شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دژکام

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین دژکام با اشاره به ابلاغ «سند تحول دولت مردمی» گفت: تا این سند به طور کامل اجرا نشود گله مندی ها نسبت به عرصه های فرهنگی رفع نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین لطف الله دژکام، نماینده استان فارس در سیزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری به عنوان ناطق سخن گفت، وی ضمن طلب رحمت و مغفرت برای اعضای فقید مجلس خبرگان رهبری به ویژه اعضایی که در فاصله اجلاس قبلی و این اجلاس در گذشته اند برای نمایندگان منتخب دوره ششم آرزوی توفیق نموده و اظهار امیدواری کرد که نمایندگان خبرگان در انجام وظیفه خود موفق باشند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه، با اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر نظارت مجلس خبرگان رهبری بر حوزه مدیریت فرهنگی، افزود: مدیریت یا راهبردی است یا اجرایی یا نظارت بر حسن انجام امور که اگر بناست مجلس خبرگان رهبری در این زمینه نظارتی داشته باشد آن نظارت باید در همه حوزه ها مدیریت باشد، اما در حوزه راهبردها که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می شوند و ما هر چه بررسی کرده ایم در این حوزه راهبردها چیزی کم نداریم؛ زیرا این کار از سوی رهبر عالیقدر و حکیم انقلاب با دوراندیشی انجام شده است. لذا به نظر می رسد حوزه اجرایی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد که مشخص شود نقطه ضعف ها کجاست.

عضو خبرگان رهبری و امام جمعه شیراز افزود: در حوزه مدیریت اجرایی مسائل فرهنگی، عمده فعالان عرصه فرهنگ و فعالان اجتماعی کشور به این اجماع رسیده اند که سازوکارها و ساختارهای موجود کارآمد نیستند و به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند در عرصه مسائل کشور از جمله مسائل فرهنگی نیاز به تحول است و لازمه ایجاد تحول هم یک حرکت جهشی و جهادی در همه بخش های اداری کشور است. همچنین در بخش هایی از سبک زندگی و به طور خلاصه نوآوری در شیوه ها، روش ها و کارکردها، لذا ما باید در عرصه مدیریت فرهنگی کشور یک تحول اساسی را کلید بزنیم.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه ابلاغ «سند تحول دولت مردمی» نیز در همین راستا توسط رئیس جمهور محترم صورت گرفته است، افزود: تا این تحول رخ ندهد گله مندی ها نسبت به عرصه های فرهنگی رفع نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین دژکام سپس با تأکید بر این که در سند تحول نیز بر ضرورت تغییر در نگاه و سازوکارهای فرهنگی تأکید شده است این تغییرات را چرخش از نگرش تدریجی به نگرش تحولی و جهشی در الگوی حکمرانی؛ همچنین چرخشی از مشتری پنداری مردم به میدان داری مردم و چرخش از دولتی با سیاست‎های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تفکیکی به سمت دولتی با سیاستهای یکپارچه و هم افزا برشمرد و ضمن تشکر از دولت سیزدهم به خاطر ارائه سند تحول، افزود: احساس عمومی این است که حرکت صورت گرفته در این جهت، حرکت جهشی نیست و در این قضیه کسانی که توانایی دارند باید به دولت کمک کنند.

وی در خاتمه پیشنهادهایی برای عملیاتی شدن سند تحول دولت در بخش فرهنگی به شرح زیر ارائه نمود:

۱. آموزش سند تحول به مدیران و فعالان فرهنگی و ترویج گفتمان تحول

۲. تعیین شاخص های ارزشیابی مدیران در حیطه وظایف فرهنگی و معرفی مدیران برتر در جشنواره شهید رجائی

۳. تخصیص هدفمند و هوشمندانه بودجه فرهنگی کشور توسط سازمان برنامه و بودجه

۴. هماهنگ و هم افزاکردن فصول هشت گانه بودجه فرهنگی؛ مطابق راهبردهای سند تحول

۵. بازنگری سهم امور فرهنگی از سهم بودجه های عمومی کشور.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha