شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حج

تعلیق عمره تایید شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تعلیق عمره تا اطلاع ثانوی را تأیید کرد و درباره دلایل آن توضیحاتی داد. همچنین از منع سفر زنان باردار به حج تمتع خبر داده شد.در حالی که قرار بود اعزام زائران ایرانی به عمره پس از حدود هشت سال توقف از ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ آغاز شود، اما سازمان حج و زیارت از تعلیق این سفرها به دلیل صادر نشدن مجوز هواپیمایی خبر داد. سازمان هواپیمایی، که گفته شده است پیش‌تر مذاکرات و توافق‌های لازم را با عربستان درباره برقراری پروازهای عمره انجام داده بود، دلیل صادر نشدن مجوز این پروازها را فنی اعلام کرد. وزارت خارجه نیز که پیگیر برقراری عمره است، تأکید کرد که دلیل تعلیق این سفر، سیاسی نبوده است. این موضوع در گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز مطرح شد و «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان به همتای ایرانی خود اطمینان داد این موضوع صرفا مسئله‌ای فنی بوده است که به‌زودی حل خواهد شد تا عمره‌گزاران ایرانی بتوانند برای اعمال عمره به سرزمین وحی مشرف شوند.حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشستی با نمایندگان مراجع عظام تقلید در شهر قم، درباره این سفر زیارتی که از سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود، گفت: کارگزاران حج و زیارت مانند گذشته رایزنی‌ها و اقدامات لازم را برای برگزاری سفر زیارتی عمره مفرده انجام داده بودند و همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام زائران به عربستان نیز آماده شده بود، اما متأسفانه با توجه به گفته مسئولان عربستان و مسائل فنی پیش‌آمده، سفر عمره تا اطلاع ثانوی تعلیق است.نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: مهم‌ترین علت این تصمیم، صادر نشدن مجوز نهایی از سوی عربستان بوده است؛ چرا که شرکت هواپیمایی جدول پروازی، نوع و شماره اختصاصی و بین‌المللی هواپیما و ظرفیت آن را ارائه کرده بود که متأسفانه دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به عربستان با مشکل مواجه شد.نوب اظهار کرد: فرآیندهای قانونی در حال پیگیری است و وزارت امور خارجه، وزارت راه و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع هستند، که امیدواریم هرچه زودتر این مسئله حل شده و زائران عزیز کشورمان به سرزمین وحی اعزام شوند.

منبع: ایسنا

قم تا مقطع ابتدایی غیرحضوری شد

ستاد مدیریت بحران قم با صدور اطلاعیه‌ای از غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی، پیش دبستانی و مهدکودک‌های این استان در روز شنبه ۲۳ دی ماه به دلیل برودت دما و وارونگی هوا خبر داد.ستاد مدیریت بحران استان قم جمعه شب با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ با توجه به برودت دما و وارونگی در روز شنبه مورخ ۲۳ دی ماه جهت مدیریت مصرف انرژی و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری‌های فصلی، فقط کلیه مهدکودک‌ها، پیش دبستانی‌ها و مدارس مقطع ابتدایی در استان فردا به صورت غیرحضوری برگزار می‌گردد. لازم به ذکر است، امتحانات مقاطع متوسطه اول و دوم طبق برنامه‌های قبلی، برگزار می‌گردد.

منبع: ایسنا

ایران شرط آرامش منطقه را اعلام کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه و پس از حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدام یمن در حمایت از زنان و کودکان غزه و مقابله با نسل‌کشی رژیم اسرائیل قابل تحسین است. وزیر خارجه ایران در ادامه نوشت: صنعا به امنیت دریایی و کشتیرانی کاملا پایبند است.

منبع: ایسنا

دست یمن روی ماشه انتقام رفت

نیروهای مسلح یمن اعلام کرده به دلیل جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد و کشتی‌های دیگر کشورها می‌توانند همانند گذشته از منطقه دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور کنند.دیپلمات عالی‌رتبه ایران همچنین به آمریکا توصیه کرد: کاخ سفید به‌جای حمله نظامی به یمن، باید همراهی همه‌جانبه نظامی و امنیتی با تل‌آویو علیه مردم غزه و کرانه باختری را فورا متوقف کند تا امنیت به سراسر منطقه بازگردد.دفتر سیاسی جنبش انصارالله اعلام کرد، تجاوز به یمن به خاطر حمایت این کشور از مردم فلسطین انجام گرفت.دفتر سیاسی انصارالله با بیان اینکه تجاوز جنایتکارانه به مردم یمن هیچ توجیه شرعی و قانونی ندارد، گفته است که این تجاوز در پاسخ به اوامر (رژیم) اسرائیل صورت گرفت.انصارالله با تأکید بر اینکه تجاوز آمریکا و انگلیس بی پاسخ و بدون مجازات نخواهد ماند، اعلام کرده است که کشورهای متجاوز باید تمام عواقب و پیامدهای این تجاوز را متحمل شوند.در بیانیه دفتر سیاسی جنبش انصارالله آمده است: موضع مردم یمن در حمایت و کمک به مردم فلسطین در مقابل تجاوزهای (رژیم) اسرائیل و آمریکا تغییر نخواهد کرد.انصارالله همچنین از مواضع کشورها، احزاب و جنبش‌هایی که با تجاوز آمریکایی - انگلیسی به مردم یمن مخالفت کردند، قدردانی کرده است.آمریکا و انگلیس پنجشنبه شب به وقت محلی (آمریکا) در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حمله به مواضع انصارالله یمن را آغاز کردند. منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که ارتش ملی یمن در پاسخ به تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس به این کشور، یک هدف متعلق به ایالات متحده در دریای سرخ را هدف قرار داده است.

منبع: ایرنا

حزب الله المالکیه را به توپ بست

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان با سلاح‌های مناسب پایگاه «المالکیه» رژیم اشغالگر را هدف قرار دادند که تلفاتی را در صف نظامیان آن برجای گذاشت.در این بیانیه آمده است: پایگاه «حانیتا» رژیم اشغالگر را نیز با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادیم و در این حمله اهداف مورد نظر به صورت دقیق و مستقیم هدف قرار گرفته شدند.حزب الله لبنان همچنین از هدف قرار دادن محل تجمع نظامیان صهیونیست در نزدیگی پایگاه «المناره» خبر داد.حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری اعلام کرد که رزمندگان آن پایگاه «العاصی» رژیم صهیونیستی را با سلاح‌های مناسب بمباران کردند.المیادین نیز از حملات موشکی از خاک لبنان به سمت یکی از مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی «شبعا» خبر داد.رژیم صهیونیستی نیز با انجام حملات توپخانه‌ای مناطقی از جنوب لبنان را بمباران کرد.

منبع: ایرنا

فلسطین جام ملت های آسیا را افتتاح کرد

مراسم افتتاحیه هجدهمین جام ملت‌های آسیا از ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی در ورزشگاه لوسیل قطر برگزار شد. در این مراسم بخش‌هایی از کتاب تاریخی کلیله و دمنه به نمایش درآمد. پخش موسیقی‌های منتخب جام ملت‌ها بخش دیگری از مراسم بود.حسن الهیدوس، کاپیتان تیم ملی قطر در مراسم افتتاحیه جام ملت‌ها برای همدردی با مردم فلسطین قرائت سوگندنامه این مسابقات را به کاپیتان تیم ملی فلسطین واگذار کرد.

منبع: مهر

ایتالیا به ائتلاف آمریکا نه گفت

یک منبع در دولت ایتالیا اعلام کرد که این کشور با مشارکت در حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن مخالفت کرده است.این منبع در گفتگو با خبرگزاری رویترز افزود که هنگام درخواست از آنها برای مشارکت در حمله به یمن اعلام کرده‌اند که این مشارکت منوط به تصویب آن در پارلمان خواهد بود.این موضع دولت ایتالیا در حالی است که سخنگوی ناتو مدعی شد که حملات هوایی آمریکا و انگلیس به حوثی‌های یمن اهداف دفاعی داشته است.سخنگوی نخست وزیر انگلیس هم اعلام کرد که برنامه‌ای برای حملات بیشتر به اهداف حوثی‌ها در یمن وجود ندارد ولی برنامه‌های امنیتی همچنان در حال بازنگری باقی خواهد ماند.در خبری دیگر، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که دست‌کم چهار کشتی پس از حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن مسیر خود را در دریای سرخ تغییر دادند.

منبع: مهر

زلزله آران بیدگل را لرزاند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع زلزله ۳.۴ ریشتری در آران و بیدگل خبر داد.منصور شیشه فروش اظهار کرد: زلزله ۳.۴ ریشتری ساعت ۱۹ و ۲۵ دقیقه سفید شهر شهرستان اران و بیدگل را لرزاند.وی افزود: عمق ۱۴ کیلومتری زمین گزارش شده است.مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با بررسی بعمل امده خساراتی گزارش نشد.

منبع: مهر

طوفان الاقصی به آدورا رسید

منابع وابسته به رژیم صهیونیستی از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهرک صهیونیستی ادورا در کرانه باختری خبر دادند.این منابع بیان کردند که اطلاعات اولیه از تیراندازی در این شهرک در جنوب الخلیل حکایت دارد.رادیو رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که بر اثر تیراندازی در این شهرک یک نفر زخمی شده است.رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که یک فلسطینی به این شهرک وارد شده است و به سوی شهرک نشین شلیک کرده و او را زخمی کرده است.نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت محل حادثه گسیل شده‌اند.برخی منابع دیگر نیز اعلام کردند که گروهی از مبارزان فلسطینی وارد این شهرک شده و درگیری‌های شدیدی جریان دارد.

منبع: مهر

اولین هواپیمای هیدروژنی جهان به هوا برخاست

سیریوس اوییشن (Sirius Aviation)، یک استارت‌آپ هوانوردی پیشگام سوئیسی، اولین هواپیمای برخاست و فرود عمودی (VTOL) با موتور هیدروژنی جهان را به نام سیریوس جت (Sirius Jet) راه‌اندازی کرده است.این برنامه یک گام بزرگ در حمل و نقل هوایی پایدار است. سیریوس جت نشان دهنده تعهد تزلزل ناپذیر شرکت سیریوس اویشن به نوآوری، پایداری و ایمنی است و یک استاندارد صنعتی جدید را ایجاد می‌کند.به نقل از آی ای، سیریوس جت یک هواپیمای پیشگامانه عمودپرواز با کارایی بالاست که با یک سیستم نیروی محرکه هیدروژن-الکتریکی عمل می‌کند و آیرودینامیک جت را با تطبیق پذیری هواپیماها و بالگردها ادغام می‌کند.این ترکیب، فواصل پروازی طولانی، سرعت‌های چشمگیر و ارتفاعات بالا را به شکل پرواز تقریباً بی‌صدا امکان‌پذیر می‌کند.

منبع: خبرنگاران جوان

کسری بودجه آمریکا سر به فلک کشید

کسری بودجه آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، ۵۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد کسری بودجه ملی ماهانه این کشور در ماه دسامبر ۲۰۲۳ به ۱۲۹ میلیارد دلار رسید که ۴۴ میلیارد دلار معادل ۵۲ درصد از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ میلادی که رقم آن ۸۵ میلیارد دلار بود؛ بیشتر است. این بدین معنی است که کسری بودجه آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته است و به تبع آن افزایش نرخ بهره نشان می‌دهد دولت هزینه بیشتری را برای تامین مالی خود می‌پردازد.

منبع: شبکه خبر

آمریکا به یمن حمله محدود کرد

لوید اوستن وزیر جنگ آمریکا گفت: در حملات امروز به یمن، شماری از مواضع مرتبط با تأسیسات پهپادی، موشک‌های بالستیک و کروز، توانایی‌های راداری و مراقبت هوایی ساحلی حوثی‌ها (نیروهای مسلح یمن) هدف قرار گرفتند.فرمانده نیروی هوایی آمریکا در منطقه غرب آسیا گفت: ۶۰ هدف در ۱۶ مراکز وابسته به ارتش یمن را هدف حمله هوایی قرار دادیم. در این حمله بیش از ۱۰۰ موشک هدفمند استفاده شده است. در این حمله مراکز فرماندهی انبارهای سلاح و سامانه موشکی ارتش یمن را هدف حمله قرار دادیم.گرانت شاپس وزیر جنگ انگلیس هم گفت: فرودگاه عبس را در استان حجه یمن بمباران کردیم، چون گزارش‌های اطلاعاتی نشان داد از این منطقه برای شلیک موشک‌های کروز و پهپاد بر فراز دریای سرخ استفاده شده است.حمله هوایی آمریکا و انگلیس به یمن منجر به افزایش ۲.۵ درصدی قیمت جهانی نفت شد.گفته می‌شود همه حملات به بیرون از پایگاه‌ها صورت گرفته و تا این لحظه کسی شهید یا زخمی گزارش نشده است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha