سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حسینی واعظ

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: لازمه تجدد و نوآوری، پژوهش و بررسی است؛ اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست و حوزه علمیه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی دین مبین اسلام به عنوان یکی از اصلی ترین علوم انسانی از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از گلستان، خانم حسینی واعظ، امروز در جمع مدیران، معاونان و طلاب سطح سه و چهار استان گلستان که در حاشیه سفر خانم متولیان معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، در ابتدای سخنان خود به فضیلت های ماه شعبان پرداخت و بیان کرد: باطن ماه شعبان نبی اکرم(ص) و شفاعت ایشان است، خداوند این ماه را محاط به رحمت و رضوان خودش قرار داده و اگر انسان اهل سیر در این ماه شد، پایانش رضوان الهی است.

وی به اهمیت استفاده از فرصت عمر و گذر زمان اشاره کرد و گفت: بهره‌مندی از فرصت در زندگی بزرگان و دانشمندان بسیار مهم بوده است به حدی که از تمام لحظه های عمر خویش کمال بهره را می‌بردند و از فرصت‌های عمر خود به هیچ وجهی کوتاه نمی‌آمدند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان یکی از آفت‌های بزرگی که بسیاری از جوانان امروزی کشور ما با آن مواجه و روبرو هستند را غنیمت ندانستن فرصت‌ها دانست و بزرگ‌ترین آفت آن را عدم توجه به بهترین و مهم‌ترین موقعیت‌های پیش آمده‌ی از عمر معرفی کرد.

حسینی واعظ خاطرنشان کرد: آنانی که در اقتصاد و یا تحصیل و یا حتی در عبادت و راز و نیاز الهی موفق بوده‌اند، بدین جهت بوده است که از فرصت ها کمال بهره و استفاده را برده اند.

وی در اهمیت بحث پژوهش با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیت‌های حوزه باید مورد توجه قرار گیرد»، تاکید کرد: در مسائل و مباحث پژوهشی باید نوآوری مورد توجه قرار گیرد.

حسینی واعظ افزود: لازمه تجدد و نوآوری، پژوهش و بررسی است؛ اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست و حوزه علمیه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی دین مبین اسلام به عنوان یکی از اصلی ترین علوم انسانی از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.

وی گفت: امروزه پیشرفت چشمگیر علم، تکنولوژی، اختراعات و اکتشافات در زمینه های گوناگون و به ویژه در فن آوری های نوین، به بحث تحقیق و پژوهش علوم سرعت چشمگیری بخشیده است؛ ابزارهای نو و پیشرفته در هر علمی مسیر جستجو را بیش از گذشته برای دانش پژوهان آن هموار ساخته و همین مساله سبب دسترسی آسان به منابع معرفتی، علوم و یافته های علمی شده است، به گونه ای که امروزه به راحتی می توانید حجم عظیمی از اطلاعات را به دست آورید.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با طرح این سوال که حوزه های علمیه و متولیان آن تا کنون چه راهکارهایی برای برجسته سازی و اهتمام به مساله پژوهش اندیشیده اند، گفت: بدون شک این پیشرفت در حوزه های علمیه نیز عملیاتی شده اما در زمان کنونی آنگونه که شایسته است جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه تثبیت نشده است.

وی گفت: حمایت از پژوهشگران و استقبال از طرح های پژوهشی، پرورش محققین جوان و هموار کردن مسیر برای محققین زبده و زبردست از مسائلی است که باید بیش از پیش مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد.

حسینی واعظ با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «در رویارویی با مشکلات و نیازها و کمبودهای عرصه تحقیق، باید به دور از سراسیمگی، به تفکر و برنامه ریزی پرداخت و این کار را عمدتا وظیفه مدیریت حوزه علمیه است»، گفت: بدون شک زمینه سازی مقدماتی در حوزه های علمیه صورت گرفته است اما انتظار می رود که حوزه با ایجاد انگیزه در طلاب جوان و آشنایی آنها با مسائل پژوهشی و تحقیقی در علوم حوزوی همگام با پیشرفت های دنیا از ابزارهای پژوهشی جدید استفاده و زمینه را برای آموزش دانش پژوهان مهیا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha