شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
جمعیت

حوزه / شکیبا محبی‌تبار گفت: حفظ جوانی جمعیت کشور یکی از دوبال پیشرفت است که بدون هر کدام از این‌ها توفیقی که باید برای تحقق تمدن اسلامی داشته باشیم، ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، نشست خبری و رونمایی از پوستر دومین «جایزه ملی جوانی جمعیت» با حضور شکیبا محبی‌تبار دبیر ستاد ملی جمعیت، محمودی دبیر علمی و جلال غفاری دبیر اجرایی این جایزه امروز ۲۲ اسفند در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. در ابتدا، شکیبا محبی ‌تبار دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: خوشبختانه سیاست‌گذاری‌ها و طراحی‌ها در موضوع ثروت‌آفرینی به این سمت بوده اما در امر جوانی جمعیت در آغاز راه هستیم و به تلاش و هدف‌گذاری و تلاش خیلی بیشتری نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت و اهمیت حفظ جوانی جمعیت فرمایشات و تاکیدات مفصلی داشته‌اند، بیان کرد: در این‌باره رئیس جمهور در تمام جلسات بحث حمایت از ازدواج و فرزندآوری را مطرح و دنبال می‌کنند چراکه حفظ جوانی جمعیت کشور یکی از دوبال پیشرفت است که بدون هر کدام از این‌ها توفیقی که باید برای تحقق تمدن اسلامی داشته باشیم، ایجاد نمی‌شود.

دبیر ستاد ملی جمعیت افزود: برای فراگیر شدن این گفتمان به مردمی کردن این امر نیاز است که باید در سطح مردم و نخبگان و مدیران تلاش‌های بیشتری صورت گیرد تا این گفتمان جایگاه خودش را پیدا کند. این جایزه برای استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور در تمام ابعاد است تا این موضوع به صورت علمی و عمیق تبیین شود و کسی که توانایی و دانش این موضوع را دارد توان خودش را به عرصه بیاورد تا به هدف مورد نظر نائل آییم.

وی تاکید کرد: ایجاد گفتمان و کشف اثربخشی و اثرگذاری از جمله‌ی مواردی است که در قانون به آن اشاره شده و باید به آن پرداخت شود. قطعا این امر مهم که گفتمان جدیدی است، باید تمام ظرفیت‌ها را برای تحقق آن درنظر گرفت.

محمودی دبیر علمی جایزه ملی جوانی جمعیت میز با اشاره اینکه علت اصلی تصویب قانون حمایت از خانواده بحث کاهش نرخ باروری و خطر پیری جمعیت است، بیان کرد: اینکه در قانون در ماده ۱۹ اعطای جایزه به برترین‌ها و برگزیدگان شامل افراد و دستگاه‌ها درنظر گرفته شده یکی از نکات این است بخاطر اهمیت و ضرورت تبیین موضوع ازدواج و فرزندآوری است که یکی از انواع اتفاقات موثر آن می‌تواند جایزه ملی جمعیت باشد.

وی ادامه داد: ما در جایزه ملی جمعیت سعی کردیم در این جایزه سنجه‌هایی را برای انتخاب بهترین رسانه، خانواده، دستگاه‌های اجرایی و نخبگانی را درنظر داشته باشیم و هفت گروه تخصصی در این زمینه ایجاد شده که به داوری این اتفاقات خواهند پرداخت.

دبیر علمی جایزه ملی جمعیت، داوری فعالیت‌های دستگاه‌ها را با دو رویکرد کشف‌محور و مستندمحور قابل تحقق دانست و گفت: ما برای هر کدام از بخش‌های جایزه ابزار ارزیابی آماده کرده‌ایم لذا برای انتخاب خانواده برتر، رسانه برتر و دستگاه برتر شاخص و معیار وجود دارد.

در ادامه مراسم جلال غفاری، گفت: دستگاه‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و حتی بخش خصوصی در این جایزه فعال است اما تا زمانی که مردم میدان‌دار این جایزه نباشند، جایزه نمی‌تواند نقش خود را بجا بیاورد. یکی از بخش‌های این جایزه "خانواده باشکوه" است که باید با اطلاع‌رسانی درست اطلاع‌رسانی شود و رسانه‌های جمعی در آن نقش دارند. در موضوع و بخش رسانه‌ها شاخصه‌ی خلاقیت هنری برای ما مهم است؛ پیشران تحولات هر کشوری حوزه علم و فناوری است که درگیر کردن این قشر حتمأ خواهد توانست دست‌آوردهای خوبی داشته باشیم.

دبیر اجرایی جایزه از پیس‌بینی ۳۰ رویداد استانی و ۷ رویداد دانشگاهی برای این جایزه خبرداد و گفت: دانشگاه‌های کشور در طراحی رویدادهای علمی برای موضوع جایزه ملی جوانی جمعیت می‌باشند؛ اگر می‌خواهیم این امر تحقق پیدا کند باید کانون‌های و گروه‌های مردمی باید بخشی از جایزه باشند.

جلالی در انتها تاکید کرد: فراخوان این جایزه که به ارزیابی اثار مرتبط با این موضوع می‌پردازد، منتشر شده و تا نمیه اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ زمان باقی است و آثار را دریافت خواهیم کرد و تیم‌های داوری در ۷ کمیته فعالیت خواهند کرد و در هفته آخر اردیبهشت رویداد جایزه در هفته ملی جمعیت با یک حرکت ملی گسترده و در سطوح ملی و استانی خواهیم داشت.

در ادامه این نشست پوستر دومین «جایزه ملی جوانی جمعیت» با حضور مادر شهیدان نورمحمدی، شکیبا محبی‌تبار دبیر ستاد ملی جمعیت و دبیران علمی و اجرایی این جایزه رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha