دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مروی همایش امام رضا و گفتگو ی ادیان

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: مطالعه و تحلیل مناظرات امام رضا (ع) به لحاظ محتوا و شیوه قابل‌توجه است و می‌تواند بر ای همه الگوی اطمینان بخشی را ارائه کند؛ مناظرات حضرت رضا (ع) راه هدایت به‌سوی پیروان ادیان دیگر می‌گشاید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان، امروز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی بابیان اینکه همه ادیان الهی که به انسان‌ها عرضه‌شده است برای هدایت و رشد و جامعه انسانی بوده است اظهار داشت: تفاوت ادیان در مرتبه است و آن‌هم به خاطر رعایت اقتضائات زمان و الا آن چیزی که مایه رشد جامعه بشری است در سایه ادیان توحیدی است.

وی ادامه داد: ولی بدخواهان و دنیاطلبان این را تبدیل به نزاع بین ادیان کرده‌اند نه‌تنها تلاش کرده‌اند بلکه پا را جلوتر و فراتر، منشأ اختلاف و نزاع کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر رهبران ادیان مسئله گفت و گوی ادیان را به‌ صورت جدی مطرح کرده‌اند و نشست‌های علمی مختلف را در کشورهای گوناگون برگزار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) قرن‌ها پیش به مناظره و گفتگو با ادیان خدا به‌عنوان حجت و ولی خدا انجام داده است، امام رضا (ع) مبدع گفتگوی ادیان و مذاهب هستند و امیدواریم این سنت حسنه ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی تصریح کرد: مطالعه و تحلیل مناظرات امام رضا (ع) به لحاظ محتوا و شیوه قابل‌توجه است و می‌تواند برای همه الگوی اطمینان بخشی را ارائه کند؛ مناظرات حضرت رضا (ع) راه هدایت به‌سوی پیروان ادیان دیگر را می‌گشاید.

وی در این‌باره ادامه داد: توجه و اعمال‌نظر به نوع مناظرات و محتوای مناظرات و شیوه آن‌یک الگوی بسیار موفق پیش روی ما قرار داده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت‌های علمی که باید خروجی مؤثر داشته باشد، افزود: ما باید به خروجی چنین فعالیت‌های علمی توجه ویژه داشته باشیم، تا وقتی‌که در حوزه مسائل علمی و بحث‌های علمی و دانشگاهی، حوزوی مشغول باشیم معارضی نداریم اما آنجا که این بحث‌ها در جامعه عملی شود، با مشکلات و موانعی مواجه خواهیم شد لذا برای اجرایی شدن نیاز به فکر و اندیشه جدی داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صراحت IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    البته در این گفتگو که به پیشنهاد حضرت نبود، هیچ مجامله ای مشاهده نمی شود.
  • عنوان صحیح IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    حضرت امام رضا عليه آلاف التحية و الثناء چگونه نام می برد؟ ملاحظه کنید: قال الحسن بن محمد النوفلي : فلما مضى ياسر التفت إلينا ثم قال لي : يانوفلي أنت عراقي ورقة العراقي غير غليظة ، [٢] فما عندك في جمع ابن عمك علينا أهل الشرك وأصحاب المقالات؟ فقلت : جعلت فداك يريدالامتحان ويحب أن يعرف ماعندك ، ولقد بنى على أساس غيروثيق البنيان ، وبئس والله مابنى ،/ تعبیر اهل شرک یعنی تصریح به مشرک بودن. که حضرت بر این مبنی تلاش می کند تا سران شرکی را موحد کند. از روایت بر می آید که حد اقل به ظاهر اقرار به توحید می کنند.