دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جلد سوم کتاب «روان‌پزشکی سالمندان»

حوزه/ چاپ نخست جلد سوم کتاب «روان‌پزشکی سالمندان» تألیف دکتر سعید سمندری از سوی انتشارات سروش به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه, جلد سوم کتاب «روان‌پزشکی سالمندان» در بیست و دو فصل تنظیم شده است که به موضوعات مربوط به سالمندان می‌پردازد. عناوین فصل‌ها و موضوعات نوشته شده از جدیدترین و کاربردی‌ترین مطالبی است که اکنون در قلمرو «روان‌پزشکی سالمندی» مطرح‌اند.

روان‌پزشکی و نورولوژی به یمن پژوهش‌های بزرگ و فناوری شگفت‌آوری که انسان را بیش از پیش در کشف ناشناخته‌های مغز یاری کرده است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد دگرگونی‌های اساسی در پیشگیری، ارزیابی، تشخیص و درمان بیماری‌های روان‌پزشکی و اعصاب خواهد بود.

دلایل ضرورت تدوین کتابی با این موضوع را می‌توان این‌گونه بازگو کرد؛ با وجود اینکه در کتاب‌های مرجع روانپزشکی، مباحث مربوط به سالمندان و موضوعات شناختی مورد بحث قرار گرفته است، اما به جهت پراکنده بودن و گاهی تناقض مطالب با یک‌دیگر امکان استفادۀ آسان، برای گروه‌های تخصصی مختلفی که با این گروه سنی سر و کار دارند، فراهم نیست؛ استفاده از کتاب‌های موجود در این زمینه، نیاز به تسلط کافی به زبان انگلیسی دارد که برای همه امکان‌پذیر نیست؛ تمامی گروه‌هایی که به نوعی با سالمندان در ارتباط هستند از «روان‌پزشکان، متخصصان نورولوژی، روان‌شناسان، پرستاران، مددکاران، متخصصان طب سالمندی و حتی پزشکان عمومی «نیاز به کسب دانش و تجربۀ بیشتر در زمینه موضوعات بهداشت روانی سالمندان دارند. به این مهم در این کتاب توجه شده است.

دانش بشری در راستای تأمین سلامت نوع انسان، در دهه‌های اخیر به موفقیت‌های بزرگ دست یافته است. همین امر سبب افزایش امید به زندگی، طول عمر انسان و در نتیجه رشد جمعیت سالمندان است که جامعۀ ما را هم شامل می‌شود. برای رفع مشکلات این گروه سنی و پاسخگویی به نیازهای ویژۀ آنان، کسب دانش و مهارت کافی ضروری است.

جلد سوم کتاب «روان‌پزشکی سالمندان» در بیست و دو فصل تنظیم شده است. ملاک گزینش موضوعات، نیازهای بالینی بود که در کار با بیماران سالمندِ مبتلا به مشکلات روان‌پزشکی و شناختی وجود داشت. فصل نخست به بررسی شیوه‌های مصاحبه با بیماران سالمند مبتلا به دلیریوم و دمانس پرداخته شده است، بررسی ارزیابی و طراحی درمان در اختلالات شناختی، سبب شناسی اختلالات دو قطبی، تشخیص اختلالات دو قطبی و درمان اختلال دوقطبی در سالمندان از دیگر مواردی است که به آن پرداخته شده است.

به یقین مطالعه این کتاب ارزشمند و مرجع به ارتقای دانش و تجربه تمامی همکارانی که به نوعی در قلمرو بهداشت روانی سالمندان جامعه به ارایه خدمت مشغولند، کمک خواهد کرد و چراغی فراروی آیندگان در هرچه پر فروغ‌تر ساختن این راه خواهد بود.

چاپ نخست این کتاب در ۵۰۰ صفحۀ وزیری، شمارگان ۱۰۰ نسخه و با قیمت ۲۹۰ هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha