دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
درس اخلاق استاد تحریری ویژه طلاب مدارس علمیه اهواز

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه، پیرامون هویت طلبگی در راستای توجه به نظام توحیدی، بیان کرد: خداوند متعال انسان را با لوازمی در عالم آفریده برای سیر به سوی خود است. در این خصوص لوازم بیرونی و درونی وجود دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، استاد محمد باقر تحریری در جلسه اخلاق خود در جمع طلاب حوزه علمیه اهواز، با اشاره به هدایت اولیه برای تمامی انسان ها هدایت به دین است، اظهار کرد: هدایت به دین نیز هدایت های دیگری دارد، هدایت به عالی وجود و راه های رسیدن به هدف های عالی و هدایت به راهنمایان این مسیر است.

وی با اشاره به اینکه هدایت به دین برای همه انسان ها در همه زمان ها تحقق پیدا کرده است، ادامه داد: از ابتدای خلقت انسان توسط خداوند متعال، انسان با این هدایت ها همراه شده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه هدایت ها از بیرون و از درون است، افزود: هدایت های بیرونی برعهده بهترین مخلوقات الهی در هر زمانی است. خداوند متعال در این امت برترین مخلوقات را برای هدایت انسان ها معرفی کرده که نبی اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

استاد تحریری با اشاره به تأکید براینکه باید توجه داشت که هویت طلبگی بر چه محوری شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: توجه به توحید، عبودیت خالصانه خدا در همه شؤون و با عمق به بالا در همه فعالیت های دنیایی امتیاز کیفی دین مبین اسلام و جایگاه والای نبی اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

وی با بیان اینکه هویت رسالت نبی اکرم(ص) و فعالیت ائمه هدی(علیهم السلام) در زمان های مختلف در سه مسأله شکل می گیرد. در سوره مبارکه الجمعة آیه ۲ «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ»؛ و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: "تلاوت آیات الهی" اولین هویت و رسالت معصومین(ع) است که معلم آن نیز نبی اکرم(ع) می باشد. هویت تعلم قوام رسالت است. اولین هویت طلبگی این است که براساس نظام تعلیم و تعلم قرار بگیریم. عبارت «وَ یُزَکّیهِم» یعنی اینکه با تعلیم و تعلیم تزکیه همراه است.

استاد تحریری با اشاره به نزدیک بودن به ماه مبارک رمضان، گفت: یکی از اعمال برای این ماه، تلاوت قرآن کریم است که آداب ظاهری و باطنی دارد. کلام الهی را مانند دیگر کلمات نبینیم و با عمق به آنها نگاه کنیم. نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه غیراز آدابی که باید در مدارس علمیه رعایت شود به طور خاص با نظام تزکیه و تهذیب همراه است.

وی در خصوص موفقیت طلاب، تصریح کرد: اولین و مهم ترین شرایط توکل به خداوند متعال، بعد توسل خالصانه و مستمر به اهل بیت(ع) و منضبط در برنامه های آموزشی تدوین شده از سوی مسئولان حوزوی است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم پیرامون هویت طلبگی در راستای توجه به نظام توحیدی، بیان کرد: خداوند متعال انسان را با لوازمی در عالم آفریده برای سیر به سوی خود است. در این خصوص لوازم بیرونی و درونی وجود دارد که در بعد درونی عقل و اراده در بعد بیرونی نیز پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) هستند.

استاد تحریری ادامه داد: طلاب و روحانیون هر زمانی که تحقق نظام دینی میسر شد، در جهت تحقق نیز باید قرار بگیریم که الحمدالله با انقلاب اسلامی ایران این شرایط محقق شد. نظام سیاسی، نظامی توحیدی و دینی است که باید ابعاد آن شناخته شود و وظایف ما نیز در آن مشخص شود که در تقویت آن براساس پیاده کرده عبودیت خداوند متعال وظیفه داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha