شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید عمار حکیم

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید عمار حکیم گفت: خیزش شعبانیه عراق، زمینه ساز انقراض رژیم بعث بود و آشنایی نسل جدید با آن ضرورت دارد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق در سی و سومین سالگرد خیزش شعبانیه گفت: قیام مردمی عراق از شمال تا جنوب، انقلابی زودگذر نبود که خشم ملت از دیکتاتوری و حکومت آهن و آتش را منعکس کند بلکه قدرت تصمیم عراق در رد بی‌عدالتی را نشان می‌دهد و میزان ارتباط انسانی و معنوی بین مردم و مرجعیت دینی و مسائل سرنوشت ساز آنها را نمایان می‌سازد؛ قیامی که توانست بر رژیم منقرض شده مسلط شود و سست بودن پایه‌های سلطنتش را آشکارا به تصویر بکشد و زمینه سقوط و بسته شدن همیشگی صفحات کتاب عمرش را هموار کند .

او ضمن احترام و ارج نهادن به جلوه‌های شکوه‌ آن خیزش و دعای خیر برای شهدای صالح آن تصریح کرد: آن حماسه مردمی، جاویدان است و یادآوری نقاط آغازین و آشنایی نسل جدید با اهداف آن و همچنین الهام از ارزش‌های والای آن ضرورت دارد.

وی افزود: گرامیداشت آن مردم را برای حمایت از دولت، قانون، صلح مدنی و توسعه همه جانبه و نهضت خدمت رسانی انگیزه می‌دهد.

شایان ذکر است خیزش شعبانیه یا انتفاضه شعبانیه قیام مردم عراق بر ضد رژیم بعث عراق بود که سرتاسر کشور از شمال تا جنوب را در بر گرفت. این قیام در پایان جنگ خلیج فارس و قطعنامه ۶۷۰ شورای امنیت که همه تحرکات هوایی ارتش عراق حتی بالگردها را ممنوع کرد به وقوع پیوست و در نتیجه آن کنترل بخش بیشتر کشور به دست نیروهای مردمی افتاد. طلیعه خیزش‌ها از شهر بصره بود زمانی که پس از شکست صدام در جنگ کویت و خروج وی از آن کشور به دست ائتلاف نیروهای آمریکائی در اواخر سال ۱۹۹۰، در اول مارس ۱۹۹۱ یک تانک برگشته ارتش عراق به سوی پرتره صدام در بصره شلیک کرد و سپس همه شهر بصره به سرعت دچار خیزش و ناامنی شد و از آنجا به سایر مناطق عراق سرایت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha