دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نخستین جلسه گروه مبانی و منطق فقه نظام‌ساز

با حضور استاد علی اکبر رشاد و اعضای گروه های علمی، اولین جلسه گروه مبانی منطق فقه نظام ساز پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه به نقل از پژوهشکده فقه و علوم انسانی، اولین جلسه گروه مبانی و منطق فقه نظام‌ساز با حضور استاد رشاد (ریاست پژوهشکده)، حجج اسلام والمسلمین هادی افخمی (مدیریت پژوهشکده)، ناصر پناهی(مدیر گروه مبانی)، علیرضا قائمی‌نیا، حسن علی‌اکبری، رمضان علی‌تبار و مسعود فیاضی به عنوان اعضاء گروه، و حجج اسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان (مدیر موسسه)، احمدی (معاونت آموزش) و عزیزی (معاونت پژوهش)، در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام در شهر مقدس قم برگزار شد.

در آغاز این جلسه حجت الاسلام افخمی با اشاره به پیشینۀ دوساله پژوهش‌سرای پژوهشکده، گزارشی از روند تشکیل گروه‌های علمی آن ارائه داد و گفت: این پژوهشکدۀ حوزوی در راستای پاسخگویی به مطالبات مقام معظم رهبری در زمینۀ اسلامی‌سازی علوم انسانی با استفاده از ظرفیت فقه آغاز به کار کرده است. اعضای گروه‌های سه‌گانۀ پژوهشکده پس از جلسات متعدد پیوسته با حضور استاد رشاد و بررسی‌های دقیق کارشناسانه شناسایی و دعوت شده‌اند. گروه مبانی و منطق فقه نظام‌ساز از چهار شاخۀ فلسفۀ دین، فلسفۀ علوم انسانی، فلسفۀ علم فقه و فلسفۀ اصول فقه تشکیل شده است.

در ادامه، استاد رشاد، ضمن تبریک عید مبعث و تشکر از اعضای گروه مبانی به خاطر پذیرش مسئولیت شاخه‌های این گروه، به بیان اهداف و چشم‌اندازهای پژوهشکده پرداخت و گفت: مطابق با برنامۀ مصوب، گروه‌های پژوهشکده به صورت مشترک با مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام همکاری خواهند کرد. مؤسسه در بُعد آموزشی شاخه‌ها و پژوهشکده در بُعد پژوهشی فعالیت خواهند نمود.

این جلسه با قرائت متن حکم انتصاب حجت الاسلام ناصر پناهی به عنوان مدیر گروه «مبانی و منطق فقه نظام‌ساز» ادامه پیدا کرد و سپس اعضای گروه نقطه نظرات خود را بیان کردند. در پایان نیز شناختنامه گروه در جلسه ارائه شد.

شایان ذکر است پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی از سه گروه علمی «مبانی و منطق فقه نظام‌ساز»، «فقه نظامات و مناسبات اجتماعی» و «فقه تمدن، پیشرفت و منابع حیاتی» تشکیل شده است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha