یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/  رونمایی دو کتاب «المیزان فی الادارة» و «محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله»

حوزه/ آیین رونمایی از دو کتاب «المیزان فی الادارة» و «محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله» در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیین رونمایی از دو کتاب «تفسیر تربیتی مدیریتی قرآن کریم» و «محله فاضله؛ الگو مدیریت محله بر اساس نظریه اتحاد امامت و امارت» اثر استاد صمصام الدین قوامی و به همت پژوهشکده مدیریت اسلامی امروز دوشنبه ۱۱ دی ماه در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح(ره) تنها کسی بود که تندیس عمار را کسب کرد، عنوان کرد: وقتی شخصیت عمار را در زمان حضرت علی علیه السلام بررسی می‌کنیم کسی بود که در همه فتنه‌ها ایستاد و در زمان حاضر تنها کسی که این تندیس را کسب کرد علامه مصباح بود.

وی ضمن گرامیداشت سالگرد شهید سلیمانی اظهار کرد: شهید سلیمانی قدرتمندتر از سردار سلیمانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی بیان کرد: در آینده کتاب «محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله بر اساس نظریه اتحاد امامت و امارت» از کتبی می‌شود که به عنوان مرجع استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کتاب محله فاضله کتابی کاربردی است، گفت: می‌توان هر محله را به عنوان یک جمهوری اسلامی در نظر بگیریم و ظرفیت های آن را شناسایی کنیم و بهره مند شویم.

حجت الاسلام والمسلمین قزی، مسئول پژوهشکده مدیریت اسلامی هم ضمن گرامیداشت ایام بصیرت عنوان کرد: آیت الله مصباح یزدی(ره) سردمدار بصیرت بود.

وی بیان کرد: پژوهشکده ‌بنیاد فقهی مدیریت اسلامی به دنبال تحقق آثار و فعالیت های علمی در زمینه مدیریت اسلامی است که در چند محور فعالیت می‌کند.

مسئول پژوهشکده مدیریت اسلامی ادامه داد: محور اول که محور مادر نیز محسوب می‌شود سلسله کتب فقه الاداره است که سه جلد آن چاپ شده است. در جلد اول آن فلسفه فقه الاداره و کلیات بیان شده است و ورودی کتاب به مباحث دیگر است. فقه الانتخاب، فقه الرواتب، فقه نصب، فقه نظاره و فقه تمکن نیز از دیگر کتب فقه الاداره است.

وی افزود: محور دوم فعالیت‌های پژوهشکده سلسله کتب اصول فقه الاداره است که سال گذشته مباحث آن به پایان رسید که در تلاش هستیم در قالب دو جلد به چاپ برسد.‌

حجت‌الاسلام والمسلمین قزی اضافه کرد: محور سوم فعالیت‌های پژوهشکده سلسله کتب‌ تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم است که ان شاءالله در ۳۰ جلد منتشر می‌شود و امروز جلد اول آن رونمایی می‌شود که حاصل جز اول قرآن است.

وی با بیان اینکه سلسله کتب اخلاق اداره و سلسله کتب سیره معصومین از دیگر محورهای آثار تولیدی پژوهشکده است، اظهار کرد: کتب معارف اداری محور دیگر تولیدات است که در زمینه رفتار سازمانی اسلامی، انگیزش، توانمند سازی و... است.

مسئول پژوهشکده مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه طرح های پیشنهادی که سایر سازمان‌ها پیشنهاد می‌کنند از دیگر محورهای آثار پژوهشکده است، ادامه داد: طرح تولید رساله های اجتهادی محققین بنیاد فقهی از دیگر آثار پژوهشکده است.

وی تصریح کرد: محققینی که در درس خارج فقه الاداره شرکت می‌کنند و بخواهند به اجازه اجتهاد برسند باید در هر یک از محورهای ترویج مدیریت اسلامی، تدریس مدیریت اسلامی، نظریه‌پردازی مدیریت اسلامی و اجتهاد پنج مقاله ارائه کنند که در پژوهشکده چاپ می‌شود.

استاد سید صمصام الدین قوامی مولف دو کتاب «تفسیر تربیتی مدیریتی قرآن کریم» و «محله فاضله؛ الگو مدیریت محله بر اساس نظریه اتحاد امامت و امارت» هم در این مراسم عنوان کرد: این امر از محضر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی با کتاب مدیریت از منظر کتاب و سنت با اشراف آیت الله امینی آغاز شد.

وی ادامه داد: کلاس فقه الاداره با همت حجت الاسلام والمسلمین نوری و حجت‌الاسلام والمسلمین الله یاری راه اندازی شد و اکنون بعد از ۱۴ سال ۸۶۰ عضو پیوسته و ناپیوسته دارد.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه مدیریت، دانشی عملی است، گفت: شش نفر از دانش آموختگان این دروس شش مرکز تشکیل دادند، این مراکز شش‌گانه مانند شاخه های درختی هستند که روییده شده و از جایی پیوند نخورده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: سازمان اداری و استخدامی درخواست تولید محتوا کردند تا مدیران را بر اساس آن آموزش دهند که این امر نشان از اعتمادی است وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حامدی، امام جمعه پردیسان هم در این مراسم عنوان کرد:‌ همه تلاش‌های صورت گرفته عالی است و جای آن خالی بود. این کارها صورت می‌گیرد تا زمینه مدیریت اسلامی در جامعه اسلامی فراهم شود اما از طرف دیگر نیز اقداماتی با سرعت و برنامه صورت می‌گیرد که جامعه را از سبک زندگی اسلامی و مدیریت اسلامی تهی شود برای مثال سبک منازلی که ساخته می‌شود نمونه آن است.

وی ادامه داد: امر دیگری نیز که با سرعت در حال پیشروی است و اگر غافل شویم آن عرصه را هم از دست می‌دهیم، مجتمع های بزرگ تجاری و مال ها است.

وی با اشاره به مسائل اقتصادی رکن است و اگر تدبیری در آن نشود همه این امور در حد نظریه است، یادآور شد: صاحب نظران حوزه علمیه باید این امر را بررسی کنند که آیا مال‌ها و مجتمع های بزرگی که شکل می‌گیرد با اقتصاد محله سازگار است یا خیر؟

حجت الاسلام و المسلمین متحد، مسئول مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت مدیریت اسلامی هم با اشاره به اینکه رسالت این مرکز ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت و ضمن خدمت مدیریت اسلامی به مدیران و اقشار مختلف است عنوان کرد: با توجه به رایزنی به‌عمل آمده با دانشگاه علمی کاربردی، این مرکز آماده برگزاری دوره‌های تخصصی مدیریت محله برای فعالان مساجد و محلات به شکل تک‌پودمان همراه با ارائه مدرک معتبر است. دوره مذکور با محوریت تدریس کتاب محله فاضله برگزار می‌شود.

معرفی «المیزان فی الادارة» و «محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله»

شایان ذکر است، «المیزان فی الادارة» اولین مجلد از مجموعه‌ای ۳۰ جلدی با همین عنوان است که به استخراج نکات و مباحث مدیریتی از دل آیات الهی می‌پردازد و به عنوان یک دایرة المعارف کامل مدیریت قرآنی به تأسی از تفسیر سترگ المیزان علامه طباطبایی عرضه می‌شود.

کتاب «محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله» هم بر اساس نظریه اتحاد امامت و امارت با هدف تشریح اوصاف یک محلهٔ مطلوب اسلامی - ایرانی و ارائه مبانی، ساختار و الگوی ادارهٔ آن بر اساس نظریهٔ اتحاد امامت و امارت تألیف شده است. این کتاب منبعی جامع و در عین حال فشرده است که رئوس مباحث مربوط به مدیریت محله از منظر دانش فقه الاداره را شامل می‌شود. در این کتاب عرصهٔ محلهٔ اسلامی - ایرانی به‌عنوان یک عرصهٔ خاصِ مدیریتِ مضاف لحاظ شده است و چارچوب آن محلات مسلمان‌نشین و ایرانی‌نشین است؛ یعنی این کتاب متناسب با بافت و فرهنگ موجود در نوع محلات ایرانی تدوین شده است. البته الگوی محلهٔ فاضله الگویی جامع است و سازگار با هر اقلیم و فرهنگی است و در محلات غیرایرانی و حتی غیرمسلمان نیز قابلیت انعطاف و بازتولید مطابق با فرهنگها و مذاهب مختلف را دارا می‌باشد، اما در این کتاب، تمرکز اصلی بر عرصهٔ خاص محلات ایرانی است.

این اثر مشتمل بر شش باب و ۲۴ فصل است. ابواب کتاب به ترتیب عبارت‌اند از «مبانی و مقدمات»، «نظم در محله»، «رشد در محله»، «انگیزش در محله»، «معنویت در محله»، و «مسجدسازی و مسجدداری در محله»؛ که باب اول مشتمل است بر تشریح نظریات مختار، مقدمات محله‌شناسی و شاخصه‌ها و اوصاف محلهٔ فاضله، باب دوم مشتمل است بر تشریح ساختار مدیریتی یا تشکیلات محله، باب سوم مشتمل است بر تشریح چهار مبحث پیرامون مدیریت منابع انسانی، باب چهارم مشتمل است بر سه مبحث پیرامون مدیریت رفتارها، باب پنجم مشتمل است بر دو فصل پیرامون مدیریت فرهنگ و باب ششم مشتمل است بر چهار فصل مربوط به مدیریت مسجد و متعلقات آن در میدان محله. دو بخش نیز با عنوان پرسش و پاسخ و فرهنگ اصطلاحات محله در پایان ضمیمه شده است.

این کتاب به عنوان متن درسی رشته مدیریت محله در دانشگاه علمی کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوی محله فاضله هم اکنون به شکل آزمایشی در دو شهر و بیش از ۳۰ آزمونه محله‌ای در نقاط مختلف کشور در حال اجراست.

جهت سفارش و تهیه کتب در ایتا به آیدی @mottahed_m پیام دهید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمدی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام بسیار خوبه چرا حوزه اجرا نمی کنه تا مشکلات محلات برطرف بشه الان وقت آن هست حوزه رسالتش را در همه محله ها نشون بدهد اگر لطف کنید گزارش بیشتری بگیرید