یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: بزرگ نمایی مشکلات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی از راهکارهای دشمنان برای جلوگیری از شرکت مردم در انتخابات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ششم بهمن ۱۴۰۲ که در مصلی قم برگزار شد، عنوان کرد: امام صادق می‌فرماید:« شیعتنا اهل الهدی و اهل التقی و اهل الخیر و اهل الورع و اهل الفتح و الظفر؛ شیعیان ما اهل هدایت و تقوا، اهل خیر و نیکی و اهل ایمان و پیروزی هستند.» باید با این معیارهایی که امام صادق (ع) فرمودند خود را ارزیابی کنیم که آیا واقعا شیعه ائمه (ع) هستیم.

امام جمعه قم در رابطه با انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: نامزدهایی که صلاحیت آن‌ها توسط شورای نگهبان احراز و اعلام شده است مراقب مسائل و احکام شرعی، حفظ حرمت و حریم رقبای، مصالح نظام و کشور و چشم طمعی که دشمنان ایران و اسلام به این انتخابات دوختند، باشند.

وی با اشاره به نقش مهم تاثیر گذار امیدآفرینی در انتخابات گفت: امیدآفرینی باعث می‌شود مردم بتوانند با حضور و مشارکت عمومی و با انتخاب افراد اصلح، زمینه توسعه و پیشرفت بیشتر کشور را فراهم کنند. سیاه نمایی و ناامیدی اسلحه مخفی و نرم دشمن در مسیر نابودی نظام است و این نیاز به بصیرت مردم و متولیان امور کشور دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بزرگ نمایی برخی مشکلات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی از راهکارهای دشمنان برای جلوگیری از شرکت مردم در انتخابات است.

وی تصریح کرد: رؤسای قوا یا و مدیران باید به حل مشکلات به ویژه در امور معیشتی بیشتر بپردازند و قوه قضائیه هم با قاطعیت دست اخلالگران را در هرکجا و موقعیتی هستند قطع کند.

خطیب جمعه قم در رابطه با ۱۳ رجب گفت: ۱۳ رجب برای شیعیان و محبین اهل بیت (ع) با سایرین روزهای سال تفاوت دارد؛ زیرا این روز مزین به نام علی بن ابی طالب (ع) است. پیامبر (ص) در رابطه با حضرت علی (ع) فرمودند:«اَنَا وَ عَلِی اَبَوَا هَذِهِ الْاُمَّه؛ من و علی پدران این امت هستیم

وی ادامه داد: ولادت حضرت علی (ع) درون خانه خدا رمز و رازهایی دارد از جمله این که بدانیم قلب خانه خدا و توحید را ولایت و امامت حضرت علی (ع) تشکیل می‌دهد. تولد حضرت علی (ع) داخل کعبه به تنهایی سند آشکاری برای حقانیت و افضلیت حضرت علی (ع) است و هیچ کسی از اصحاب پیامبر (ص) چنین جایگاهی نداشته است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به رحلت حضرت زینب (س) گفت: ارزش و عظمت حضرت زینب (س) به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی ایشان بر اساس تکلیف الهی است. حضرت زینب (س) موقعیت‌ها را به خوبی می شناخت و طبق هر موقعیتی کار درست را انجام می‌دادند.

امام جمعه قم بیان کرد: حضرت زینب (س) الگوی حسنه‌ای برای همه به ویژه دختران و بانوان ما هستند که در سنگر عفاف و حجاب و همه عرصه‌هایی که به آن‌ها مربوط می‌شود حضور فعال و پاک داشته باشند.

وی در رابطه با ایام اعتکاف گفت: هر سال حضور مردم و جوانان در این مراسم معنوی افزایش پیدا می کند و مسئولین نیز علیرغم تلاش‌هایی که می‌کنند نمی‌توانند پاسخگوی این همه استقبال باشند. یکی از مهمترین عبادت‌ها در ایام اعتکاف تفکر و راز و نیاز با پروردگار است. به گفته رهبر معظم انقلاب الگوی تفکر در این زمان آیت‌الله مصباح یزدی است و ایشان استاد فکر بوده است.

امام جمعه قم با اشاره به دهه فجر بیان کرد: همه باید از عظمت و ارزش این مناسبت بزرگ را پاسداری کنیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب دهه فجر آیینه‌ای است که خورشید اسلام در آن درخشید.

وی یادآور شد: اکنون بیش از صد روز از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و نه از شدت عملیات حماس کاهش پیدا کرده است و نه از حجم عملیات حزب الله، انصار الله و مقاومت عراق کاسته شده است. حزب الله بامشغول کردن بخش زیادی از نیروهای اسرائیل در سه ماه گذشته، بیش از ۶۷۰ عملیات انجام داده است و یمنی های با بصیرت نیز دریای سرخ را برای کشتی هایی که به مقصد سرزمین های اشغالی می‌روند به دریای آتش تبدیل کرده است.

امام جمعه قم ادامه داد: همه این فعالیت‌ها نشان می‌دهد به کوری چشم دشمنان، مجموعه مقاومت برای نابودی رژیم غاصب جنایتکار زنده، سرحال و مصمم هستند.

آیت الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: امام جواد (ع) در رابطه با نقش سازنده تقوا و بازدارندگی آن از آسیب‌ها فرمود:« اِنَّ اللهَ عَزّوجلّ یَقی بِالتَّقوی عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ، ‌وَ یُجلی بِالتَّقوی عَنهُ عَماهُ وَ جَهلَه؛ خداوند متعال، به سبب تقوا، بنده اش را از آنچه از عقلش دور مانده، حفظ می کند و به وسیله تقوا او را نسبت به آنچه آن را نمی بیند و ناآگاه است روشن می سازد.»

خطیب جمعه قم با بیان اینکه ماه رجب فرصتی برای تهذیب نفس است، ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمودند: هر قدمی که برای علم بر می‌دارید همان قدر هم یک قدم برای تقوا و تهذیب نفس بردارید.

وی با اشاره به جریان شناسی منافقین در عصر پیامبر (ص) بیان کرد: خداوند در آیه ۸۶، ۸۷ و ۸۸ سوره توبه می‌فرماید:« وَإِذَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَجَاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَکَ أُولُو الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَقَالُوا ذَرْنَا نَکُنْ مَعَ الْقَاعِدِینَ، رَضُوا بِأَنْ یَکُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَطُبِعَ عَلَیٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا یَفْقَهُونَ، لَٰکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ وَأُولَٰئِکَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ هرگاه سوره‌ای نازل شود که امر به ایمان به خدا و جهاد با رسول (در راه دین خدا) کند ثروتمندان آن منافقان از حضور تو تقاضای معافی از جهاد کرده و گویند: ما را از معاف‌شدگان محسوب دار، آن‌ها راضی بودند که با زنان و کودکان و عجزه در خانه بنشینند (و به جهاد حاضر نشوند) و دل‌های آن‌ها نقش کفر و ظلمت گرفته و دیگر هیچ درک حقایق نکنند، اما رسول و مؤمنان اصحابش به مال و جانشان در راه خدا جهاد کردند و آنهایند که همه خیرات و نیکویی‌ها (ی دو عالم) مخصوص آن‌هاست و هم آنان سعادتمندان عالمند.»

امام جمعه قم با اشاره به اینکه جهاد، لازمه ایمان به خدا است و نباید با احکام فرامین الهی جناحی و سلیقه‌ای برخورد کرد، بیان کرد: انسان نباید به خاطر ضعف و ترس خود را از عمل به دستورات الهی محروم کند، زیرا این روحیه و رفتار ریشه در نفاق دارد؛ منافقین از یک سو خواستار امتیازاتی در جامعه هستند و از طرف دیگر نمی‌خواهند برای جامعه منشاء اثر و کار مثبت باشند و در عین حال می‌خواهند این تخلف خود را به گونه‌ای موجه جلوه دهند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) یادآور شد: دنیا طلبی و رفاه زدگی دید صحیح، شناخت عمیق و بصیرت را از انسان می‌گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha