دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دفاع مقدس

حوزه/ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: جشنواره‌هایی نظیر کتاب سال دفاع مقدس در پی ترویج فرهنگ دفاع مقدس در عرصه ادبیات است.

به گزارش خبرگزاری خبرنگار خبرگزاری از تهران، نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و مقاومت «جایزه کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت» امروز ۹ اسفند در ساختمان شهید سوداگر برگزار شد.

در این جلسه سردار مهدی امیریان رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، نصرت‌الله صمدزاده دبیر علمی جشنواره و جواد شادانلو مسئول دبیرخانه اجرایی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست امیریان بیان کرد: جایگاه اهمیت کتاب دفاع مقدس و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. توجه به دفاع مقدس تنها برای نسل امروز مفید نیست بلکه می‌توانند نسل آینده را هم بسازد. ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس وظایفی داریم. روایت تاریخ باید آموزنده باشد. مقام معظم رهبری فرمودند اگر می‌خواهیم آینده پرافتخار داشته باشیم باید گذشته خود را بهتر بشناسیم. در تاریخ این سرزمین ۸ سال دفاع مقدس یک نقطه درخشان است البته رهبر انقلاب تأکید کردند که دفاع مقدس را به‌گونه‌ای به جوانان معرفی کنیم که جوانان دهه ۶۰ از آن شناخت داشتند. سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تمام تلاش خود را می‌کند با حمایت و نظارت، بهترین اقدامات را برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس در حوزه ادبیات داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مأموریت‌های این سازمان تعامل و شناسایی در حوزه دفاع مقدس است ما چاره‌ای نداریم جز اینکه نویسندگان جوان را به‌درستی تربیت کنیم زیرا اگر این کار را انجام ندهیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. لازم به ذکر است تلاش‌های سازمان تنها در جهت امور کمی نیست بلکه تلاش می‌شود به کیفیت نیز توجه ویژه داشته باشیم حتی می‌توانم ادعا کنم فلسفه وجودی این سازمان بر پایه کیفیت شکل‌گرفته است. یکی دیگر از وظایف سازمان ایجاد ذائقه برای رونق ادبیات دفاع مقدس البته هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید در حوزه ادبیات دفاع مقدس انجام شود اما نباید بسیاری از اقدامات اجرایی را در این حوزه نادیده گرفت و از آن تقدیر نکرد. نکته بعد به کارکرد بین‌المللی سازمان مربوط می‌شود ما تلاش می‌کنیم تا با عرضه ادبیات دفاع مقدس به خارج از مرزها به ترویج فرهنگ مقاومت در دنیا نزدیک شویم. اختتامیه این جشنواره ۱۵ اسفند در تالار خلیج فارس موزه انقلاب و دفاع مقدس خواهد بود.

در ادامه جلسه صمدزاده دبیر علمی جشنواره نیز گفت: پذیرش این مسئولیت امری دشوار است زیرا دفاع مقدس گذشته رفیعی با خود به همراه دارد که باید پاسدار آن در جریانات فرهنگی بود البته نگاه به دفاع مقدس در هر برهه از زمان تابع الزامات خاص خود است بنابراین در شرایط حاضر باید به دفاع مقدس نگاهی دقیق و کارشناسانه داشت به‌ویژه باید سلیقه نسل جوان را مدنظر قرار داد. جشنواره بهترین کتاب دفاع مقدس یک رویداد کاملاً فرهنگی است پس اقدامات ما در این عرصه با محوریت فرهنگ انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: تلاش دارم تا از تجربه ۲۵ سال فعالیت خود در حوزه دفاع مقدس بهره برم تا بتوانیم در جشنواره اقدامی تأثیرگذار را رقم زنیم. در این میان یک تیم داوری بسیار قوی همراه این جشنواره شده است تا قادر باشیم با شناسایی منابع با حوزه‌های مختلف بهتر ارتباط برقرار کرده و آنها را در جهت ارتقاء فرهنگ دفاع مقدس به کار بریم. ۲۴۹۲ کتاب به دستمان رسیده است. بعد از پالایش و بررسی‌های فراوان ۲۰۰۲ عنوان کتاب برای حضور در ۶ بخش جشنواره در نظر گرفته شد. برنامه‌های داوری با ۲ هزار و ۲ عنوان اثر و مشارکت ۱۲ ناشر پیش برده شد. تیم داوری متشکل از ۶ گروه اصلی پژوهش، مرجع‌نگاری، مستند نگاری، ادبیات، هنر، کودک و نوجوان و ۳ گروه فرعی ترجمه، بخش ویژه و خادمان ترویج و نشر بود. هر گروه یک سرگروه داشت. ۶۰ کتابی که به‌عنوان نامزد انتخاب شدند، توسط گروه‌های داوری طی دو ماه بررسی شدند. بعدازاین دو ماه به ۱۸ کتاب برگزیده و ۴۶ کتاب تقدیری رسیدیم. در اختتامیه این جشنواره در هر گروه و شاخه، یک برگزیده و یک تقدیری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: تلاش کردیم تا با ناشران نیز ارتباط منظمی داشته باشیم چون ارتباط دوسویه در این حوزه مطمئناً انتظار می‌رود به رونق ادبیات دفاع مقدس بینجامد. در این جشنواره همچنین با تکیه بر مستند نگاری خاطره شفاهی مجموعه خاطرات و زندگی‌نامه‌ها تلاش شده، نگاهی دقیق به دفاع مقدس صورت گیرد. در روزهای آینده نامزدهای برگزیده این جشنواره از طریق خبرگزاری «ایبنا» رسانه‌ای خواهد شد. در هر شاخه از جشنواره یک برگزیده و یک تقدیری خواهیم داشت بنابراین در جشنواره بیست و یکم ۱۸ برگزیده در اختتامیه معرفی می‌شود.

صمدزاده در انتهای سخنانش گفت: در کنار شش گروه اصلی جشنواره سه گروه جنبی نیز وجود خواهد داشت. در خاتمه امیدوارم اهالی رسانه با حمایت‌های خود به بهتر دیده شدن این جشنواره کمک کنند زیرا موفقیت این رویداد منجر به اشاعه فرهنگ دفاع مقدس خواهد شد.