شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / مراسم عمامه گذاری طلاب در روز مبعث رسول اکرم (ص) توسط آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر حضور حماسی در راهپیمایی ۲۲ بهمن تاکید کردند و گفتند: اهمیت این روز از این جهت است که انقلاب شکوهمند در ایران اسلامی سبب سربلندی کشور شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سالروز بعثت پیامبر اکرم(ص) که با حضور طلاب، روحانیون و اقشار مختلف مردم در قم برگزار شد، ضمن تبریک روز مبعث پیامبر(ص)، بر اهمیت و حضور حماسی در یوم الله ۲۲ بهمن تاکید کردند و گفتند: اهمیت این روز از آن جهت است که انقلاب شکوهمند در ایران اسلامی سبب سربلندی کشور شده است.

این مرجع تقلید بیان داشتند: در زمان رژیم سابق، نیروی نظامی کشور با ۳۰ هزار افسر و سرباز آمریکایی اداره می شد، اما انقلاب موجب شد بیگانگان از کشور خارج شوند و همه امور به دست انقلابیون بیفتد. به همین دلیل لازم است روحانیون و طلاب سعی کنند هم خودشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یابند و هم مردم را به شرکت در راهپیمایی تشویق کنند. حضور در این روز برای این است بدانیم در گذشته کجا بودیم و الان کجا قرار داریم.

ایشان با بیان این که روز بعثت موجب تحول بنیادین در دنیا شد، ادامه داد: قبل از طلوع اسلام، مردم شبه جزیره عربستان هیچ چیزی نداشتند و از همه چیز محروم بودند، اما در لوای پیامبر(ص) صاحب همه چیز شدند. در همین رابطه حضرت علی علیه السلام فرمودند، مردم عرب قبل از بعثت رسول خدا بت پرست بودند، از نظر زندگی مادی هم وضعیت مناسبی نداشتند، از آب و غذای مناسب هم برخوردار نبودند، همه گناهان آنها را احاطه کرده بود و بدی ها در جامعه خودنمایی می کرد. این وضع جامعه آن زمان بود، اما رسول خدا در جامعه آن روز تحول ایجاد کردند و در سایه اسلام قسمت عمده زندگی مردم رونق گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: اگر کسی بخواهد عظمت اسلام را بداند، باید اتفاقات قبل و بعد از طلوع اسلام را به درستی ببیند و آنها را با هم مقایسه کند تا بداند مردم عرب قبل از اسلام چه بودند و الان در کجا قرار دارند. تا انسان این دو عرصه را مقایسه نکند، نمی داند رسول خدا چه خدمتی به دنیا کرد. ایشان وضعیت شبه جزیره عربستان و دنیا را عوض کرده است.

این مرجع تقلید در توصیه ای به طلاب، افزودند: شما مبلغین و طلابی که امروز می خواهید ملبس به لباس روحانیون شوید، بدانید هم باید مانند پیامبر (ص) عمل کنید و همانند ایشان موجب تحول در جامعه و زندگی خود و اطرافیان شوید. برای ایجاد تحول و شناخت عظمت و جایگاه اسلام ابتدا باید وضعیت دو زمان یعنی قبل و بعد از طلوع اسلام را شرح بدهید و مقایسه کنید تا فرقها مشخص شود. در این مورد هم تنها نباید امتیازهای اسلام را گفت، باید مردم ابتدا با اتفاقات قبل از اسلام آشنا شوند و بدانند که آن مردم چه بودند و الان کجا قرار دارند و در سایه اسلام چه شدند.

ایشان ادامه داد: آنها قبل از اسلام حتی کتابخانه ای نداشتند، افراد قلیلی سواد خواندن و نوشتن داشتند، ولی با آمدن اسلام همه چیز عوض شد؛ اینها چیزهایی است که باید مردم برای عظمت و شناخت اسلام بدانند. شما امروز لباس رسول خدا را پوشیدید و جزء سربازان ایشان شدید، باید احساس کنید انسان تازه ای شده اید، اخلاق و شخصیتتان تغییر کرده است. این تغییر و تحول را باید مردم و خانواده شما هم احساس کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به خاطره ای از زندگی طلبگی خود، افزودند: ما در شیراز ۵ برادر و خواهر بودیم، تازه با مدارس دینی آشنا شدم، استادم به درب مغازه والدم آمد و گفت از میان ۵ تا برادر، ناصر را به من بسپارید تا پرورش دهم.

این مرجع تقلید با بیان این که حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه در دنیای اسلام است و الان ۸۰ هزار نفر در آن مشغول تحصیل می باشند، بر توسعه این حوزه تاکید کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha