دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سلسله جلسات «هم اندیشی مراکز تخصصی حوزه» برگزار شد

حوزه/ دهمین جلسه از سلسله جلسات «هم اندیشی مراکز تخصصی حوزه» به میزبانی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از قم، دهمین جلسه از سلسله جلسات «هم اندیشی مراکز تخصصی حوزه» به میزبانی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این جلسه نماینده نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها به تشریح ظرفیت های این نهاد در راستای گفتمان پاسخ گویی به شبهات و همچنین تشریح وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشگاه ها پرداخت.

سلسله جلسات «هم اندیشی مراکز تخصصی حوزه» برگزار شد + عکس

حجت الاسلام واعظی گفت: نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه از یادگارهای حضرت امام است که معمولاً از بزرگان روحانیت در استان‌ها این مسئولیت را بر عهده می‌گرفتند اما قالب امروزی فعالیت های نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها از اهتمام و ابتکارات مقام معظم رهبری است.

فعالیت‌های نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه در ۳۰ سال گذشته را می توان در سه عرصه تعریف کرد:

۱. حضور آموزشی؛ برای مقطع کارشناسی دوازده واحد و اخیرا با اضافه کردن چهار واحد مجموعا شانزده واحد درسی تعریف شده است و این فرصتی است که دانشجویان با معارف اسلامی آشنایی نسبتا خوبی پیدا کنند.

۲. حضور مدیریتی؛ در مجموع ۲۶۴ دفتر نمایندگی در دانشگاه های کشور داریم که متولی امور دینی در دانشگاه ها هستند.

۳. حضور تبلیغی؛ از اصلی ترین فعالیت‌های نهاد حضور تبلیغی است، ایجاد این عرصه تدبیر مقام معظم رهبری است و اهتمام ایشان به حدی است که حتی راهنمایی در اجرا را هم داشتند به اینکه روحانیون به تبلیغ چهره به چهره با حضور پیدا کردن در خوابگاه های دانشجویی بپردازند.

این عرصه و این فرصت نقطه اتصال روحانیت با بدنه روشنفکر جامعه است که بسیار موثری و مفید است هم از جهت انتقال معارف ناب، هم از جهت گره گشایی شناختی از دانشجویان و پاسخ به سوالات و شبهات آنها و هم از جهت بازخورد گیری از فضای جامعه.

سلسله جلسات «هم اندیشی مراکز تخصصی حوزه» برگزار شد + عکس

حضور در بین دانشجویان به عنوان یکی از منابع شناخت ما از جامعه بویژه نخبگانی بسیار حائز اهمیت است؛ در اغتشاشات اخیر بسیاری از افراد تصور می کردند که وضعیت بسیار بد شده است و حتی افراد کم و بیش آگاه و مرتبط با جامعه هم در این تردید بودند و حق هم داشتند چون با آن اتفاقات و اینکه حتی در برخی دانشگاه ها سرو صداهایی بود و.‌.. بالاخره افرادی ممکن است دچار خطا شوند اما با پایش کشوری و اطلاعاتی که از ۲۶۴ نمایندگی در دانشگاه ها داشتیم، بر اساس حضور در اتاق دانشجویان و هم کلامی و همراهی با آنها دیدیم که احترامات پا بر جاست، اشتیاق ها عالی است، درخواست ها و نگرانی های دلسوزانه دانشجویان مطرح در عین حال زبان تند و صریح و مطالبه گر هم وجود دارد که اتفاقا این مورد اخیر هم جای شکر فراوان دارد.

برنامه پاسخگویی به سوالات دانشجویان از عرصه‌های فعالیت تبلیغی است؛ این فعالیت از اوائل دهه هفتاد شروع شد و تا کنون به ۱.۲۵۰.۰۰۰ سوال پاسخ داده شده است.

نرم افزار پرسمان منتخب این سوال و پاسخ هاست که در سه نسخه تاکنون عرضه شده است. در نسخه سوم ۲۰.۰۰۰ سوال پاسخ داده شده است.

مجموعه کتاب های پرسمان هم منتخب این سوال پاسخ هاست که تا کنون صد جلد آن به چاپ رسیده است.

سلسله جلسات «هم اندیشی مراکز تخصصی حوزه» برگزار شد + عکس

مدیریت ازدواج و خانواده از جمله دیگر فعالیت های نهاد است که در تلاش است دوری دانشجویان از خانواده را مورد اهتمام قرار دهد و همچنین ازدواج دانشجویی را راه اندازی کرد.

بسیاری از دانشجویان هستند که تشنه معارف عمیق اسلامی هستند و به دنبال آن متقاضی تحصیل در حوزه می شوند؛ از آنجا که عرصه های مختلف علوم نیاز جامعه است و از طرفی باید به نیازهای و عطش معرفتی و معنوی دانشجویان پاسخ داد مرکز آموزش معارف دانشجویان راه اندازی شد.

در این جلسه نماینده موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز امیدواری و طرح بحث کرد که دوره دبیرستان دوره مشرف به دانشگاه است اما متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است؛ بدنه عمومی حوزه متوجه مساجد است، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها متوجه دانشگاه ها است اما دبیرستان ها علی رغم اینکه بر اساس رصد میدانی بسیار تشنه و جستجو گر هستند که از سنین هویت یابی آخر دوره متوسطه شروع می شود همچنان مغفول واقع شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha