، ورود به بعد تربیتی کودکان، تمرکز در فتوا و حضور جمعیت بالا از دانش پژوهان را از نقاط متمایز الازهر دانست و ابراز داشت: تنوع رشته در درون علوم انسانی، میزبانی از پیروان مذاهب مختلف اسلامی، بسط و توسعه مرزهای علوم اسلامی و اشراب آن در علوم انسانی و قلمروهای متنوع دانشی و نیز تمرکز و تاکید بر تعامل میان تمام پیروان ادیان اسلامی از شاخص ترین ویژگی های بارز حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha