سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کبیریان

حوزه/ مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان تهران گفت: نقش مرکز نشر هاجر و کتابداران این است که گنجینه ارزشمند علما را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین کبیریان، مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان تهران در مراسم رونمایی از کتاب‌های «پولِ‌خاکستری»، «فطرت و مهدویت»، «قدم‌های نامتناهی» و «بلوغ دوم» که در سالن همایش حوزه علمیه تهران برگزار شد، اظهار کرد: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: «اکتُبُوا العِلمَ قبلَ ذَهابِ العُلَماءِ، و إنّما ذَهابُ العِلمِ بِمَوتِ العُلَماءِ. دانش نگار باشید پیش از آنکه دانشوران از دست روند، که با از دست رفتن دانشوران، دانش نیز از دست می‌رود».

وی افزود: آیات و روایات متنوعی درباره کتاب نظیر «نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ» آمده که قلم کتاب را ایجاد می‌کند و آن‌قدر کتاب ارزشمند است که خدای متعال به ایجاد کننده کتاب قسم یاد می‌کند.

این استاد حوزه بیان کرد: در روایات تعابیر عجیبی نسبت به کتابت و حفظ و نشر معارف که به واسطه کتاب صورت می‌گیرد شده است، خواهران کتابدار مسئولیت بسیار سنگینی نظیر حفظ و نشر کتاب بر عهده دارند. عزیزان مرکز نشر هاجر در واقع به دستورات پیامبر(ص) لبیک گفته و این مسئولیت سنگین را در این مرکز انجام می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان افزود: اکتبوا العلم قبل ذهاب العلمآء و انما ذهاب العلم بموت العلمآء، صیغه امر دال بر وجوب است، اگر قرینه‌ای بر خلافش پیدا شود، واجب است علم را به نگارش در بیاورد و بنویسد.

وی در ادامه گفت: اگر عالمی در زندگی خود تولید علم بکند، وظیفه انتشارات است که آن را منتشر کند و اگر آن علم انتشار پیدا نکند و عالم رحلت کند علم آن عالم از بین خواهد رفت. نقش مرکز نشر هاجر و کتابداران این است که گنجینه ارزشمند علما را حفظ نمایند.

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان تهران با بیان روایتی از امام صادق(ع)، اظهار کرد: امام صادق(ع) به مفضل فرمودند: «اکتب و بث علمک فی اخوانک، هر علمی که تولید شد را از نظر علمی منتشر نمایید. فان مت فاورث کتبک بنیک، وقتی فردی از دنیا رفت کتاب و نوشته‌های خود را به عنوان میراث به فرزندان خود منتقل نماید، بهترین‌ها را برای آنان به جا گذاشته است».

وی گفت: بهترین ارث کتاب و نوشته‌ها است که می‌تواند در مقابل مسائل دنیایی ارزشمند باشد. فانه یاتی علی الناس زمان هرج لا یانسون فیه الا بکتبهم، دلیل این اصرار بر آن است که زمانی پر آشوب و پرفتنه که حق و باطل مخلوط می‌شوند و تشخیص حق از باطل مشکل خواهد بود و مردم نمی‌توانند آرامش پیدا کنند مگر به وسیله کتاب.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان گفت: کتاب‌ها آن چیزی است که انسان را از تحییر بیرون می‌آورد و از فتنه نجات می‌دهد و راهنمایی می‌کند و انسان با تمسک به علم و کتاب مسیر بین حق و باطل را تشخیص می‌دهد.

وی ضمن تبریک به نویسندگان کتاب بابت انتشار کتابشان و تشکر از مدیران و اساتید بابت به فعلیت رساندن نویسندگان، گفت: طلاب ارزش کار خود را بدانند. پیامبراکرم(ص) که می فرمایند: المؤمن اذا مات و ترک ورقة واحدة علیها علم تکون تلک الورقة یوم القیامة سترا فیما بینه و بین النار، هر گاه مؤمن بمیرد و یک برگه که روی آن علمی نوشته شده باشد از خود بر جای گذارد، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش می شود و خداوند تبارک و تعالی به ازای هر حرفی که روی آن نوشته شده، شهری هفت برابر پهناورتر از دنیا به او می دهد.

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان تهران گفت: طلابی که یک یا چندین کتاب نوشته‌اند، ارزش کار خویش را بدانند زیرا اوراق مختلف علم را نوشته‌اند و انتشار داده‌اند و یک برگه از آن کتاب که علمی را منتشر کرده است بین آنها و آتش جهنم حجاب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال به این نویسندگان در مقابل هر حرفی که می‌نویسند شهری را در بهشت عنایت می‌کند که بیش از ۷ برابر دنیاست و ارزش کتاب و کتابدار و نشر کتاب بی‌ حساب است.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان در پایان افزود: هدف تشکیل حوزه‌ها و تلاش استاد و مدیر و مرکز مدیریت و شورای سیاست گذاری و همه مجموعه برای تربیت طلبه‌ای است که مطلب علمی بیاموزد و آن مطلب را انتشار دهد، اساتید و طلاب هم در عرصه علم و هم در عرصه تبلیغ لسانی و هم در عرصه کتاب و کتاب‌داری فعالیت دارند.

در این مراسم از کتاب «پولِ خاکستری» به قلم زینب برزوزاده، «فطرت و مهدویت» به قلم الهام نصرت زادگان، «قدم‌های نامتناهی» به قلم خدیجه احمدی بیغش و «بلوغ دوم» به قلم زهرا فیروزآبادی رونمایی شد.

در این مراسم نیز از فاطمه جعفری از مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه به عنوان کتابدار برتر استانی بر اساس فعالیت در سامانه فراکاوش سال ۱۴۰۲ و نیره وحید اسدزاده از مدرسه علمیه الزهراء نفر دوم کتابدار برتر کشوری بر اساس شاخص‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، منابع، امانت دهی و خدمات مرجع و مهسا پاکدامن از مدرسه علمیه قائم از اعضاء برتر کتابخانه‌ها در دریافت بیشترین امانت منابع در سامانه تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha