شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حاج قاسم سلیمانی

رئیس دانشگاه قم در توصیف ابعاد شخصیتی حاج قاسم گفت: حاج قاسم ۴۰ سال اخلاص ورزید و سعی کرد جهاد و تلاش کند و دیده نشود. این مسئله بزرگی است و خدای متعال هم در پاسخ این‌همه بزرگی به این مرد حکمت و عزت داد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره ویژگی‌های اجتماعی و سیاسی مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: توصیف مکتب حاج قاسم و فهم این مکتب نیاز به تامل و تدبر فراوان دارد تا بتوان پی برد که شهید حاج قاسم سلیمانی چه ویژگی های داشت که یک تنه یک مکتب و صاحب یک مکتب شد. طبیعتا فهم آن و سخن گفتن درباره آن در یک زمان مختصر کار بسیار دشواری است.

تاثیرگذاری جهانی حاج قاسم

وی افزود: شخصیتی مثل حاج قاسم که عرصه عظیمی در تأثیرگذاری جهانی دارد و روح‌های بسیاری را برانگیخته و به هیجان وا داشته، جاذبه عشق و معنویت ایشان کمندی شده بر دلهای عاشقان سراسر دنیا؛ طبیعتا این تاثیرگذاری اجتماعی و سیاسی معلول یک تربیت فردی و جایگاه برجسته فردی است.

حاج قاسم ذوب در امام (ره) و حضرت آقا بود و در این مسائل با کسی تعارف نداشت. او کسی نبود که فقط امام و حضرت آقا را دوست داشته باشد، بلکه می‌خواست خلقی را به این چشمه‌های نور و عزت و عظمت متصل کند

شریفی بیان کرد: مقام معظم رهبری در صحبتی به اخلاص حاج قاسم اشاره کردند که این مسئله کمی نیست. کسی که ۴۰ روز برای خدا اخلاص بورزید خداوند حکمت رو بر زبانش جاری می‌سازد. حاج قاسم ۴۰ سال اخلاص ورزید و سعی کرد جهاد و تلاش کند اما دیده نشود. این مسئله بزرگی است و خدای متعال هم در پاسخ این‌همه بزرگی به این مرد حکمت و عزت داد.

سخنان حاج قاسم منبعی مهم برای تزهای دکتری

رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: حاج قاسم بسیار کم سخن می‌گفت. طبق آمار یکی از پژوهشکده‌ها تاکنون حدود ۱۱۰ سخنرانی ضبط شده از ایشان شناسایی شده و این برای کسی که ۴۰ سال در تمامی میدان‌ها و تمامی صحنه‌های جبهه و جنگ و مقاومت و ... بوده زیاد نیست. سخنانی هم که گفته شده تماماً حکیمانه است و جا دارد که پیرامون بسیاری از صحبت حاج قاسم تزهای دکتری نوشته شود و پایان‌نامه‌های ارشد از آنها الگوگیری کنند.

زندگی زاهدانه سردار

وی ادامه داد: سردار سلیمانی کسی بود که یک عمر زاهدانه و دنیا گریزانه زندگی کرد، هیچ چیز را در این دنیا برای خود نخواست و تواضع بی‌نظیری داشت. کسی که در درجات نظامی قرار می‌گیرد قاعدتاً جایگاه و موقعیتی برای خودقائل می‌شود اما حاج قاسم فردی نبود که بخواهد به جایگاه نظامی خود تکیه کند. کسی که به خاطر خدا تواضع کند خداوند او را ارتفاع و تعالی داده و منشأ خیر و برکت قرار می دهد.

ولایت‌مداری و ولایت‌گستری حاج قاسم

حاج‌ قاسم‌ زمان‌شناس بود و مورد سوءاستفاده هیچ یک از جریان‌ها و احزاب سیاسی قرار نگرفت و الگوی زمان‌شناسی است.

شریفی توضیح داد: یکی دیگر از عوامل عظمت حاج قاسم که بسیار حائز اهمیت است عشق به اهل بیت و عشق به زهرای مرضیه سلام الله علیها است. این مسئله هم از مسائلی است که حاج قاسم را ارتقاء داد. سردار سلیمانی در وصیت نامه خود بعد از شکرگزاری از خدا و اینکه توحید و نبوت و امامت را متذکر می‌شود ولایت‌مداری بی‌نظیر خود را در وصیت‌نامه منتقل می‌کند و خداوند را شاکر است که در ایامی چشم به جهان گشود که بتواند سرباز کسی باشد که قریب به معصومان علیهم السلام بود؛ تالی تلو معصومان بود.

سردار زمان‌شناس | حاج قاسم؛ حکیمی که فرمانده شد

شهید سلیمانی ذوب در امام(ره) و حضرت آقا بود

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مکتب حاج قاسم در بعد سیاسی و اجتماعی ولایت‌مداری و ولایت گستری است که شهید سلیمانی ذوب در امام(ره) و حضرت آقا بود و در این مسائل با کسی تعارف نداشت. او کسی نبود که فقط امام و حضرت آقا را دوست داشته باشد؛ بلکه می‌خواست خلقی را به این چشمه‌های نور و عزت و عظمت متصل کند. می‌خواست که اندیشه ولایت را گسترش دهد. هم گسترش کمی که بتواند به پیروان و دلدادگان ولایت بیافزاید و هم گسترش کیفی که مقاومت و ولایت را در همه جا نفوذ دهد و در این خصوص در نقطه‌ای متوقف نشد و حد و مرزی نداشت.

کمک حاج قاسم به مظلومان عالم

وی تشریح کرد: به گفته حضرت امام رضوان الله تعالی، شیعه مکتب دفاع از مظلومان عالم و مکتب مبارزه با ظالمان و مستکبران عالم است؛ حاج قاسم پیرو این مکتب بود که در غزه، لبنان، سوریه، عراق و هر نقطه‌ای از جهان که صدای مظلومی را می‌شنید سریعاً به کمک او می‌شتافت و از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نمی‌کرد.

حاج قاسم مطابق با نیازهای هر زمان دقیقا در جایی قرار می‌گرفت که اسلام و انقلاب به او احتیاج داشت.

سردار زمان‌شناس

شریفی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‎‌های مکتب حاج قاسم زمان‌شناسی است. اگر نمودار حیات حاج قاسم را از ابتدا تا لحظه شهادت ترسیم کنیم و آن را در کنار نمودار نیازهای کشوردر حوزه‌های تهدیدات سخت در زمان‌های مختلف ترسیم کنیم می‌بینیم که این دو نمودار دقیقا مطابق با هم هستند و این نشان می‌دهد که حاج قاسم مطابق با نیازهای هر زمان، دقیقا در جایی قرار می‌گرفت که اسلام و انقلاب به او احتیاج داشت.

رئیس دانشگاه قم توضیح داد: این زمان‌شناسی سه ویژگی برای سردار سلیمانی به دنبال داشت. یکی اینکه حاج قاسم هرگز غافلگیر نشد. همان‌گونه که در روایات آماده است کسی که زمان‌شناس باشد همیشه آماده حوادث است و حادثه بر او غلبه نمی‌کند. دوم اینکه شبهه زده نشد، ما غبارهای فتنه زیادی در جامعه داشتیم که چشمانی را نابینا و افرادی را آلوده کرد، اما حاج قاسم هرگز آلوده نشد و همیشه دلیرانه و شجاعانه از حق و ولایت دفاع کرد.

وی در پایان اظهار کرد: سومین محصول زمان‌شناسی حاج قاسم این بود که مورد سوءاستفاده هیچ یک از جریان‌ها و احزاب سیاسی قرار نگرفت. انسان‌های زمان‌شناس این‌گونه‌اند و حاج قاسم الگویی برای زمان‌شناسی بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha